اوربان: نخست وزیر مجارستان در بوسنی به لفاظی های ضد مسلمانان محکوم شد

سارایوو، بوسنی و هرزگوین: مقامات بوسنی و رهبران مذهبی روز چهارشنبه پیشنهادهای ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و سخنگوی وی مبنی بر چالش برانگیز بودن ادغام بوسنی به اتحادیه اروپا را به دلیل جمعیت زیاد مسلمان آن محکوم کردند.
زولتان کواچ، سخنگوی اوربان در توئیتی نوشت: «چالش با بوسنی این است که چگونه کشوری با 2 میلیون مسلمان را ادغام کنیم.»
اوربان پوپولیست دست راستی در طی سخنرانی طولانی خود در روز سه شنبه در بوداپست گفت که مجارستان از تلاش بوسنی برای اتحادیه اروپا حمایت می کند و افزود که مجارستان به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا باید انرژی زیادی را برای غلبه بر “خستگی ناشی از گسترش اتحادیه اروپا” بسیج کند. اتحاد. اتصال.”
من تمام تلاش خود را می‌کنم تا رهبران بزرگ اروپا را متقاعد کنم که بالکان ممکن است از مجارستان دورتر از آنها باشد، اما اینکه چگونه امنیت کشوری را که 2 میلیون مسلمان در آن زندگی می‌کنند مدیریت کنیم، یک مسئله کلیدی برای امنیت آنها نیز هست. ‘
واکنش در بوسنی تند بود و برخی از احزاب بوسنیایی خواستار ممنوعیت سفر رسمی برنامه ریزی شده اوربان به سارایوو شدند و رئیس جامعه اسلامی، مفتی اعظم حسین کاوازوویچ، اظهارات وی را “بیگانه هراسی و نژادپرستانه” خواند.
«اگر چنین ایدئولوژی‌هایی به پایه‌ای تبدیل شوند که سیاست‌های اروپای واحد بر آن استوار است، آنگاه ما را به دورانی برمی‌گرداند که قرار بود اتحاد اروپا بر اساس ایدئولوژی‌های فاشیستی، نازی، خشونت‌آمیز و نسل‌کشی مشابهی ساخته شود که به هولوکاست منجر شد. او در بیانیه ای گفت.
سفیک دزافروویچ، عضو بوسنیایی ریاست جمهوری سه جانبه این کشور، اظهارات اوربان را “شرم آور و بی ادبانه” خواند.
وی گفت: «ادغام 2 میلیون مسلمان (بوسنیایی) برای اتحادیه اروپا چالشی نیست، زیرا ما یک مردم بومی اروپایی هستیم که همیشه در اینجا زندگی می کنیم و اروپایی هستیم.
بوسنی که متشکل از بوسنیایی‌ها، صرب‌ها و کروات‌ها است، شدیدترین بحران سیاسی خود را از زمان پایان جنگ داخلی در دهه 1990 تجربه می‌کند. با حمایت ضمنی روسیه و صربستان، صرب‌های بوسنی تهدید می‌کنند که ارتش، قوه قضائیه و سازمان مالیاتی خود را تشکیل می‌دهند و ترس از فروپاشی خونین دیگر این کشور بالکان را زنده می‌کنند.
اوربان در سخنرانی روز سه‌شنبه خود همچنین گفت که مجارستان از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی، که توسط آلمان و برخی دیگر از کشورهای عضو به دلیل مواضع جدایی‌طلبانه او تهدید شده است، حمایت نخواهد کرد.
سارایوو اعصاب خود را از دست داده است، به همه حمله می کند – صربستان، کرواسی، اسلوونی، اکنون مجارستان. دودیک روز چهارشنبه با اشاره به حمایت هایی که گفته می شود از آن کشورها دریافت کرده است، گفت: نه به روسیه.
اوربان به خاطر سیاست‌های ضد مهاجرتی‌اش معروف است و مدعی است که مهاجران مسلمان بزرگ‌ترین تهدید برای ارزش‌های مسیحی اروپا هستند. او همچنین از پیوستن سریع صربستان به اتحادیه اروپا با وجود سیاست‌های مستبدانه‌تر متحدش، الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، حمایت کرده است.
بیش از 100000 نفر در طول جنگ 1992-1995 در بوسنی کشته شدند و میلیون ها نفر بی خانمان ماندند، زمانی که صرب های بوسنی سعی کردند سرزمین هایی از لحاظ قومیتی خالص ایجاد کنند تا به آنها با صربستان همسایه بپیوندند.