اعتراضات در گوادر پاکستان در بحبوحه واکنش های فزاینده علیه CPEC آغاز شد

کراچی: تظاهرات گسترده ای در شهر بندری گوادر پاکستان علیه ایست های بازرسی غیرضروری، کمبود شدید آب و برق و تهدیدات معیشتی ناشی از ماهیگیری غیرقانونی، بخشی از واکنش فزاینده در این کشور علیه پروژه های کمربندی و جاده ای چند میلیارد دلاری چین آغاز شده است.
تظاهرات سازماندهی شده توسط کارگران برخی احزاب سیاسی، فعالان حقوق مدنی، ماهیگیران و شهروندان نگران از یک هفته پیش در Y Chowk در جاده بندری در گوادر، یک شهر ساحلی در استان ناآرام بلوچستان جنوب غربی پاکستان ادامه دارد.
روزنامه جنگ روز یکشنبه گزارش داد معترضان خواستار حذف پست های بازرسی غیرضروری، دسترسی به آب آشامیدنی و برق، بیرون راندن تراول های بزرگ ماهیگیری از سواحل مکران و باز شدن مرز با ایران از پنجگور تا گوادر هستند.
مولانا هدایت الرحمن، رئیس راهپیمایی “به گوادر حقوق بدهید” با تاکید بر اینکه دولت در حل مشکلات مردم محلی ساکن در منطقه صادقانه عمل نکرده است، گفت: اعتراضات تا برآورده شدن مطالبات آنها ادامه خواهد داشت.
رحمان در گذشته به شدت از دولت به دلیل ناتوانی در حل مشکلات اساسی مردم گوادر انتقاد کرده است.
ما خواهان حقوق گوادر هستیم که توسط حاکمان غصب شد و مردم حتی از نیازهای اولیه محروم شدند. ماه گذشته در یک نشست مردمی گفت: صیادان قادر به امرار معاش نبودند زیرا تراول های بزرگ برای صید در ساحل مکران مجاز بودند.
رحمان گفت که علیرغم ساخت بندر عمیق دریای گوادر، مردم شهر همچنان بیکار هستند و دولت هیچ کاری در مورد آن انجام نداده است.
به نقل از اکسپرس تریبون، او گفت: «این یک توهین برای فرزندان خاک است که آنها را در ایست های بازرسی متوقف می کنند و از محل نگهداری آنها جویا می شوند.
این اعتراضات بخشی از نارضایتی فزاینده از حضور چین در گوادر است که بندر آن بخشی جدایی ناپذیر از پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) به ارزش 60 میلیارد دلار است که پروژه شاخص طرح چند میلیارد دلاری کمربند و جاده چین (BRI) است. ).
هند در حالی که از کشمیر تحت اشغال پاکستان (PoK) عبور می کند، به چین نسبت به CPEC اعتراض کرده است. پروژه زیرساختی عظیم استان سین کیانگ چین را به بندر گوادر در استان بلوچستان پاکستان متصل می کند.
بندر گوادر مدتهاست که به عنوان جواهری در تاج CPEC به تصویر کشیده شده است، اما در این روند، این شهر به مظهر یک دولت امنیتی تبدیل شده است.
اولویت های مقامات در راستای تامین امنیت بندر و منافع جانبی آن است. رفاه کسانی که این منطقه برای آنها خانه است، اهمیت کمی دارد. روزنامه داون روز جمعه گزارش داد که بندر منادی رونق اقتصادی نیست، اما برعکس اتفاق افتاده است.
محرومیت های موجود عمیق تر شده است. تحرک مردم توسط نیروهای امنیتی محدود شده است و فعالیت های آنها زیر سؤال می رود. در این بیانیه آمده است که بسیاری می گویند که آنها طوری ساخته شده اند که در سرزمین خود احساس غریبگی کنند.
آنها شکایت می کنند که دولت علاوه بر بدبختی تعداد زیادی از ماهیگیران در میان مردم، مجوز ماهیگیری در آب های سواحل را برای ترال های چینی صادر کرده است. قایق های کوچک آنها نمی توانند رقابت کنند و در نتیجه معیشت آنها تحت فشار قرار می گیرد. این پتری دیش نارضایتی است که اعتراضات اخیر از آن سرچشمه گرفته است.
بلوچستان محل شورش های خشونت آمیز طولانی مدت است و حضور چین در گوادر باعث ناآرامی های اجتماعی زیادی شده و به احساسات ضد چینی منجر شده است.
همچنین به گروه‌های شورشی شبه‌نظامی بلوچ که در اعتراض به پروژه‌های CPEC دست به حملات تروریستی زده‌اند، کمک کرده است.
امسال در ماه اوت، یک بمب‌گذار انتحاری به کاروان حامل پرسنل چینی در پروژه بزرگراه خلیج گوادر شرقی حمله کرد که در آن یک چینی مجروح و دو کودک محلی کشته شدند.
سفارت چین پس از این حادثه از دولت پاکستان خواست تا امنیت پروژه های CPEC و پرسنل چینی را که روی آنها کار می کنند، افزایش دهد.
در اکتبر سال گذشته، افراد مسلح در نزدیکی اورمارا در بزرگراه ساحلی پس از کمین به کاروانی از وسایل نقلیه که از گوادر به کراچی در حرکت بودند، حداقل 14 نفر را کشتند و در سال 2019، پنج نفر از جمله یک سرباز نیروی دریایی پاکستان در حمله به کشتی لوکس Pearl Continental کشته شدند. هتل در گوادر