اوپک و متحدانش توافق کردند که به پمپاژ بیشتر نفت ادامه دهند

گروه تولیدکنندگان متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه، هدف تولید خود را از آگوست تا کنون 400 هزار بشکه در روز افزایش داده اند.

اوپک پلاس کاهش تولید 10 میلیون بشکه‌ای در روز را کاهش می‌دهد که در سال 2020 اعمال شد، زیرا تقاضا و قیمت‌ها پس از رکود ناشی از همه‌گیری بهبود یافتند.

نفت خام برنت سال گذشته 50 درصد افزایش یافت و تا کنون در سال 2022 افزایش یافته است و در روز سه شنبه 2 درصد بالاتر از 80 دلار معامله شد.

برنامه‌های فعلی باعث می‌شود که اوپک پلاس مجدداً هدف را به میزان 400 هزار بشکه در روز برای فوریه افزایش دهد و در راستای توافق ژوئیه گذشته، حدود 3 میلیون بشکه در روز کاهش تا سپتامبر کاهش یابد.

در گزارشی فنی که روز یکشنبه رویترز مشاهده کرد، اوپک پلاس تاثیر آن بر تقاضای نوع Omicron را کمرنگ دانست و گفت که این نوع Omicron “خفیف و کوتاه مدت” خواهد بود و در مورد چشم انداز اقتصادی خوش بین است.

در گزارش کمیته فنی مشترک آمده است: «این علاوه بر چشم‌انداز اقتصادی ثابت در اقتصادهای پیشرفته و در حال ظهور است».

GasBuddy پیش‌بینی می‌کند که تا روز یادبود 4 دلار بنزین اینجا باشد

بیورنار تونهاوگن، تحلیلگر ریستاد انرژی گفت: اوپک پلاس تا حدودی اعتماد به نفس خود را افزایش داده است زیرا داده های حمل و نقل بلادرنگ در سطح جهانی نشان می دهد که Omicron هنوز هیچ تاثیر قابل توجهی بر تقاضای نفت نداشته است.

وی افزود: قطعی های مداوم (تولید نفت) در لیبی، تلاش برای بهبود تولید در نیجریه، و کاهش انتظارات برای ظرفیت تولید روسیه، وزن صعودی را از طرف عرضه به مقیاس اضافه می کند.

در حالی که اوپک پلاس هدف تولید خود را هر ماه افزایش داده است، تولید واقعی عقب مانده است زیرا برخی از اعضا با محدودیت های ظرفیت دست و پنجه نرم می کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی در ماه گذشته اعلام کرد که تولیدکنندگان اوپک پلاس در ماه اکتبر 730 هزار بشکه در روز و در نوامبر 650 هزار بشکه در روز اهداف خود را از دست دادند.

اوپک پلاس نشست بعدی خود را در 2 فوریه برگزار خواهد کرد.