اوپن فرانسه 2023: نواک جوکوویچ پس از انتقاد در کنار پیام کوزوو ایستاده است

لنز دوربینی که پیام نواک جوکوویچ روی آن نوشته شده است
نواک جوکوویچ پس از پیروزی 6-3 6-2 7-6 (7-1) روز دوشنبه مقابل الکساندر کواچویچ این پیام را روی لنز دوربین نوشت.
تاریخ: 28 مه-11 ژوئن محل: رولان گاروس، پاریس
پوشش: متن زنده و تفسیرهای رادیویی مسابقات منتخب در سراسر BBC Radio 5 Sports Extra، وب سایت و برنامه BBC Sport

نواک جوکوویچ می‌گوید «آگاه است که مردم با نوشتن یک پیام سیاسی درباره کوزوو در لنز دوربین فرانسه اوپن مخالفند»، اما این موضوعی است که او «مقام آن» است.

جوکوویچ 36 ساله پس از پیروزی در دور اول روز دوشنبه نوشت: “کوزوو قلب صربستان است. خشونت را متوقف کنید”.

وزیر ورزش فرانسه گفت که این اقدامات صرب بود “نامناسب” و نباید دوباره تکرار شود.

جوکوویچ گفت: “یک گرند اسلم بدون درام، فکر نمی کنم برای من اتفاق بیفتد.”

“حدس می زنم که من را نیز هدایت می کند.”

را عبارتی که جوکوویچ نوشت اشاره به تنش اخیر در کوزوو است که در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرد. صربستان هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته است.

وجود دارد خشونت در روزهای گذشته پس از نصب شهرداران آلبانیایی قومی در شمال کشور، با درگیری پلیس و نیروهای ناتو با معترضان صرب.

قهرمان 22 گرند اسلم در کنفرانس خبری پس از بازی خود تلاش کرد تا این جنجال را پشت سر بگذارد.

جوکوویچ در پاسخ به این سوال که آیا به واکنش منفی نسبت به اقدامات خود فکر کرده است، گفت: “البته من می دانم که بسیاری از مردم مخالف هستند، اما این چیزی است که هست. این چیزی است که من از آن دفاع می کنم. پس همین است.”

جوکوویچ پس از شکست دادن مارتون فوچوویچ مجارستانی در دور دوم در روز چهارشنبه، لنز را – که برنده بعد از هر بازی اوپن فرانسه انجام می دهد – با امضای خود علامت زد.

فدراسیون بین‌المللی تنیس، سازمان جهانی تنیس گفت که بیانیه جوکوویچ هیچ قانونی را نقض نمی‌کند، زیرا کتاب قوانین گرند اسلم بیانیه‌های سیاسی را ممنوع نمی‌کند.

آملی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه گفت که باید “اصل بی طرفی برای زمین بازی” وجود داشته باشد.

اودیا کاسترا گفت که پیام های حمایت از اوکراین را در مواجهه با تهاجم روسیه متمایز می کند و افزود که کوزوو و اوکراین را “در یک سطح” قرار نداده است.

این شامل حمایت از بازیکن اوکراینی مارتا کوستیوک است، که توسط جمعیت هو شد پس از اینکه روز یکشنبه از دست دادن با آرینا سابالنکا از بلاروس خودداری کرد.

بلاروس متحد روسیه است و به سربازان اجازه داد تا از خاک این کشور برای آغاز تهاجم سال گذشته به اوکراین استفاده کنند.

جوکوویچ که پدرش در کوزوو به دنیا آمده است، اوایل هفته گفت که او “مخالف جنگ، خشونت و هر نوع درگیری” است، اما وضعیت کوزوو یک “سابقه در حقوق بین الملل” است.

او روز دوشنبه گفت: «به ویژه به عنوان پسری که در کوزوو متولد شده‌ام، احساس می‌کنم باید از مردم خود و کل صربستان حمایت کنم.

کوزوو مهد ما، سنگر ما، مرکز مهم ترین چیزها برای کشور ما است. دلایل زیادی وجود دارد که من آن را روی دوربین نوشتم.

“البته برای من به عنوان یک صرب بسیار آزار می دهد که ببینم در کوزوو چه اتفاقی می افتد و چگونه مردم ما عملاً از ادارات شهرداری اخراج شده اند، بنابراین حداقل کاری که می توانستم انجام دهم این بود.”

مقامات المپیک کوزوو از کمیته بین المللی المپیک (IOC) خواسته اند تا علیه جوکوویچ به اتهام دامن زدن به تنش سیاسی پرونده انضباطی را آغاز کند.

پیام جوکوویچ “مجبور است پرها را به هم بزند”

گای دلونی، خبرنگار بی بی سی نیوز بالکان

“کوزوو قلب صربستان است” ممکن است یک جمله عجیب به نظر برسد. به هر حال، کوزوو در سال 2008 مستقل شد – و موقعیت جغرافیایی آن در جنوب غربی به این معنی بود که، حتی قبل از آن، همیشه در حاشیه صربستان قرار داشت.

اما اهمیت نمادین آن برای بسیاری از صرب ها بسیار مهم است. نبرد 1389 کوزوو به عنوان رویداد مهم در شکل گیری هویت صرب اسطوره شده است. و بسیاری از مهم ترین مکان های کلیسای ارتدوکس صربستان در کوزوو امروزی قرار دارند.

صربستان یکی از کشورهایی است که اعلامیه یکجانبه استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد. و صرب‌هایی که روابط خانوادگی با کوزوو دارند به‌ویژه مشتاق هستند تا از ادامه سیاست عدم به رسمیت شناختن صربستان اطمینان حاصل کنند.

این یک ماه پرتلاطم برای صربستان بوده است – با تیراندازی های دسته جمعی و اعتراض های متعدد – و صرب های قومی در کوزوو. نماد ورزش کشور با نوشتن پیام خود در کنار دادگاه، حمایت خود را نشان می‌داد – اما به‌گونه‌ای که پرها را به هم می‌زد.

جوکوویچ با خط خطی خودکار خود، پیچیدگی پایدار موقعیت را به خوبی نشان داد.

در سراسر بنر بی بی سیدر پاورقی بی بی سی