اندونزی قانونی را تصویب کرد که راه را برای انتقال پایتخت به بورنئو هموار می کند

جاکارتا: پارلمان اندونزی روز سه شنبه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن انتقال پایتخت این کشور از جاکارتا که به تدریج در حال غرق شدن است به مکانی در 2000 کیلومتری (1200 مایلی) در جزیره جنگلی بورنئو که “نوسانتارا” نامیده می شود، تصویب کرد.
رای مجلس نمایندگان چارچوب قانونی این اقدام را فراهم می کند، که برای اولین بار توسط جوکو ویدودو، رئیس جمهور در آوریل 2019، با اشاره به افزایش سطح آب دریاها و ازدحام شدید در جزیره پرجمعیت جاوه مطرح شد.
جاکارتا که بیش از 30 میلیون نفر در منطقه بزرگ متروی خود زندگی می کند، مدت هاست با مشکلات جدی زیرساختی و سیل تشدید شده توسط تغییرات آب و هوایی مواجه بوده است، به طوری که کارشناسان پیش بینی می کنند تا سال 2050 یک سوم شهر زیر آب خواهد رفت.
پایتخت جدید حدود 56180 هکتار (216 مایل مربع) در استان کالیمانتان شرقی در بخش اندونزیایی بورنئو، که این کشور با مالزی و برونئی مشترک است، پوشش خواهد داد.
در مجموع، 256142 هکتار برای این پروژه در نظر گرفته شده است و زمین اضافی برای توسعه احتمالی آینده در نظر گرفته شده است.
طرح‌های اولیه برای پایتخت جدید، طراحی آرمان‌شهری با هدف ایجاد یک شهر «هوشمند» دوست‌دار محیط‌زیست را به تصویر می‌کشد، اما جزئیات کمی تایید شده است.
برنامه های شروع ساخت و ساز در سال 2020 با شروع همه گیری کووید-19 با مشکل مواجه شد.
منتقدان محیط‌زیست این اقدام پایتخت هشدار داده‌اند که این اقدام می‌تواند به اکوسیستم‌های منطقه آسیب برساند، جایی که مزارع معادن و روغن نخل در حال حاضر جنگل‌های بارانی را که زیستگاه گونه‌های در حال انقراض بورنئو هستند، تهدید می‌کند.
روز دوشنبه، ویدودو گفت پایتخت جدید پایتختی خواهد بود که “مردم از هر مقصدی نزدیک باشند، جایی که می توانند در همه جا دوچرخه سواری و پیاده روی کنند زیرا آلایندگی صفر است”.
او در یک سخنرانی در یکی از دانشگاه‌های محلی گفت: «این (پایتخت) نه تنها دفاتر دولتی خواهد داشت، بلکه می‌خواهیم یک کلانشهر هوشمند جدید بسازیم که می‌تواند مغناطیسی برای استعدادهای جهانی و مرکز نوآوری باشد.
سوهارسو مونوآرفا، وزیر توسعه کشور، روز دوشنبه گفت که “نوسانتارا” به معنای “مجمع الجزایر” از میان فهرستی متشکل از 80 نام انتخاب شده است، زیرا اندونزیایی ها به طور گسترده ای آن را می شناسند و به راحتی قابل حفظ است.
بر اساس قانون روز سه‌شنبه، شهر جدید توسط نهادی به نام «سازمان پایتخت ایالتی» اداره می‌شود که رهبری آن مستقیماً توسط رئیس‌جمهور برای دوره‌های پنج ساله منصوب می‌شود.
جزئیات بودجه هنوز در فرمان ریاست جمهوری فاش نشده است، اگرچه گزارش های قبلی هزینه های این پروژه را 33 میلیارد دلار تخمین زده است.
اندونزی اولین کشور منطقه نیست که از پایتختی پرجمعیت نقل مکان کرده است.
مالزی در سال 2003 دولت خود را از کوالالامپور به پوتراجایا منتقل کرد، در حالی که میانمار در سال 2006 پایتخت خود را از رانگون به نایپیداو منتقل کرد.