اف‌بی‌آی: پرونده‌های اف‌بی‌آی نقشه‌ای برای کشتن ملکه الیزابت دوم بریتانیا را کشف می‌کند

لندن: فایل‌های FBI که اخیراً منتشر شده، نقشه‌ای بالقوه برای ترور ملکه الیزابت دوم در جریان سفر او به کالیفرنیا در سال 1983 را فاش کرده است.
این تهدید احتمالی به دنبال تماس تلفنی “مردی که ادعا کرد دخترش در ایرلند شمالی با گلوله پلاستیکی کشته شده است” صورت گرفت، طبق این سند که همچنین به باری اشاره دارد که هواداران ارتش جمهوری خواه ایرلند (IRA) در آن رفت و آمد می کنند.
ملکه و شوهرش شاهزاده فیلیپ در فوریه و مارس 1983 از سواحل غربی ایالات متحده بازدید کرد و این سفر بدون حادثه به پایان رسید.
چهار سال قبل از آن، در سال 1979، شبه نظامیان ارتش جمهوری اسلامی ایران مخالف حکومت بریتانیا در ایرلند شمالی کشته شدند. لوئیس مونت باتن، آخرین فرماندار استعماری هند و عموی فیلیپ، در یک حمله بمب.
در این پرونده آمده است که مرد ادعا کرده است که قصد دارد به ملکه آسیب برساند “یا با انداختن شیء از پل گلدن گیت روی قایق تفریحی سلطنتی بریتانیا وقتی که زیر آن شناور است”.
آنها افزودند، در عوض، “او تلاش می کند ملکه الیزابت را در هنگام بازدید از پارک ملی یوسمیتی بکشد.”
یک پرونده جداگانه در میان اسناد، به تاریخ 1989، اشاره کرد که در حالی که FBI از هرگونه تهدید خاصی علیه ملکه بی اطلاع بود، “امکان تهدید علیه سلطنت بریتانیا از سوی ارتش جمهوری خواه ایرلند همیشه وجود دارد”.
این ملکه که سپتامبر گذشته در سن 96 سالگی درگذشت، قبلاً گزارش شده بود که هدف دیگر توطئه‌های ترور قرار گرفته است.
در سال 1970، هواداران مظنون IRA تلاش ناموفقی برای خروج قطار او از ریل در غرب سیدنی داشتند، در حالی که در سال 1981 IRA سعی کرد او را هنگام بازدید از شتلند، در سواحل شمال شرقی اسکاتلند بمباران کند.
در همان سال، یک نوجوان ناآرام ذهنی در سفر به نیوزیلند یک گلوله به سمت ماشین ملکه شلیک کرد.
یک نوجوان دیگر در جریان رژه سربازان رنگ در مرکز لندن شش گلوله به سمت او شلیک کرد.