افغانستان: کشورهای اسلامی در 19 دسامبر در مورد بحران افغانستان گردهم می آیند

اسلام آباد: وزیر امور خارجه پاکستان روز شنبه با اعلام نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی (OIC) در اواخر ماه جاری، خواستار تلاش مجدد برای جلوگیری از سقوط بیشتر افغانستان به بحران شد.
نشست وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی با دعوت هیئت‌هایی از اتحادیه اروپا و گروه موسوم به P5 متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین در 19 دسامبر در اسلام آباد برگزار می‌شود.
شاه محمود حسین قریشی وزیر امور خارجه در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت: «ترک کردن افغانستان در این مرحله یک اشتباه تاریخی است.
او گفت: “بی ثباتی می تواند جای خود را به درگیری دوباره بدهد و می تواند باعث مهاجرت پناهجویان شود.”
از زمان قطع ناگهانی کمک های بین المللی پس از تسلط طالبان در 15 اوت و ترس از وقوع فاجعه در صورت عدم کنترل اوضاع، هشدارهای فزاینده ای در مورد بحران انسانی پیش روی افغانستان وجود دارد.
با این حال، دریافت کمک به دلیل تحریم های مقابله با طالبان، تصمیم ایالات متحده برای مسدود کردن میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی در خارج از افغانستان و فروپاشی بسیاری از سیستم بانکی این کشور با مشکل مواجه شده است.
پاکستان اخیراً موافقت کرده است که اجازه دهد 50000 تن گندم از طریق خاک این کشور از هند برای کمک به افغانستان ترانزیت کند، اما آژانس‌های امدادی هشدار داده‌اند که به کمک فوری نیاز است. (گزارش سید رضا حسین؛ نگارش جیمز مکنزی؛ ویرایش دیوید کلارک)