افغانستان: سازمان ملل موضوع خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان را مطرح می کند

کابل: سازمان ملل متحد در افغانستان، در آستانه روز جهانی محو خشونت علیه زنان (EVAW) از همه خواست تا اقدامات مشخصی برای پایان دادن به خشونت علیه زنان انجام دهند.
به گزارش خامه پرس، بر اساس بیانیه مشورتی مطبوعاتی یوناما، این سازمان از همه خواست تا اقدامات مشخصی برای پایان دادن به خشونت علیه زنان در افغانستان انجام دهند.
در این بیانیه آمده است که جامعه جهانی باید به صداها و تجربیات زنان و دختران افغان گوش دهد و فورا به نیازهای آنها، به ویژه بازماندگان خشونت و کسانی که با اشکال متعدد و متقاطع تبعیض روبرو هستند، پاسخ دهد.
“پیامی که ما از شرکای خود و زنان در سراسر کشور دریافت می کنیم روشن است – خشونت علیه زنان که قبلاً در سطوح هشدار دهنده بود، هم به دلیل بحران و هم به دلیل کووید-19 تشدید شده است. با این حال، خدمات نجات جان زنان بازمانده از خشونت به طور حساب بسته شده است. آلیسون داویدیان، نماینده زنان سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: ترس از هدف قرار گرفتن.
به گزارش خامه پرس، زنان و دخترانی که در ترس زندگی می کنند، تمام تلاش های گذشته و کنونی را برای صلح و توسعه پایدار که برای افغانستان ضروری است، متوقف می کنند.
“خشونت در خانه همه را تحت تأثیر قرار می دهد – زنان و دختران، مردان و پسران، خانواده ها و جوامع، جوامع و اقتصادها، در افغانستان و سراسر جهان. خشونت مبتنی بر جنسیت تأثیرات مخربی بر سلامت جسمی و روانی زنان دارد. پتانسیل آنها را برای شکوفایی محدود می کند. اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که به نیازهای زنان و دخترانی که از خشونت بازمانده اند پاسخ دهیم و از دسترسی بدون مانع آنها به خدمات نجات دهنده از جمله سرپناه، مراقبت های بهداشتی و مشاوره اطمینان حاصل کنیم. این خدمات زندگی هستند. آلیسون دیویدیان افزود: صرفه جویی.
خشونت مبتنی بر جنسیت همچنان به عنوان یک تهدید جدی برای زنان و دختران و یک مانع بزرگ برای دستیابی به توسعه پایدار و صلح است. خشونت علیه زنان که از آن به عنوان یک بیماری همه گیر در سایه یاد می شود، با همه گیری کووید-19 و بحران انسانی بدتر شده است.
دبورا لیون، نماینده ویژه سرمنشی عمومی در افغانستان گفت: “ما باید با هم برای مقابله با این بیماری همه گیر در سایه اقدام کنیم. باید از خشونت جلوگیری شود، ما باید نگرش هایی را تغییر دهیم که باعث شرمساری بازماندگان و حمایت از خشونت می شود، ما باید از خدمات برای بازماندگان حمایت کنیم.”
افغانستان یکی از بالاترین نرخ های خشونت علیه زنان را در سطح جهان دارد، به طوری که از هر 10 زن، 9 زن در طول زندگی خود حداقل یک نوع خشونت از شریک جنسی را تجربه کرده اند.
خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان به دلیل محدودیت در برخورداری زنان و دختران از حقوق و آزادی های خود، به ویژه حق زنان برای کار و آزادی حرکت، بیشتر شده است. در بیانیه بخوانید، در حالی که نیاز به خدمات افزایش یافته است، دسترسی به خدمات ضروری برای بازماندگان خشونت بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است.