افغانستان: نوزاد گم شده در هرج و مرج حمل و نقل هوایی پیدا شد و به خانواده بازگردانده شد

این نوزاد، سهیل احمدی، تنها دو ماه داشت که در 19 اوت در حالی ناپدید شد که هزاران نفر به دنبال سقوط افغانستان به دست طالبان برای ترک افغانستان شتافتند.

به دنبال یک خبر اختصاصی رویترز که در ماه نوامبر با تصاویر او منتشر شد، نوزاد در کابل جایی که یک راننده تاکسی 29 ساله به نام حمید صافی او را در فرودگاه پیدا کرده بود و به خانه برده بود تا به عنوان فرزند خود بزرگ شود.

پس از بیش از هفت هفته مذاکره و التماس، و در نهایت یک بازداشت کوتاه توسط پلیس طالبان، صافی سرانجام کودک را به پدربزرگ شادمان و دیگر بستگانش که هنوز در کابل هستند، تحویل داد.
آنها گفتند که اکنون به دنبال این هستند که او را با والدین و خواهر و برادرهایش که ماه ها پیش به ایالات متحده منتقل شده بودند، بپیوندند.
در خلال تخلیه آشفته افغانستان در تابستان، میرزا علی احمدی – پدر پسر که به عنوان نگهبان امنیتی در سفارت ایالات متحده کار می کرد – و همسرش ثریا می ترسیدند که پسرشان در میان جمعیت له شود که به دروازه های فرودگاه نزدیک می شوند. مسیر پرواز به ایالات متحده

احمدی در اوایل نوامبر به رویترز گفت، در حالی که آن روز ناامید شده بود، سهیل را از دیوار فرودگاه به سربازی یونیفورم پوش که معتقد بود آمریکایی است، سپرد و کاملاً انتظار داشت که به زودی پنج متر باقیمانده (15 فوت) تا ورودی فرودگاه را طی کند. او را پس بگیر

نیروهای مسلح بریتانیا با ارتش ایالات متحده برای تخلیه غیرنظامیان واجد شرایط و خانواده های آنها از کابل، افغانستان در اوت 2021 همکاری کردند.

درست در همان لحظه، نیروهای طالبان جمعیت را به عقب راندند و نیم ساعت دیگر طول می‌کشید تا احمدی، همسرش و چهار فرزند دیگرشان بتوانند داخل شوند.

اما در آن زمان کودک هیچ جا پیدا نشد.

احمدی گفت که به شدت به دنبال پسرش در داخل فرودگاه بوده است و مقامات به او گفته اند که احتمالاً او را جداگانه از کشور خارج کرده اند و می تواند بعداً با آنها متحد شود.

بقیه اعضای خانواده تخلیه شدند — در نهایت به یک پایگاه نظامی در تگزاس رسیدند. ماه ها نمی دانستند پسرشان کجاست.
این پرونده وضعیت اسفبار بسیاری از والدین را نشان می دهد که در جریان تلاش های عجولانه تخلیه و خروج نیروهای آمریکایی از کشور پس از یک جنگ 20 ساله از فرزندان خود جدا شده اند.
با توجه به اینکه هیچ سفارت ایالات متحده در افغانستان و سازمان های بین المللی بیش از حد گسترده نشده است، پناهندگان افغان در دریافت پاسخ در مورد زمان بندی یا احتمال اتحاد مجدد پیچیده مانند این مشکل داشتند.

وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و وزارت امنیت داخلی ایالات متحده به درخواست ها برای اظهار نظر در روز شنبه پاسخ ندادند.

تنها در فرودگاه

در همان روزی که احمدی و خانواده اش از نوزادشان جدا شدند، صفی پس از سوار شدن به خانواده برادرش که آنها نیز قرار بود تخلیه شوند، از دروازه فرودگاه کابل عبور کرده بود.

صافی گفت سهیل را تنها و در حال گریه بر زمین یافت. پس از اینکه او گفت که تلاش ناموفقی برای یافتن والدین نوزاد در داخل آن انجام داده است، تصمیم گرفت نوزاد را به خانه نزد همسر و فرزندانش ببرد. صفی برای خودش سه دختر دارد و گفت بزرگترین آرزوی مادرش قبل از مرگش داشتن یک پسر بود.

او در اواخر نوامبر در مصاحبه ای به رویترز گفت: “من این نوزاد را نگه می دارم. اگر خانواده اش پیدا شد، او را به آنها می دهم. اگر نه، خودم او را بزرگ خواهم کرد.”

صافی به رویترز گفت که پس از پیدا شدن او را برای معاینه نزد پزشک برد و به سرعت کودک را در خانواده خود جای داد. آنها نوزاد را محمد عابد صدا زدند و تصاویر همه بچه ها را با هم در صفحه فیس بوک او منتشر کردند.
این خلبان در کودکی از افغانستان گریخت.  اکنون او برای پناهجویان افغان در سفرشان به آمریکا امید می آورد

پس از انتشار داستان رویترز در مورد کودک گمشده، برخی از همسایگان صافی – که ماه ها قبل با یک نوزاد متوجه بازگشت او از فرودگاه شده بودند – عکس ها را شناختند و در نسخه ترجمه شده مقاله نظراتی در مورد محل نگهداری او منتشر کردند.

احمدی از بستگانش که هنوز در افغانستان هستند، از جمله پدر همسرش محمد قاسم رضوی، 67 ساله که در ولایت بدخشان زندگی می کند، خواست تا به دنبال صفی باشند و از او بخواهند که سهیل را به خانواده بازگرداند.

رضوی گفت که دو روز و دو شب به پایتخت سفر کرد و هدایایی – از جمله یک گوسفند ذبح شده، چندین پوند گردو و لباس – برای صفی و خانواده اش آورد.

اما صافی از آزادی سهیل خودداری کرد و اصرار داشت که او نیز می‌خواهد با خانواده‌اش از افغانستان خارج شود. برادر صافی که به کالیفرنیا تخلیه شد، گفت که صفی و خانواده‌اش هیچ درخواست معلقی برای ورود به آمریکا ندارند.
خانواده نوزاد از صلیب سرخ کمک خواستند، صلیب سرخ، که مأموریت اعلام شده برای کمک به ارتباط مجدد افراد جدا شده از بحران های بین المللی را دارد، اما گفتند که اطلاعات کمی از این سازمان دریافت کرده اند. سخنگوی صلیب سرخ گفت که در مورد موارد فردی اظهار نظر نمی کند.

سرانجام، رضوی پس از اینکه احساس کرد گزینه‌های موجود تمام شده است، با پلیس محلی طالبان تماس گرفت تا یک آدم ربایی را گزارش کند. صافی به رویترز گفت که او این اتهامات را به پلیس رد کرده و گفته است که از نوزاد مراقبت می کند نه اینکه او را ربوده است.

او را به یک غریبه فروختند تا خانواده‌اش بتوانند با فروپاشی افغانستان غذا بخورند

این شکایت مورد بررسی قرار گرفت و رد شد و فرمانده پلیس محلی به رویترز گفت که او به ترتیب دادن یک توافق کمک کرد، که شامل توافقنامه ای بود که با اثر انگشت دو طرف امضا شده بود. رضوی گفت که خانواده نوزاد در پایان پذیرفتند تا حدود 100,000 افغانی (950 دلار) برای مخارجی که به صفی برای مراقبت از او به مدت پنج ماه متحمل شده اند، غرامت بپردازند.

حمید ملنگ، رئیس کنترل منطقه کلانتری محلی گفت: پدربزرگ نوزاد از ما شکایت کرد و ما حمید را پیدا کردیم و بر اساس شواهدی که داشتیم نوزاد را شناختیم. وی روز شنبه گفت: با توافق دو طرف، نوزاد به پدربزرگش تحویل داده می شود.

با حضور پلیس و در میان اشک های فراوان، سرانجام نوزاد به نزدیکانش تحویل داده شد.

رضوی گفت که صفی و خانواده اش به خاطر از دست دادن سهیل ویران شده اند. رضوی گفت: “حمید و همسرش گریه می کردند، من هم گریه می کردم، اما به آنها اطمینان دادم که شما هر دو جوان هستید، خداوند به شما فرزند پسر می دهد. نه یک، بلکه چندین نفر. از هر دوی آنها برای نجات کودک از فرودگاه تشکر کردم.” .

والدین نوزاد به رویترز گفتند که بسیار خوشحال بودند زیرا توانستند با چشمان خود دیدار مجدد را از طریق چت ویدیویی ببینند.

رضوی گفت: «جشن، رقص، آواز هست. “این واقعاً مانند یک عروسی است.”

اکنون احمدی و همسر و سایر فرزندانش که در اوایل دسامبر توانستند از پایگاه نظامی خارج شده و در آپارتمانی در میشیگان مستقر شوند، امیدوارند سهیل به زودی به ایالات متحده بیاید.

پدربزرگش گفت: “ما باید نوزاد را به مادر و پدرش برگردانیم. این تنها مسئولیت من است.” “آرزوی من این است که به سوی آنها بازگردد.”