انفجار کامیون گاز در هائیتی 62 کشته و ده ها زخمی برجای گذاشت

CAP-HAITIEN، هائیتی: انفجار مهیب کامیون گاز در روز سه‌شنبه در هائیتی دست‌کم 62 نفر را کشت، پس از آن که عابران خودرو را برای جمع‌آوری سوخت‌های ریخته‌شده – یک کالای گرانبها در کشوری که با کمبود شدید مواجه است، جمع‌آوری کردند.
انفجار در دومین شهر هائیتی Cap-Haitien آخرین فاجعه ای است که به کشور فقر زده کارائیب آسیب زده است، که در اثر خشونت باندها و فلج سیاسی متلاشی شده است.
آریل هنری، نخست وزیر، از صحنه این تراژدی بازدید کرد و گفت که قلبش پس از ملاقات با ده ها مجروح در بیمارستان محلی “شکسته” شده است. او بعداً در توییتی نوشت که بودجه اضطراری برای کمک به مقابله با این تراژدی آزاد شده است.
بقایای سوخته کامیون در منطقه ساخته شده ساماری شهر در سواحل شمالی کشور نشسته بود. ساختمان های اطراف در این انفجار سوخته و زخمی شدند.
جمعیت در محل تجمع کردند، جایی که برخی از کشته شدگان در کیسه های جسد در جاده رها شدند.
پاتریک آلمونور، معاون شهردار، گفت: «ما اکنون 62 کشته را شمارش کرده‌ایم.» وی افزود که مقامات همچنان در حال جستجوی قربانیان در ساختمان‌های مجاور هستند.
آلمونور صحنه هولناکی را توصیف کرد و گفت که ده ها نفر را دیده است که “زنده زنده سوزانده شده اند” و شناسایی آنها “غیرممکن است”.
گمان می‌رود که کامیون پس از از دست دادن کنترل راننده هنگام انحراف برای جلوگیری از تاکسی موتور سیکلت، واژگون شد.
اداره حفاظت مدنی هائیتی تایید کرد که کامیون سقوط کرده است — و عابران برای جمع آوری گاز فراری هجوم آورده اند، یک کالای کمیاب در میان کمبود شدید سوخت ناشی از تسلط گروه های تبهکار در پورتو پرنس پایتخت.
جری چندلر، مدیر حفاظت مدنی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «به دنبال این حادثه، غیرنظامیان از این فرصت استفاده کردند تا با پر کردن ظروف موقت، گاز را جمع آوری کنند – که باعث انفجاری مهیب شد که منجر به قربانیان متعدد و خسارات مادی بزرگ شد.
المونور گفت که حدود 40 خانه در این منطقه نیز آسیب دیده است، اما هنوز جزئیاتی در مورد قربانیان احتمالی داخل آن در دسترس نیست.
بیمارستان دانشگاه جاستینین مملو از بیماران مجروح در این انفجار بود.
یک پرستار به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما توانایی درمان تعداد افراد سوخته جدی را نداریم. من می ترسم که نتوانیم همه آنها را نجات دهیم.»
یک پزشک در بیمارستان به ایستگاه رادیویی محلی Magik9 گفت که دو نفر در آنجا جان باختند و 40 بیمار دیگر به شدت مجروح شدند.
وی گفت: مردم بیش از 60 درصد بدنشان سوخته است.
هنری پس از بازدید از بیمارستان گفت: با قلبی شکسته وضعیت وخیم تعدادی از هموطنانمان را دیدم.
نخست وزیر با همراهی کارکنان بهداشتی اضافی وارد هواپیما شد و در توییتی گفت که “همبستگی خود را با خانواده های داغدار” اعلام کرده است.
او قبلاً قول داده بود که بیمارستان های صحرایی به سرعت برای کمک به مراقبت از قربانیان انفجار مستقر شوند.
هنری – که از ژوئیه پس از ترور رئیس جمهور جوونل مویز در یک توطئه مرموز، کشور را رهبری می کند – پس از انفجار یک دوره عزای ملی اعلام کرد.
هائیتی هرگز برق کافی برای رفع نیازهای جمعیت خود تولید نکرده است. حتی در بخش‌های مرفه پایتخت، شرکت برق دولتی هائیتی تنها حداکثر چند ساعت در روز برق ارائه می‌کند.
کسانی که می توانند آن را بپردازند به ژنراتورهای گران قیمت متکی هستند که در مواجهه با کمبود سوخت ناشی از باندهایی که دسترسی به پایانه های نفتی کشور در پایتخت و حومه آن را مسدود می کنند، کمکی نمی کند.
در ماه‌های اخیر، بیش از ده‌ها خودروی حامل سوخت مورد حمله باندهایی قرار گرفته‌اند که برای آزادی رانندگان باج می‌خواهند.
تظاهرکنندگان روز دوشنبه در اعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان ها آمدند.
کمبود سوخت همچنین به دسترسی به آب ضربه می زند، در کشوری که بسیاری از مردم برای رساندن آب با کامیون به سیستم های خانگی به شرکت های خصوصی متکی هستند.
و بدون تضمین برق ثابت یا آب جاری، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مجبور شده اند خدمات خود را به شدت کاهش دهند.
هائیتی که به طور مزمن ناپایدار بود نیز با ترور مویس در یک بحران سیاسی جدید فرو رفت.
چهار مقام ارشد اجرای قانون هائیتی در ارتباط با این تحقیقات بازداشت و ده ها تن دستگیر شده اند.
اما پنج ماه پس از این ترور، تردیدها در مورد دستور این حمله وجود دارد.