اولین نوزادان متولد شده در بریتانیا با استفاده از DNA 3 نفر

لندن: بریتانیاتنظیم کننده باروری روز چهارشنبه تولد اولین نوزادان بریتانیا را تایید کرد که با استفاده از یک تکنیک تجربی ترکیب شده است. DNA از سه نفر، تلاشی برای جلوگیری از به ارث بردن بیماری های ژنتیکی نادر کودکان. انسان بریتانیا لقاح و جنین شناسی مقامات گفتند کمتر از پنج نوزاد به این شکل در بریتانیا متولد شده اند، اما جزئیات بیشتری برای محافظت از هویت خانواده ها ارائه نکردند.
در سال 2015، بریتانیا اولین کشور جهان شد که قوانینی را تصویب کرد که به طور خاص روش‌هایی را برای کمک به جلوگیری از انتقال نقص به نوزادان خود در زنان مبتلا به میتوکندری معیوب – منبع انرژی در یک سلول – تصویب کرد. نقص های ژنتیکی می تواند منجر به بیماری هایی مانند دیستروفی عضلانی، صرع، مشکلات قلبی و ناتوانی های ذهنی شود. از هر 200 کودک در بریتانیا یک کودک با اختلال میتوکندری متولد می شود. تا امروز 32 بیمار مجاز به دریافت چنین درمانی شده اند.
برای زنی که دارای میتوکندری معیوب است، دانشمندان مواد ژنتیکی را از تخمک یا جنین او می‌گیرند که سپس به تخمک اهدایی یا جنینی که هنوز میتوکندری سالمی دارد اما بقیه DNA کلیدی آن برداشته می‌شود، منتقل می‌شود. سپس جنین بارور شده به رحم مادر منتقل می شود. مواد ژنتیکی از تخمک اهدایی کمتر از 1 درصد از کودکان ایجاد شده از این روش را تشکیل می دهد.
تنظیم کننده باروری بریتانیا روز چهارشنبه در بیانیه ای گفت: «درمان اهدای میتوکندری به خانواده هایی که دارای بیماری شدید ارثی میتوکندری هستند، امکان داشتن فرزند سالم را ارائه می دهد. آژانس گفت که هنوز “روزهای اولیه” است، اما امیدوار است که دانشمندان درگیر در دانشگاه نیوکاسل به زودی جزئیات درمان را منتشر کنند. بریتانیا از هر زنی که تحت درمان قرار می‌گیرد می‌خواهد از سازمان لقاح و جنین‌شناسی انسانی تأییدیه دریافت کند. تنظیم کننده می گوید که برای واجد شرایط بودن، خانواده ها باید هیچ گزینه در دسترس دیگری برای جلوگیری از انتقال بیماری ژنتیکی نداشته باشند.
بسیاری از منتقدان با روش‌های تولید مثل مصنوعی مخالف هستند و معتقدند راه‌های دیگری برای جلوگیری از انتقال بیماری به فرزندانشان وجود دارد، مانند اهدای تخمک یا آزمایش‌های غربالگری، و اینکه روش‌های آزمایشی هنوز بی‌خطر ثابت نشده‌اند. برخی دیگر هشدار می‌دهند که تغییر کد ژنتیکی به این طریق می‌تواند یک شیب لغزنده باشد که در نهایت منجر به نوزادان طراح برای والدینی شود که می‌خواهند بچه‌های بلندتر، باهوش‌تر یا با ظاهری بهتر داشته باشند.
رابین لاول-بج، متخصص سلول های بنیادی در لندن، گفت که نظارت بر رشد آینده نوزادان بسیار مهم است. جالب خواهد بود که بدانیم این تکنیک چقدر خوب عمل کرده است. . . آیا خطری وجود دارد که بعداً در زندگی آنها دچار مشکل شوند. پزشکان در ایالات متحده از تولد اولین نوزاد جهان با استفاده از روش اهدای میتوکندری در سال 2016 و پس از انجام این درمان در مکزیک خبر دادند.