افشاگر ادعا می کند که واکنش “آشوب” انگلیس باعث شد هزاران افغان نتوانند از دست طالبان فرار کنند.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه وقت بریتانیا، چند ساعت طول کشید تا به درخواست‌های فوری پاسخ دهد، در حالی که نخست‌وزیر بوریس جانسون اصرار داشت که از منابع حیاتی برای تخلیه حیوانات به‌جای افراد استفاده شده است، یکی از کارمندان سابق وزارت خارجه بریتانیا در شهادت کتبی به پارلمان ادعا می‌کند که در تاریخ منتشر شد. سهشنبه.

گزارش لعنت‌آمیز او تصویری از ناکارآمدی در قلب دولت بریتانیا در یکی از فوری‌ترین بحران‌های غرب در زمان‌های اخیر را ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد که رضایت بوروکراتیک وزارتخانه ممکن است عواقب مهلکی داشته باشد.
رافائل مارشال، کارمند، گفت که این اداره مملو از ایمیل‌های افرادی است که درخواست کمک فوری برای فرار از افغانستان داشتند. در آن زمان، انبوهی از مردم در میدان هوایی کابل جمع شده بودند و به شدت به دنبال راهی برای خروج از کشور بودند، زیرا نیروهای آمریکایی آماده خروج شدند و طالبان شهر را تصرف کردند.

مارشال با تخمین اینکه بین 75000 تا 150000 نفر درخواست کمک کرده اند و تنها حدود 5 درصد آن را دریافت کرده اند، نوشت: “بسیاری از این ایمیل ها خوانده نشدند.” وی افزود: “روشن است که برخی از کسانی که پشت سر گذاشته شده اند، از آن زمان توسط طالبان به قتل رسیده اند.”

مارشال همچنین از سازمان وزارت خارجه انتقاد کرد و مدعی شد که در برخی مقاطع او تنها فردی بود که صندوق ورودی ایمیل درخواست‌های تخلیه را زیر نظر داشت.

او افزود که جابجایی کارمندان “به هرج و مرج چند ساعته منجر شد، در حالی که مردم تلاش می کردند بفهمند که چه اتفاقی دارد می افتد”، در حالی که یکی از همکاران “به وضوح از او خواسته شد تا صدها تصمیم مرگ و زندگی را اتخاذ کند که در مورد آنها چیزی نمی دانستند.”

مارشال ادعا کرد که در برخی مواقع او تنها کارمندی بود که هزاران درخواست تخلیه ایمیلی را زیر نظر داشت.

مارشال همچنین گفت که منابع حیاتی برای تخلیه سگ‌ها و کارگران سازمان غیردولتی حقوق حیوانات نوزاد به درخواست جانسون، با وجود ظرفیت محدود فرودگاه و درخواست‌های تخلیه‌نشده بی‌شماری مورد استفاده قرار گرفت.

او گفت: «معادل مستقیمی بین انتقال حیوانات نوزاد و تخلیه اتباع انگلیسی و مهاجران افغان از جمله افغان‌هایی که با سربازان انگلیسی خدمت کرده‌اند، وجود داشت.

روز سه شنبه، جانسون به شدت دستور تخلیه نوزاد را تکذیب کرد و این ادعا را “بیهوده کامل” توصیف کرد.

جانسون افزود: «من فکر می‌کنم که عملیات چاله‌کشی برای انتقال هوایی 15000 نفر از کابل به روشی که ما در تابستان انجام دادیم، یکی از دستاوردهای برجسته نظامی در 50 سال گذشته یا بیشتر بود.»

مارشال نوشت که «تا 21 اوت، اجتناب ناپذیر بود که اکثریت قریب به اتفاق افغان‌هایی که برای تخلیه به بریتانیا مراجعه می‌کنند، رها شوند و برخی توسط طالبان کشته شوند». او یکی از سربازان بلندپایه افغان را به یاد آورد که می خواست با خانواده اش کشور را ترک کند و یک قانونگذار محافظه کار پرونده او را به وزارتخانه معرفی کرده بود.

مارشال نوشت: “من معتقدم این خانواده موفق به ورود به فرودگاه نشدند. تاخیر بوروکراتیک ممکن است یک عامل باشد.”

واکنش راب به بحران افغانستان قبلاً به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود. او چند هفته بعد از سمت خود تنزل یافت.

مارشال نوشت: زمانی که موارد تخلیه فردی برای تایید به راب ارسال شد، “چند ساعت طول کشید تا وزیر امور خارجه درگیر شود.” و هنگامی که وزیر پاسخ داد، او درخواست کرد که برخی از درخواست‌ها مجدداً قالب‌بندی شوند، و گفت: «او شرایط را کاملاً درک نکرده است».

با تغییر کابینه جانسون، دومینیک راب از سمت وزیر خارجه بریتانیا برکنار شد

مارشال گفت: “زمان بسیار کمی برای ورود کسی به میدان هوایی باقی مانده بود، بنابراین انتخاب وزیر امور خارجه برای ایجاد تاخیر نشان می دهد که او وضعیت ناامیدکننده فرودگاه کابل را درک نکرده است.”

راب قبلاً هنگامی که معلوم شد که وی در تعطیلات خود در یونان به سر می برد، در حالی که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفتند، رگباری از انتقادها را دریافت کرد. او پس از آن با درخواست استعفای خود مواجه شد که متعاقباً معلوم شد که مدتی قبل از سقوط کابل، او از یک معاون خواست تا تماس فوری با وزیر امور خارجه افغانستان در مورد تخلیه مترجمانی که با نیروهای مسلح بریتانیا کار می کردند، انجام دهد. تماس هرگز اتفاق نیفتاد

جانسون طی تغییراتی در سپتامبر، راب را به سمت وزیر دادگستری منصوب کرد.

CNN برای پاسخ به این ادعاها با دفتر راب تماس گرفته است. او روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت که مارشال یک «افسر میز نسبتاً جوان» بود و از پاسخ وزارت وقت خود دفاع کرد. راب گفت: «ما بهترین کاری را که می‌توانستیم انجام دادیم، در شرایط بسیار دشوار… فقط ایالات متحده، با گروه بسیار بیشتری از اتباع و افرادی که برای آنها کار می‌کردند، (افراد) بیشتری را ترک کردند.

سخنگوی دولت بریتانیا در بیانیه ای به سی ان ان گفت: “کارکنان به طور خستگی ناپذیر تلاش کردند تا بیش از 15000 نفر را ظرف دو هفته از افغانستان خارج کنند. این بزرگترین ماموریت در نوع خود در طول نسل ها و دومین تخلیه بزرگ بود که توسط هر کشوری انجام شد. ما هنوز در حال تخلیه هستیم. کار برای کمک به ترک دیگران

“مقیاس تخلیه و شرایط چالش برانگیز به این معنی بود که تصمیمات در مورد اولویت بندی باید به سرعت گرفته می شد تا اطمینان حاصل شود که ما می توانیم به تعداد بیشتری از مردم کمک کنیم… متأسفانه ما قادر به تخلیه همه کسانی که می خواستیم نبودیم، اما تعهدمان به آنها بود. ماندگار است.”