انیشتین: یادداشت های اینشتین با طرح های نظریه نسبیت در حراجی پاریس به قیمت 13 میلیون دلار فروخته شد.

پاریس: دست نوشته ای که با همکاری آلبرت انیشتین، بینشی نادر از تفکر این فیزیکدان افسانه ای منتهی به نظریه نسبیت عام او را ارائه می دهد، در حراجی روز سه شنبه به قیمت 11.7 میلیون یورو (13.17 میلیون دلار) فروخته شد.
حراج کریستیز ارزش این دست نوشته را بین 2 تا 3 میلیون یورو تخمین زده بود.
54 صفحه کاغذ که تقریباً نیمی از آن با دست خط انیشتین پر شده است، یکی از تنها دو سند کاری شناخته شده است که در آن متفکر به نظریه معروف خود نزدیک می شود که زمینه ساز کیهان شناسی و فناوری مدرن مانند ناوبری GPS است.
آنها در حبس فیزیکدان سوئیسی، میشل بسو، دوست نزدیک و شریک آکادمیک انیشتین، که بین سال‌های 1913 و 1914 این اثر را نویسندگی کرد، نگهداری می‌شدند.
وینسنت بلوی، کارشناس حراجی کریستی که میزبان حراج پاریس بود، گفت: «این همان چیزی است که با توجه به اینکه اسناد کاری انیشتین قبل از سال 1919 بسیار نادر است، این موضوع را بسیار مهم می کند.
او افزود: «انیشتین کسی است که یادداشت‌های بسیار کمی را نگه می‌دارد، بنابراین این واقعیت که نسخه خطی باقی مانده و به ما راه پیدا کرده است، آن را کاملاً خارق‌العاده می‌کند».
این دست نوشته که عمدتاً از محاسبات بی پایان با جوهر سیاه روی کاغذ چروکیده و زرد کم رنگ تشکیل شده است، تصویر محبوب انیشتین را به عنوان یک نابغه مطلق به چالش می کشد، زیرا نشان می دهد که حتی او – حداقل گاهی اوقات – اشتباهاتی مرتکب شده است.
بلوی گفت: “انیشتین در این دستنوشته اشتباهاتی مرتکب می شود، و این به نظر من به نوعی آن را حتی بیشتر می کند، زیرا ما تداوم، فکری را که در حال ساخت بود، می بینیم که در حال تصحیح و تغییر مسیر است.”
در ماه مه، نامه ای دست نویس که در آن انیشتین به معادله معروف E=mc² خود، بخشی از نظریه نسبیت خاص قبلی خود اشاره کرده بود، تقریباً یک میلیون یورو در ایالات متحده فروخته شد که بیش از سه برابر قیمت تخمینی آن بود.
انیشتین با نظریه نسبیت عام خود که در سال 1915 منتشر شد، انقلابی در فیزیک مدرن ایجاد کرد، زمانی که گرانش را برای اولین بار به عنوان یک انحراف هندسی فضا و زمان توصیف کرد، یافته ای که همچنان معتبر است.
کریستیز نام خریدار را فاش نکرد.