امارات: امارات تاسیسات چین را تحت فشار آمریکا تعطیل می کند

واشنگتن: به گفته یک مقام ارشد امارات متحده عربی، پس از بیان مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه پکن قصد دارد از این سایت برای مقاصد نظامی استفاده کند، امارات متحده عربی اخیراً دستور توقف کار بر روی یک تأسیسات چینی در این کشور را صادر کرد.
ماه گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت بایدن پس از فشار شدید ایالات متحده، موفق به توقف ساخت یک توسعه مخفی در داخل یک بندر کشتی‌رانی چین در امارات متحده عربی، یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه شد.
انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رهبری امارات متحده عربی، گفت که امارات دستور توقف کار در این سایت را به دستور واشنگتن داده است. وال استریت ژورنال (WSJ) گزارش داد که امارات متحده عربی معتقد نیست که این تأسیسات برای مصارف نظامی یا امنیتی در نظر گرفته شده است.
WSJ به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که این پروژه در نزدیکی ابوظبی پس از چندین دور ملاقات و بازدید مقامات آمریکایی متوقف شد.
پس از اینکه آژانس های اطلاعاتی در واشنگتن دریافتند که پکن به طور مخفیانه در حال ساختن یک تاسیسات نظامی در یک بندر است، دولت بایدن به دولت امارات هشدار داد که حضور نظامی چین در کشورش می تواند روابط بین دو کشور را تهدید کند.
در این گزارش آمده است که اگرچه این پروژه صرفاً تجاری به تصویر کشیده شد، اما اطلاعات ایالات متحده کشتی هایی را مشاهده کرده است که به عنوان کشتی های تجاری مبدل شده اند و مقامات آن را به عنوان نوعی که معمولاً توسط ارتش چین برای جمع آوری سیگنال های اطلاعاتی وارد بندر استفاده می شود، شناسایی کرده اند.
سخنگوی سفارت امارات در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد که امارات هرگز توافق، برنامه، گفتگو یا قصدی برای میزبانی از یک پایگاه نظامی یا پایگاه نظامی چین نداشته است.
این پیشرفت در حالی صورت می‌گیرد که پکن به دنبال توسعه بنادر تجاری در پست‌های بیرونی در سراسر جهان است، چیزی که کارشناسان معتقدند تلاشی آشکار برای تقویت جایگاه نظامی خود است. چین قبلاً بنادر تجاری در پاکستان و سریلانکا و اولین پایگاه نظامی خارج از کشور خود در جیبوتی را توسعه داده است.
پیش از این، دولت سابق ترامپ تلاش کرده بود تا امارات متحده عربی را برای توقف پروژه در بندر که توسط یک شرکت کشتیرانی چینی اداره می شود، تحت فشار قرار دهد.