اندونزی می گوید پناهجویان روهینگیا را در قایق آسیب دیده دور خواهد کرد

ماهیگیران اسکیف را روز یکشنبه در سواحل بیروئن، منطقه ای در غرب جزیره سوماترا مشاهده کردند که حامل حدود 120 مرد، زن و کودک در حال فرار از میانمار بود.

دیان سوریانسیاه، یکی از مقامات محلی نیروی دریایی گفت: “روهینگیا شهروندان اندونزیایی نیستند، ما نمی توانیم آنها را حتی به عنوان پناهنده وارد کنیم. این در راستای سیاست دولت است.”

وی افزود که مقامات قبل از دور زدن کشتی آسیب دیده کمک های بشردوستانه از جمله غذا، دارو و آب را ارائه خواهند کرد.

اندونزی کنوانسیون 1951 سازمان ملل متحد در مورد پناهندگان را امضا نکرده است و عمدتاً به عنوان یک کشور ترانزیت برای افرادی که به دنبال پناهندگی به کشور ثالث هستند در نظر گرفته می شود.

قایق پناهندگان روهینگیا در سواحل اندونزی در 27 دسامبر.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که موتور این قایق آسیب دیده است و باید اجازه فرود داده شود.

در بیانیه آمده است: «UNHCR در مورد امنیت و جان پناهجویان حاضر در هواپیما نگران است.

بدرالدین یونس، یکی از رهبران محلی ماهیگیری، گفت که پناهجویان به مدت 28 روز در دریا بودند و برخی از آنها بیمار شده بودند و یکی از آنها جان باخت.

پناهندگان مسلمان روهینگیا از میانمار سال‌هاست که بین نوامبر تا آوریل که دریاها آرام است به کشورهایی مانند مالزی، تایلند و اندونزی سفر کرده‌اند. با وجود درخواست‌های گروه‌های حقوق بین‌الملل برای کمک، بسیاری از آنها رد شده‌اند.
بیش از 730000 روهینگیا در آگوست 2017 پس از سرکوب نظامی میانمار که به گفته پناهجویان شامل کشتار دسته جمعی و تجاوز جنسی بود، گریختند. گروه های حقوق بشر قتل غیرنظامیان و سوزاندن روستاهای روهینگیا را مستند کرده اند.

صدها نفر در چند سال گذشته پس از ماه‌ها در دریا به اندونزی رسیده‌اند.