الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین هشدار داد در صورت حمله روسیه، یک “قتل عام خونین” رخ خواهد داد.

رزنیکوف از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا – که قرار بود روز سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک تماس ویدیویی صحبت کند – خواست تا در برابر مسکو محکم بایستد.

رزنیکوف به سی ان ان گفت: “اگر بتوانم به رئیس جمهور بایدن توصیه کنم، می خواهم به آقای پوتین بگوید که هیچ خط قرمزی از طرف کرملین نباید در اینجا باشد. خط قرمز اینجا در اوکراین است و جهان متمدن بدون تردید واکنش نشان خواهد داد.” در مصاحبه اختصاصی دوشنبه

وی افزود: ایده تحریک نکردن روسیه کارساز نخواهد بود.

دو منبع آشنا با ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا، روسیه توانایی‌هایی در امتداد مرز اوکراین برای انجام تهاجم سریع و فوری دارد، از جمله ایجاد خطوط تدارکاتی مانند واحدهای پزشکی و سوخت که می‌تواند درگیری طولانی‌مدت را حفظ کند، در صورتی که مسکو حمله به این کشور را انتخاب کند. هفته گذشته به سی ان ان گفت.
تنش در مرز اوکراین با روسیه در حال افزایش است.  در اینجا چیزی است که باید بدانید
رزنیکوف به سی‌ان‌ان گفت که اوکراین ارزیابی می‌کند که روسیه در حال حاضر 95000 سرباز در فاصله حمله اوکراین دارد. وی همچنین افزود که به دلیل قدرت نیروهای اوکراینی که در نبرد سخت شده اند، برآوردهای فعلی ایالات متحده مبنی بر اینکه روسیه می تواند 175000 سرباز را برای حمله به اوکراین جمع کند، دست کم گرفته شده است.

رزنیکوف گفت: “بنابراین، ما 250,000 نفر رسمی… ارتش خود داریم. به علاوه، من گفتم 400,000 جانباز و 200,000 سرباز ذخیره. 175,000 (برای رفتن به اوکراین کافی نیست.”

رزنیکوف تاکید کرد که تهاجم روسیه – در صورت وقوع – عواقب “فاجعه بار” برای کل قاره اروپا خواهد داشت و برآورد می شود که 4 تا 5 میلیون اوکراینی احتمالاً نیاز به پناه بردن به اروپا دارند. رزنیکوف همچنین تاکید کرد که اوکراین تامین کننده اصلی مواد غذایی برای اروپا و آفریقا است و به گفته وی، عرضه آن مختل خواهد شد.

وزیر امور خارجه اوکراین گفت که ارتش اوکراین درخواست کمک تجهیزات نظامی بیشتر از جمله حمایت مادی و آموزش برای نیروی هوایی و نیروی دریایی این کشور را ارسال کرده است. رزنیکوف افزود: “ما به نیرو نیاز نداریم، زیرا فکر می‌کنم این عادلانه نیست که سربازان آمریکایی در اوکراین بمیرند. نه، ما به آن نیاز نداریم.”

اوکراین هفته‌ها هشدار داده است که روسیه در تلاش است تا کشور را قبل از هرگونه تهاجم نظامی برنامه‌ریزی‌شده بی‌ثبات کند، با اشاره به این که ناتو تحرکات روسیه در نزدیکی مرز غیرعادی بوده است. قدرت های غربی بارها از روسیه خواسته اند تا اقدامات تهاجمی بیشتر علیه اوکراین را انجام دهد.

کرملین برنامه‌ریزی برای حمله را رد می‌کند و استدلال می‌کند که حمایت ناتو از اوکراین – از جمله افزایش تدارکات تسلیحاتی و آموزش نظامی – تهدیدی فزاینده برای جناح غربی روسیه است.

در مورد انگیزه های کرملین، رزنیکوف به سی ان ان گفت که او معتقد است که شمشیربازی روسیه با هدف گسترش ترس و ناآرامی در اوکراین و جلوگیری از نزدیک شدن اوکراین به سمت عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا بوده است.

کرملین خواستار تعهد حقوقی است مبنی بر اینکه ناتو به سمت شرق گسترش نخواهد یافت و اوکراین را در بر نگیرد و زیرساخت های نظامی ناتو، مانند سیستم های موشکی، در این کشور ساخته نشود.

“اگر ما در کشور خود و در داخل جامعه خود هراس را به اشتراک بگذاریم یا هراس را گسترش دهیم، این هدیه ای به کرملین خواهد بود، زیرا آنها تلاش می کنند این کار را انجام دهند. زیرا این تجمع نیروهای خود در کنار مرز ما، هدف اصلی آنها است تا این کار را انجام دهند. روند بی‌ثباتی را در داخل کشورمان انجام دهیم تا جلوی راهمان را بگیرند، اما ما به متحد ناتو می‌رویم، به اتحادیه اروپا می‌رویم.