افغانستان: در حالی که شهروندان برای تامین نیازهای اولیه تلاش می کنند، بیکاری به شدت به افغان ها ضربه زده است

کابل: از زمان تصرف کابل توسط طالبان در ماه اوت، افغانستان شاهد یک بحران مالی شدید بوده و نرخ بیکاری در این کشور افزایش یافته است.
باشندگان کابل با ابراز نگرانی از بیکاری و بحران اقتصادی که افغانستان را فراگرفته است، می گویند که حتی قادر به برآوردن نیازهای اولیه خود نیستند.
عبدالحمید، یکی از ساکنان این شهر که به عنوان کارگر کار می کند، گفت: “من نمی توانم بهای پاراستامول را بپردازم. نمی توانم از خودم و فرزندان کوچکم مراقبت کنم.”
حمید پنجاه و هفت ساله تنها نان آور یک خانواده پنج نفره است.
رحمت الله، یکی دیگر از باشندگان این شهر گفت: “ای کاش قیمت (کالاها) کاهش یابد و فرصت های شغلی افزایش یابد و حقوق مردم پرداخت شود. اگر مردم پول نداشته باشند، تجارت پایین می ماند.”
افغانستان از کنگره ایالات متحده خواسته است تا دارایی های بانک مرکزی افغانستان را که توسط دولت ایالات متحده مسدود شده است، آزاد کند.
به دلیل نبود شغل، برخی از خبرنگاران مجبور به فروش میوه در خیابان های کابل به عنوان خرده فروش شده اند. به گزارش طلوع نیوز، حسیب یوسفی، کارمند یک رسانه خصوصی، اکنون در خیابان های کابل دستفروشی می کند.
او گفت که بیش از 15 سال است که در رسانه های مختلف کار کرده است، اما اکنون به دلیل فقر و بیکاری مجبور است در خیابان های کابل میوه بفروشد تا خانواده اش را سیر کند.
وی گفت: حدود 15 سال در رسانه های مختلف کار کرده ام، کارم کارگردانی و برنامه نویسی بود و 10 سال در تلویزیون خورشید کار کردم.
بلال یوسفی، یکی از کارمندان سابق یک شرکت می گوید: «بعد از اینکه کارم را از دست دادم و با افزایش سطح فقر و فلاکت در کشورمان، با پول اندکی که داشتم این گاری را خریدم تا کار کنم و برای زمستان آماده شوم. رسانه ای که اکنون به عنوان فروشنده در خیابان های کابل کار می کند.
به گزارش طلوع نیوز، در همین حال، بر اساس آمار سازمان های حامی رسانه ها، ده ها رسانه در افغانستان پس از تغییر سیاسی به دلیل مشکلات اقتصادی فعالیت خود را متوقف کرده اند.
افغانی در بیست سال گذشته به پایین ترین سطح در برابر دالر امریکایی رسیده است و 1 دالر به 95 افغانی مبادله می شود.
به گزارش خامه پرس، دیده بان حقوق بشر از سازمان ملل خواسته است تا محدودیت های مالی در افغانستان را کاهش دهد، زیرا مردم از سوء تغذیه شدید، بیکاری و قیمت بالای مواد غذایی و سوخت رنج می برند.