اولین رئیس جمهور افغانستان می خواهد که جهان با طالبان همکاری کند

او گفت: «واقعیت روی زمین این است که طالبان اکنون مقامات رسمی کشور هستند.

طالبان پس از یک حمله نظامی سریع و تا حدی غیرمنتظره در تابستان امسال کنترل افغانستان را به دست گرفتند. پایتخت کابل، اندکی پس از خروج آخرین نیروهای آمریکایی از کشور سقوط کرد و عملا به طولانی ترین جنگ در تاریخ ایالات متحده پایان داد و قدرت را به گروهی واگذار کرد که واشنگتن اندکی پس از تهاجم اولیه در سال 2001 برکنار کرده بود. کرزی اولین رئیس جمهور منتخب دموکراتیک پس از آن شد. فروپاشی اولیه طالبان
بسیاری از جهان هنوز به طور رسمی دولت جدید طالبان را به رسمیت نشناخته اند، زیرا می ترسند مانند این گروه در زمان آخرین قدرت در دهه 1990 حکومت کنند. تحت حاکمیت طالبان، زنان از تحصیل و اکثر مشاغل محروم بودند، در حالی که مردان مجبور به گذاشتن ریش بر اساس تفسیر ظالمانه این گروه از قوانین اسلامی بودند.

کرزی در پاسخ به این سوال که چگونه جهان می تواند پشت گروهی که مسئول موارد مستند جنایات، اعدام های غیرقانونی و قتل است، بنشیند، کرزی گفت: “مساله جنایات بخش بسیار تاسف بار زندگی ما است.” وی افزود که جنایات “از همه طرف” انجام شده است.

همه با پراگماتیسم کرزی موافق نیستند. برای جلوگیری از افتادن پول به دست طالبان، کشورهای جهان میلیاردها دلار کمک و دارایی های افغانستان را در خارج از کشور مسدود کرده اند و کشوری را که به شدت به کمک های خارجی وابسته است فلج کرده اند.

برنامه جهانی غذا می گوید که نیمی از جمعیت افغانستان با بحران حاد گرسنگی روبرو هستند و 3.2 میلیون کودک زیر پنج سال در معرض خطر هستند. اقتصاد در وضعیت بدی قرار دارد و به دلیل بیکاری افسارگسیخته و بحران نقدینگی به پایین کشیده شده است.

این وضعیت باعث شد شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه قطعنامه ای را برای تسهیل کمک به افغانستان و در عین حال دور نگه داشتن آن از دست طالبان تصویب کند.

اقدام پیشنهادی ایالات متحده در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن با فشار فزاینده‌ای برای کاهش محدودیت‌های حمایتی که به افغانستان وارد می‌شود، به ویژه با توجه به بحران انسانی وخیم فزاینده در این کشور، مواجه شده است. کرزی گفت که از این قطعنامه استقبال می کند.

او گفت: «شاید کافی نباشد، اما یک شروع است.

کرزی در این مصاحبه همچنین به ادعاهای عمران خان نخست وزیر پاکستان مبنی بر اینکه داعش از افغانستان به پاکستان حمله کرده است، پاسخ داد.

کرزی گفت که “میان کمک به یک کشور و استفاده از موقعیت برای تضعیف کسی تفاوت وجود دارد. و من امیدوارم که دولت پاکستان به دنبال مقصر دانستن افغانستان برای آنچه که افغانستان قربانی آن بوده است، نباشد.”

کرزی با وجود مشارکت اخیرش در گفتگو با طالبان، می گوید که دوران حکومت او به پایان رسیده است و او “دیگر هیچ تمایل دیگری به این شکل ندارد و نخواهد داشت.”

او گفت: “من دوست دارم اینجا به عنوان یک شهروند زندگی کنم و تمام تلاشم را برای این کشور، برای فرزندان این کشور به عنوان یک شهروند انجام دهم تا بتوانیم در کشوری آرام، باثبات و با عزت زندگی کنیم.”