اولین هواپیمای مسافربری داخلی چین اولین پرواز تجاری خود را به پایان رساند

پکن: اولین جت مسافربری ساخت داخل چین اولین پرواز تجاری خود را روز یکشنبه انجام داد، زیرا چین به دنبال رقابت با غول های صنعتی مانند بوئینگ و ایرباس در بازار جهانی هواپیما است.
هواپیمای C919 ساخته شده توسط شرکت هوانوردی تجاری چین به گزارش روزنامه دولتی چاینا دیلی، (Comac)، حدود 130 مسافر را در این پرواز حمل کرد. این جت صبح یکشنبه از فرودگاه شانگهای هونگ کیائو بلند شد و کمتر از دو ساعت بعد در پکن فرود آمد. این پرواز توسط شرکت هواپیمایی چین شرقی انجام شد و روی کناره هواپیما عبارت “اولین C919 در جهان” نقش بسته بود.
رئیس جمهور شی جین پینگ از این پروژه به عنوان پیروزی نوآوری چین استقبال کرد، در حالی که روز یکشنبه رسانه های دولتی این هواپیما را به عنوان نمادی از قدرت صنعتی و غرور ملی در بوق و کرنا خواندند. پکن دیلی با اشاره به سال‌های اولیه اصلاحات اقتصادی در حدود 40 سال پیش، زمانی که چین عمدتاً تولید می‌کرد، نوشت: «پس از نسل‌ها تلاش، سرانجام انحصار هوانوردی غرب را شکستیم و خود را از شر تحقیر «800 میلیون پیراهن برای یک بوئینگ» خلاص کردیم. کالاهای کم ارزش
پرواز افتتاحیه در حالی انجام می شود که Comac به دنبال ورود به بازار جت های تک راهرو در یک چالش مستقیم با دو قطبی ایرباس و بوئینگ است. هواپیماهای A320 ایرباس و جت های B737 بوئینگ محبوب ترین هواپیماهایی هستند که معمولاً برای پروازهای داخلی و منطقه ای استفاده می شوند. در حالی که Comac بسیاری از قطعات C919 را طراحی کرده است، برخی از قطعات کلیدی آن همچنان از غرب تامین می‌شوند، از جمله موتور و اویونیک.
طبق گزارش‌های قبلی رسانه‌های دولتی، این شرکت قصد دارد سالانه 150 هواپیمای C919 برای پنج سال آینده بسازد. C919 که 16 سال در حال توسعه بود، حداکثر بردی در حدود 5630 کیلومتر دارد و برای جابجایی بین 158 تا 168 مسافر طراحی شده است. کوماک می گوید بیش از 1200 هواپیمای جت C919 سفارش داده شده است که با خطوط هوایی چین شرقی قرارداد خرید 5 فروند از آنها صادر شده است.
لی هانمینگیک کارشناس مستقل، گفت که اکثر سفارشات C919، نامه های قصد مشتریان داخلی بوده است. بازار جهانی با توجه به اینکه نه رگولاتورهای اروپایی و نه ایالات متحده گواهینامه این هواپیما را تأیید نکرده اند، مشکوک است گرگ والدرون، مدیر مسئول آسیا نشریه FlightGlobal. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، بازارهای بین المللی کلیدی به روی آژانس های C919 بسته خواهند بود