اقیانوس هند: ایران، روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک خود را آغاز کردند

رسانه های دولتی ایران گزارش دادند که ایران، روسیه و چین روز جمعه رزمایش دریایی مشترک خود را در اقیانوس هند با هدف تقویت امنیت دریایی آغاز کردند.
تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که سه کشتی روسی شامل یک ناوشکن و دو کشتی چینی به 11 شناور این کشور ملحق شدند. سپاه پاسداران ایران نیز با ناوها و هلیکوپترهای کوچکتر شرکت خواهد کرد.
در این گزارش آمده است که این مانورها حدود 17000 کیلومتر مربع یا 10600 مایل در شمال اقیانوس هند را پوشش می دهد و شامل رزم شبانه، عملیات امداد و نجات و مانورهای آتش نشانی می شود.
این سومین رزمایش دریایی مشترک بین دو کشور از سال 2019 است. این رزمایش همزمان با سفر اخیر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به روسیه بود که روز پنجشنبه به پایان رسید.
رئیسی روز جمعه پس از بازگشت از روسیه گفت: بهبود روابط دوجانبه تهران و مسکو باعث افزایش امنیت منطقه و عرصه بین المللی می شود.
تهران به دنبال افزایش همکاری نظامی با پکن و مسکو در بحبوحه تنش های منطقه ای با ایالات متحده است. بازدید نمایندگان نیروی دریایی روسیه و چین از ایران نیز در سال های اخیر افزایش یافته است.
ایران در ماه‌های اخیر رزمایش‌های نظامی منظمی را برگزار کرده است، زیرا تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی دست و پا می‌زند.
روسیه همچنین با ایالات متحده و غرب بر سر همسایه خود اوکراین که حدود 100000 سرباز را به آنجا فرستاده است که واشنگتن، کی یف و متحدانشان نگران هستند که برای حمله به کشور مورد استفاده قرار گیرند، اختلاف دارد.
روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که مانورهای دریایی گسترده در مناطق مختلف شامل بخش عمده ای از پتانسیل دریایی آن – بیش از 140 کشتی جنگی و بیش از 60 هواپیما – تا ماه فوریه ادامه خواهد داشت. این رزمایش ها علاوه بر رزمایش مشترک با ایران در اقیانوس هند، در دریای سیاه، مدیترانه، شمال شرق اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام خواهد بود.