انواع لوله و تعاریف آن

وصاله ها یا اتصالات در دو نوع پیچی یا (دنده ای) و جوشی ساخته می شوند که منحصراً در لوله کشی آب سرد و گرم و برگشت مصرفی باید از نوع پیچی یا دنده ای سفید استفاده کرد زیرا استفاده از وصاله های دنده ای غیر گالوانیزه مشکل خورده شدن و در نتیجه پوسیدگی لوله ها را بوجود می آورد. حتی از این مدل لوله میتوان برای لوله کشی آب آشامیدنی ساختمان یا فاضلاب مسکونی و شهری استفاده کرد و لوله پلیکا بر خلاف لوله کشی های قدیمی در اثر رطوبت زنگ نمی زند و پوسیده نمی شوند و در اثر فشار وارد بر آن شکسته نمی شوند زیرا لوله های پلیکا انعطاف پذیر هستند.

در کل لوله هایی که برای انتقال آب در ساختمان تعبیه می شوند به انواع لوله های گالوانیزه، چدنی، پلی پروپیلن، پی وی سی، پنج لایه، پلی اتیلن قیمت روز لوله بدون درز و… کاربرد لوله های PVC فشار ضعیف در لوله کشی تهویه آب باران و اتصال برای آب باران بالکنها و لوله های اتصالی توالت ها است اما کاربرد لوله های PVC فشار قوی در سیستمهای فاضلاب ساختمان به عنوان لوله های عمودی و جمع آوری کننده و لوله تخلیه اصلی فاضلاب است. لازم به ذکر است کنف مورد استفاده به دو روش دو رشته ای و سه رشته ای بافته می شود و کنف بافته شده بایستی متناسب با قطر لوله های اتصالی بوده و فضای بین نر و مادگی را تا عمق 5/2 سانتی متری لبه مادگی پر نماید .

نکته: از اتصال این لوله ها به روش جوشکاری باید پرهیز نمود زیرا بر اثر حرارت ناشی از جوشکاری و سوختن روکش گالوانیزه (آلیاژ روی) دود غلیظ و سفیدی تولید می شود که محیط کار را آلوده می نماید و تنفس آن ایجاد مسمومیت کرده و موجب آسیب دیدن دستگاه تنفسی می شود . لوله های سی پی وی سی را می توان به آسانی با لوله بر یا آهن بر برید. با توجه به این خصوصیات، از لوله استیل 201 برای فضاهای باز یا فضاهایی که در آن ها شرایط خوردگی فلز بیشتر است، استفاده نمی شود.

آن ها جایگزین مناسبی برای سایر لوله ها محسوب می شوند و از نظر قیمت نیز مقرون بصرفه هستند. مواد شیمیایی بر روی این لوله ها تاثیر منفی می گذارد و سبب زنگ زدن آن می شود. تمامی لوله های فولادی در مقابل فشارهاي بالا قابليت تحمل زيادی دارند و كارگذاری آن ها به سبب طويل بودن طول شاخه ها (6 متر) ساده است اما به دلیل آنکه پوشش خارجي ندارند به سرعت خورده مي شوند.