اندونزی هشدار آتشفشان سمرو را به دلیل ترس از فوران جدید افزایش داد

جاکارتا: مقامات اندونزی سطح هشدار را برای بالاترین آتشفشان در جزیره جاوه افزایش دادند و گفتند که کوه سمرو ممکن است پس از فوران ناگهانی در اوایل ماه جاری که 48 کشته و 36 مفقود در روستاهایی که در لایه‌های گل مدفون شده بودند، دوباره منفجر شود.
آژانس زمین‌شناسی اندونزی روز شنبه اعلام کرد که فعالیت‌های فزاینده‌ای داشته است که می‌تواند باعث ایجاد بهمن گدازه و گاز سوزان شود، شبیه به فوران 4 دسامبر، که قبل از باران‌های شدید موسمی رخ داد و تا حدی گنبد گدازه‌ای را در ارتفاع 3676 متری (12060 فوت) فرو ریخت. ) کوه.
عریفین طریف، وزیر انرژی و منابع معدنی گفت، حدود 8 میلیون متر مکعب (282 میلیون فوت مکعب) شن و ماسه از دهانه آتشفشان، رودخانه بسوک کوبوکان را که در مسیر جریان گدازه قرار دارد، مسدود کرده است.
تصريف با بيان اينكه دولت نقشه خطر جديدي را تنظيم كرده و از مردم خواسته است كه از آن اطاعت كنند، گفت: در نتيجه اگر فوران ديگري رخ دهد، مسير جريان را مسدود مي‌كند و جريان‌هاي گدازه‌اي جديدي را در اطراف ايجاد مي‌كند. سطح هشدار را به دومین بالاترین افزایش داد.
آندیانی، رئیس مرکز کاهش خطرات آتشفشان‌شناسی و زمین‌شناسی اندونزی، گفت که به روستاییان ساکن در دامنه‌های حاصلخیز سمرو توصیه می‌شود که در فاصله 13 کیلومتری (8 مایلی) از دهانه دهانه قرار بگیرند. او همچنین فعالیت های گردشگری و معدنی را در امتداد حوضه آبخیز Besuk Kobokan متوقف کرد.
عملیات جستجو و نجات روز جمعه در حالی به پایان رسید که 36 نفر هنوز شناسایی نشده اند. بیش از 100 نفر مجروح شدند که 22 نفر از آنها دچار سوختگی شدید شدند. عبدالمهری، سخنگوی آژانس ملی کاهش بلایا، گفت که بیش از 5200 خانه و ساختمان آسیب دیده است.
رئیس جمهور جوکو ویدودو پس از بازدید از این منطقه در هفته گذشته، متعهد شد که زیرساخت ها را بازسازی کند، از جمله پل اصلی که شهر لوماجانگ را که بدترین آسیب دیده را به شهرهای دیگر متصل می کند، و حدود 2970 خانه را از منطقه خطر خارج کند.
سمرو که به نام ماهامرو نیز شناخته می شود، در 200 سال گذشته بارها فوران کرده است. با این حال، مانند بسیاری از 129 آتشفشانی که در اندونزی بررسی شده اند، ده ها هزار نفر در دامنه های حاصلخیز آن زندگی می کنند. آخرین بار در ژانویه فوران کرد و تلفات جانی نداشت.
اندونزی، مجمع الجزایری با بیش از 270 میلیون نفر، مستعد زلزله و فعالیت های آتشفشانی است زیرا در امتداد “حلقه آتش” اقیانوس آرام، مجموعه ای از خطوط گسل نعل اسبی قرار دارد.