المپیک پکن راه اندازی پرشور چین برای ارز دیجیتال خود نخواهد بود

چین در حال حاضر در آستانه تبدیل شدن است یک جامعه بدون پول نقد، اما اکثریت قریب به اتفاق این تراکنش‌های الکترونیکی در برنامه‌های خصوصی، خارج از حوزه اختیارات دولتی انجام می‌شود. یک یوان رسمی آن را تغییر می‌دهد و به پکن اطلاعات بی‌سابقه‌ای در مورد اینکه مردم پول‌های خود را صرف چه چیزی و کجا می‌کنند، می‌دهد.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در دو سال گذشته یوان دیجیتال را در شهرهای چین آزمایش کرده است، زیرا برای عرضه ملی آماده می شود که می تواند چین را از اروپا و ایالات متحده در رقابت جهانی برای توسعه یک ارز دیجیتال با پشتوانه دولتی پیشی بگیرد. .

جدول زمانی این راه اندازی در سراسر کشور هنوز مشخص نشده است. اما پکن تقریباً به طور قطع در نظر داشت که بازی های المپیک نقطه عطف مهمی در مسیر استفاده گسترده باشد.

چین می خواهد پول خود را به سلاح تبدیل کند.  نسخه دیجیتال می تواند کمک کند
پکن بر تجارت‌ها – از جمله شرکت‌های بزرگ غربی مانند مک دونالد (MCD) و نایک (از) – به مشتریان اجازه می دهد تا از یوان دیجیتال در طول بازی ها استفاده کنند. نسخه دیجیتالی این ارز یکی از سه مورد است انتخاب های پرداختی که ورزشکاران خارجی و سایرین در مکان های ورزشی و دهکده المپیک دارند، به غیر از پرداخت های نقدی و ویزا. و سال گذشته، پکن گفت که استفاده از یوان دیجیتال را برای خارجی‌ها در طول بازی‌ها با دادن دستکش‌های اسکی و ساعت‌های هوشمند با عملکرد پرداخت داخلی به ورزشکاران آسان‌تر می‌کند و در صورت تمایل، الزام به باز کردن حساب بانکی محلی را لغو می‌کند. از ارز استفاده کنید
با نزدیک شدن به این رویداد، این تلاش ها ممکن است با صدای بلند به پایان برسد. پکن اکثر هواداران را از حضور در بازی‌ها منع می‌کند و یک “حباب” قرنطینه مفصلی برای جدا کردن المپیکی‌ها، مقامات، روزنامه‌نگاران و کارکنان پشتیبانی از بقیه شهر ایجاد کرده است زیرا ترس از شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد. قانونگذاران غربی همچنین به ورزشکاران خود نسبت به استفاده از یوان دیجیتال به دلیل بی اعتمادی به دولت چین از جمله نگرانی های جاسوسی هشدار می دهند.

کریگ سینگلتون، کارشناس ارشد، گفت: بازی‌های المپیک می‌توانست اولین فرصت واقعی برای گردشگران و شهروندان چینی برای آشنایی با یوان دیجیتال باشد، اما زمانی که دولت چین تصمیم گرفت تعداد تماشاگران المپیک را به شدت محدود کند، این درب به شدت بسته شد. عضو چین در بنیاد دفاع از دموکراسی ها، یک موسسه تحقیقاتی مستقر در دی سی.

این تصمیم به تنهایی، بیش از هر چیز دیگری، احتمالا پذیرش انبوه ارز دیجیتال را بیشتر به تأخیر خواهد انداخت.»

یوان دیجیتال یکی از سه گزینه پرداختی است که ورزشکاران خارجی و سایرین در اماکن ورزشی و دهکده المپیک دارند، به غیر از پرداخت نقدی و ویزا.

اولین حضور بین المللی خاموش

شرکت‌های چینی و مقامات دولتی در هفته‌های اخیر از بازی‌ها به‌عنوان فرصتی برای یوان دیجیتال یاد کرده‌اند، حتی در شرایطی که بدیهی است که حضور حداقلی خواهد داشت.

لی شین، مدیر ارشد بازرگانی در شرکت: «راه اندازی یوان دیجیتال در یک مهمانی بزرگ مانند بازی های المپیک زمستانی می تواند آخرین دستاورد فین تک چین را به جهانیان نشان دهد. بانک چین (BACHF) واحد یوان دیجیتال اوایل این ماه به پخش دولتی گفت. این بانک دولتی شریک رسمی بانکی بازی های پکن است.
عوامل متعددی پذیرش گسترده را دشوار می کند. مقامات یکی از پیچیده ترین قرنطینه های کووید را ایجاد کرده اند. این محدودیت‌ها که رسما به عنوان «سیستم حلقه بسته» شناخته می‌شوند، برای حدود 11000 نفر از سراسر جهان اعمال می‌شود و آنها را از جمعیت گسترده‌تر چین دور می‌کند.

هر کسی – بازدیدکننده چینی یا خارجی – که نیست بخشی از آن سیستم به هیچ وجه از حضور در بازی ها منع می شود و این امر باعث محدودتر شدن مقیاس نمایش می شود.

تنش های سیاسی نیز می تواند شرایط را پیچیده کند. جولای گذشته، سه سناتور جمهوریخواه ایالات متحده از کمیته المپیک و پارالمپیک ایالات متحده خواستند تا ورزشکاران آمریکایی را از “دریافت یا استفاده از یوان دیجیتال در طول بازی های المپیک پکن” منع کند. کمیته به طور علنی پاسخی نداد. وال استریت ژورنال اوایل ماه جاری گزارش داد، اما ظاهراً به ورزشکاران آمریکایی توصیه کرده است که به دلیل نظارت احتمالی، تلفن های یکبار مصرف یا مشعل را به المپیک چین بیاورند. به گزارش رویترز، چندین کشور دیگر از جمله بریتانیا و کانادا توصیه های مشابهی را به ورزشکاران خود ارائه کرده اند.

اسکات کندی، مشاور ارشد و رئیس هیئت امنای کسب و کار و اقتصاد چین در مرکز استراتژیک گفت: حتی اگر بسیاری از افرادی که در این رویداد شرکت می کنند از یوان دیجیتال استفاده کنند، “این کار تاثیر قابل توجهی در سطح کل تراکنش ایجاد نمی کند.” و مطالعات بین المللی

یوان دیجیتال در 10 شهر و منطقه موجود است، اما کارشناسان فقدان مشوق ها را دلیل اصلی برای نشان دادن اشتیاق عنوان می کنند.

تقلا برای کشش

یوان دیجیتال در حال حاضر است تلاش برای به دست آوردن کشش در چین. معاملات با استفاده از ارز در نیمه دوم سال 2021، تنها 8.37 میلیارد دلار، معادل 1.4 میلیارد دلار در ماه بود.

در حالی که پس از دو سال آزمایش نشان‌دهنده پیشرفت است، اما هنوز از ایجاد یک چالش جدی برای برنامه‌های پرداخت دیجیتالی خصوصی فاصله دارد.

به عنوان مثال، Ant Group در پرونده های بورس اوراق بهادار سال 2020 فاش کرد که برنامه Alipay آن به طور میانگین 1.6 تریلیون دلار در ماه پردازش می کند – بیش از هزار برابر حجم تراکنش ماهانه یوان دیجیتال.

پس از محدود کردن اولیه استفاده از کیف پول‌های یوآن دیجیتال برای برندگان قرعه‌کشی خوش شانس، دولت چین امتحان کردن پول مجازی را برای عموم آسان‌تر کرده است. به عنوان مثال، در ابتدای سال جاری، بانک خلق چین یک برنامه کیف پول در فروشگاه های اپل و اندروید منتشر کرد که می تواند در 10 شهر و منطقه ای که این ارز را به صورت آزمایشی استفاده می کنند، همراه با مکان های المپیک استفاده شود. این برنامه آزمایشی اکنون برای همه در آن مناطق در دسترس است، نه فقط برندگان قرعه کشی.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در راه است.  آمریکا باید آماده باشد

بانک مرکزی در سال گذشته تعداد کاربران آزمایشی خود را افزایش داده است به عنوان نشانه ای از موفقیت یوان دیجیتال. تا پایان ماه دسامبر، این برنامه توسط 261 میلیون نفر دانلود شده است. بر اساس داده های بانک مرکزی چین، 19 درصد از جمعیت چین است.

اما همچنان موانعی برای استفاده از پول وجود دارد. خارج از معافیت المپیک برای خارجی ها، افرادی که می خواهند با یوان دیجیتال تجارت کنند، باید اپلیکیشن بانک مرکزی را دانلود و ثبت نام کنند و سپس از حساب های خود در یکی از بانک های چینی تعیین شده پول اضافه کنند.

این ارز همچنین نمی تواند در خارج از 10 شهر و منطقه ای که آن را به صورت آزمایشی اجرا می کنند، همراه با مکان های المپیک شرکت کننده استفاده شود.

به نظر می رسد مصرف کنندگان “عدم تمایل به پذیرش” دارند به گفته فرانک زی، استاد دانشگاه کارولینای جنوبی آیکن که در مورد تجارت و اقتصاد چین مطالعه می کند، این ارز در حال حاضر است.

کارشناسان فقدان انگیزه ها را دلیل اصلی این امر ذکر کردند عدم اشتیاق

مارتین چورزمپا، یکی از همکاران ارشد با تمرکز بر نوآوری و فناوری مالی چین در موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون، می‌گوید: «اکوسیستم‌هایی که اکنون برای یک دهه در اطراف شرکت‌های بزرگ فناوری ساخته شده‌اند، از نظر شبکه و راحتی بی‌رقیب هستند. پس از همه، رهبران صنعت Alipay و WeChat Pay قبلاً این کار را انجام داده اند صدها میلیون کاربر که با خدمات آنها آشنا هستند.

«تجربه پرداخت معمولاً بیشتر کاربران را متفاوت یا بهتر از آنچه قبلاً ارائه می‌شود، جلب نمی‌کند.» او اضافه کرد.

شی همچنین مشکوک بود که نگرانی در مورد از دست دادن حریم خصوصی می تواند عاملی باشد و افزود که “حتی شهروندان عادی” به قدرت دولت پی برده اند.

تغییر الگوهای هزینه

به گفته سینگلتون از بنیاد دفاع از دموکراسی ها، دولت گزینه هایی برای تحت فشار قرار دادن مصرف کنندگان برای تغییر الگوی هزینه های خود دارد.

او گفت: “در طول زمان، ممکن است مردم شاهد افزایش پذیرش یوان دیجیتال برای پرداخت هزینه های خاص مانند قبوض آب و برق، حمل و نقل یا سایر قبوض تحت مدیریت دولت باشند، فقط به این دلیل که دولت می تواند این تغییرات را بر مصرف کنندگان تحمیل کند.”

تحلیلگران همچنین این احتمال را مطرح کرده‌اند که دولت می‌تواند درخواست کند که اپلیکیشن‌های خصوصی به طور فعال یوان مورد حمایت دولت را تبلیغ کنند. این در حال حاضر شروع به وقوع کرده است: Alipay آغاز شد سال گذشته پرداخت‌های یوان دیجیتال را آزمایش کرد و Tencent در اوایل این ماه گفت که پشتیبانی از یوان دیجیتال در کیف پول WeChat Pay را نیز آغاز خواهد کرد.

کیمو سوراماکی، موسس و مدیر عامل شرکت تحلیلی شبکه مالی مالی مستقر در لندن، گفت: «در واقع، شما از این ارائه‌دهندگان می‌خواهید که به طور بالقوه سیستم‌های خود را با اجازه دادن به مشتریان برای استفاده از یوان دیجیتال به جای گزینه‌های پرداخت موجود خود، آدم‌خوار کنند».

گروه مورچه در آخرین ضربه برای امپراتوری تجاری جک ما به اندازه خود کاهش یافت
با این حال، این شرکت ها ممکن است احساس کنند که گزینه کمی دارند. فشار چین به سمت ارزهای دیجیتال با سرکوب نظارتی این کشور همراه است فناوری بزرگ گروه مورچه و تنسنت (TCEHY) تحت شدید بوده اند بررسی دقیق، و مجبور شدند یا کسب و کار خود را تعمیر کنند یا جریمه های کلانی بپردازند، زیرا پکن به دنبال کاهش قدرت آنها بود.

عرضه نسخه های بعدی AliPay و WeChatPay [is] سینگلتون، که افزود که دولت امیدوار است که موانع نظارتی خود به یوان دیجیتال اجازه دهد تا از دیگر سیستم‌های پرداخت سبقت بگیرد، گفت: احتمالاً از آن جلوگیری می‌شود، که به نوبه خود قدرت استفاده از این شرکت‌های بزرگ فناوری را محدود می‌کند.

با این حال، پکن در نهایت پذیرش گسترده‌تری از ارز دیجیتالی تحت حمایت دولت خود را تضمین می‌کند، به نظر می‌رسد حداقل یک قطعیت وجود دارد: بازی‌های المپیک زمستانی پکن در حال شکل‌گیری نیست که صحنه‌ای برای لاف زدن یوان دیجیتالی باشد که مقامات ممکن است به آن امیدوار باشند.