افغانستان: فرمانده ارتش پاکستان خواستار تلاش های مشترک بین المللی برای جلوگیری از بحران انسانی قریب الوقوع در افغانستان شد.

اسلام آباد: ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان روز دوشنبه خواستار تلاش های مشترک بین المللی برای جلوگیری از بحران انسانی قریب الوقوع در افغانستان جنگ زده شد.
ژنرال باجوا این اظهارات را در جریان دیدار با توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، که با وی در مقر ارتش در راولپندی تماس گرفت، بیان کرد.
بر اساس بیانیه ای که از سوی ارتش منتشر شده، در این دیدار، موضوعات مورد علاقه دوجانبه، وضعیت امنیتی کنونی افغانستان و فرصت های همکاری دوجانبه در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ژنرال باجوا گفت که «جهان و منطقه نمی‌توانند افغانستان بی‌ثبات را تحمل کنند، و بر لزوم همگرایی جهانی برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در آینده تأکید کرد».
اقتصاد افغانستان پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در کابل در اواسط ماه اوت، در بحبوحه خروج هرج و مرج نیروهای ایالات متحده و ناتو از این کشور جنگ زده، با یک بحران بزرگ مواجه است.
پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان توسط اسلامگرایان تندرو، جامعه جهانی میلیاردها دلار دارایی در خارج از کشور را مسدود کرد و تمام کمک های مالی به این کشور را متوقف کرد.
بر اساس ارقام سازمان ملل از اوایل نوامبر، تقریباً 24 میلیون نفر در افغانستان، حدود 60 درصد جمعیت، از گرسنگی شدید رنج می برند. این شامل 8.7 میلیون نفر است که تقریباً در قحطی زندگی می کنند. تعداد فزاینده ای از کودکان مبتلا به سوء تغذیه بخش های بیمارستان را پر کرده اند.
ژنرال باجوا همچنین از توماس وست برای شرکت در هفدهمین نشست فوق العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی (OIC) در روز یکشنبه در اسلام آباد تشکر کرد.
نشست سران سازمان همکاری اسلامی با تصویب قطعنامه ای به اتفاق آرا بر نیاز به تلاش های هماهنگ برای بازسازی ظرفیت های لازم نهادهای دولتی مربوطه افغانستان برای رسیدگی به چالش های ناشی از تروریسم، مواد مخدر، قاچاق، پولشویی، جرایم سازمان یافته و مهاجرت های غیرقانونی تاکید کرد.
در این بیانیه آمده است که نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان از نقش پاکستان در وضعیت افغانستان، تلاش های ویژه برای مدیریت موثر مرزهای پاکستان و افغانستان قدردانی کرده و متعهد شد که نقش خود را برای بهبود بیشتر همکاری های دیپلماتیک با پاکستان در همه سطوح ایفا کند.