اوکراین: آمریکا 8500 سرباز خود را در بحبوحه بحران اوکراین در حالت آماده باش قرار داد

واشنگتن: به دستور رئیس جمهور بایدن، پنتاگون حدود 8500 سرباز مستقر در ایالات متحده را برای استقرار احتمالی در اروپا در بحبوحه نگرانی های فزاینده از اقدام نظامی احتمالی روسیه در اوکراین در حالت آماده باش قرار داده است.
جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه گفت هیچ تصمیم نهایی در مورد استقرار این نیروها گرفته نشده است، که به گفته او تنها در صورتی اتفاق می افتد که ائتلاف ناتو تصمیم به فعال کردن یک نیروی واکنش سریع “یا در صورت ایجاد موقعیت های دیگر” در رابطه با تنش ها بر سر افزایش نظامی روسیه در طول این مدت انجام دهد. مرزهای اوکراین
کربی با بیان اینکه هیچ نیرویی برای استقرار در خود اوکراین در نظر گرفته نشده است، گفت: «چیزی که در مورد این موضوع است اطمینان بخشی به متحدانمان در ناتو است.
کربی همچنین گفت، لوید آستین، وزیر دفاع، به بایدن توصیه کرد با توجه به نشانه‌هایی که نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه فشار نظامی خود بر اوکراین را کاهش نمی‌دهد، به بایدن دستور دهد تا 8500 سرباز برای استقرار احتمالی در اروپا آماده شوند. کربی گفت که آمادگی شناسایی واحدهای مستقر در ایالات متحده را ندارد زیرا هنوز به آنها اطلاع داده می شود.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما همیشه گفته‌ایم که متحدان خود را در جناح شرقی تقویت خواهیم کرد، و این گفتگوها و گفتگوها قطعاً بخشی از آن چیزی بوده است که مقامات امنیت ملی ما در حال گفت‌وگو با همتایان خود برای چند هفته اخیر بوده‌اند». .
کاخ سفید گفت، اواخر دوشنبه، بایدن با چندین رهبر اروپایی در مورد تقویت نظامی روسیه و پاسخ‌های احتمالی به تهاجم، تماس ویدیویی داشته باشد.
این اقدام پنتاگون در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین روسیه و غرب به دلیل نگرانی‌ها مبنی بر برنامه‌ریزی مسکو برای حمله به اوکراین افزایش یافته است، ناتو درباره استقرار نیروها و کشتی‌های احتمالی، بریتانیا اعلام کرد که برخی دیپلمات‌ها را از کیف خارج می‌کند و ایرلند نیز بازی‌های جنگی آینده روسیه را محکوم می‌کند. ساحل آن
قبل از اعلام ایالات متحده، بیانیه ائتلاف غربی خلاصه ای از اقداماتی بود که قبلاً توسط کشورهای عضو توضیح داده شده بود، اما به نظر می رسید که بیان مجدد آنها در زیر پرچم ناتو با هدف نشان دادن عزم راسخ باشد. غرب در حال افزایش لفاظی های خود در جنگ اطلاعاتی است که با بن بست اوکراین همراه شده است.
روسیه حدود 100000 سرباز را در نزدیکی مرز اوکراین جمع آوری کرده است و از ناتو خواسته است که قول دهد هرگز اجازه نخواهد داد اوکراین به آن بپیوندد و اقدامات دیگر مانند استقرار نیروهای اتحاد در کشورهای بلوک شوروی سابق محدود شود. برخی از اینها، مانند هر تعهدی برای ممنوعیت دائمی اوکراین، برای ناتو غیر شروع کننده هستند – بن بستی را ایجاد می کنند که بسیاری از آن نگرانند که فقط به جنگ ختم شود.
روسیه برنامه ریزی برای تهاجم را رد می کند و می گوید که اتهامات غرب صرفاً پوششی برای تحریکات برنامه ریزی شده خود ناتو است. روزهای اخیر شاهد دیپلماسی پرمخاطره ای بوده ایم که نتوانسته است به هیچ پیشرفت و مانور هر دو طرف دست یابد.
ناتو روز دوشنبه گفت که “بازدارندگی” خود را در منطقه دریای بالتیک تقویت می کند. دانمارک یک ناوچه می فرستد و هواپیماهای جنگی F-16 را به لیتوانی مستقر می کند. اسپانیا چهار هواپیمای جنگنده به بلغارستان و سه کشتی به دریای سیاه می فرستد تا به نیروهای دریایی ناتو بپیوندند. و فرانسه آماده اعزام نیرو به رومانی است. هلند همچنین قصد دارد دو فروند جنگنده F-35 را از ماه آوریل به بلغارستان بفرستد.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ملل گفت: ناتو تمام اقدامات لازم را برای محافظت و دفاع از همه متحدان انجام خواهد داد. ما همیشه به هر گونه وخامت محیط امنیتی خود از جمله از طریق تقویت دفاع جمعی خود پاسخ خواهیم داد.»
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مسکو گفت این ناتو و ایالات متحده هستند که پشت تشدید تنش ها هستند نه روسیه.
“همه اینها به خاطر آنچه ما، روسیه، انجام می دهیم نیست. پسکوف به خبرنگاران گفت: این به دلیل کاری است که ناتو و ایالات متحده انجام می دهند.
اعلام ناتو در حالی منتشر شد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا به دنبال نمایش جدیدی از وحدت در حمایت از اوکراین و کاغذی درباره نگرانی‌ها در مورد اختلافات در مورد بهترین راه برای مقابله با هرگونه تجاوز روسیه بودند.
وزیران در بیانیه‌ای اعلام کردند که اتحادیه اروپا آمادگی‌های تحریم را افزایش داده است و آنها هشدار دادند که «هر گونه تجاوز نظامی بیشتر از سوی روسیه علیه اوکراین عواقب بزرگ و هزینه‌های سنگینی در پی خواهد داشت».
به طور جداگانه، اتحادیه اروپا همچنین متعهد شد که حمایت مالی از اوکراین درگیر را افزایش دهد و متعهد شد که بسته ویژه 1.2 میلیارد یورویی (1.4 میلیارد دلار) وام و کمک های بلاعوض را در اسرع وقت اجرا کند.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت‌وگو کرد و گفت که ایالات متحده در این هفته به روسیه پاسخ‌های کتبی به پیشنهادات مسکو می‌دهد و امیدوار است که هرگونه تهاجم حداقل برای چند روز دیگر به تعویق بیفتد.
غرب با نگرانی تحرکات نیروهای روسیه و بازی های جنگی در بلاروس را برای هر گونه نشانه ای از تهاجم تماشا می کند. روسیه قبلاً یک بار به اوکراین حمله کرده است و شبه جزیره کریمه را در سال 2014 ضمیمه کرده است. همچنین از جدایی طلبان اوکراینی طرفدار روسیه که با دولت کیف در منطقه شرقی کشور معروف به دونباس می جنگند، حمایت می کند. حدود 14000 نفر در این درگیری کشته شده اند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه اروپا از اقدام ایالات متحده پیروی خواهد کرد و به خانواده‌های پرسنل سفارت اروپا در اوکراین دستور خروج خواهد داد یا خیر، گفت: ما همچین کاری را انجام نمی‌دهیم.
بریتانیا اعلام کرد که برخی دیپلمات ها و وابستگان خود را از سفارت خود در کیف خارج می کند.
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت که تهاجم اجتناب ناپذیر نیست، اما «اطلاعات اطلاعاتی بسیار غم انگیز است». او افزود که “من فکر می کنم این حس هنوز هم می تواند غالب باشد.”
اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین، تصمیم آمریکا را “گامی زودرس” و نشانه ای از “احتیاط بیش از حد” دانست. او گفت که روسیه برای بی ثبات کردن اوکراین در حال کاشت وحشت بین اوکراینی ها و خارجی ها است.
آلمان دستور مشابهی صادر نکرده است و آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه تاکید کرده است که “ما نباید در آشفتگی بیشتر اوضاع مشارکت داشته باشیم.”
در نشست اتحادیه اروپا، سیمون کاونی، وزیر امور خارجه ایرلند گفت که به همتایان خود در مورد بازی های جنگی برنامه ریزی شده روسیه در 240 کیلومتری جنوب غربی ایرلند – در آب های بین المللی اما در منطقه اقتصادی انحصاری ایرلند، اطلاع خواهد داد.
اکنون زمانی برای افزایش فعالیت نظامی و تنش در چارچوب آنچه در اوکراین و در آن اتفاق می‌افتد نیست.» او گفت. این واقعیت که آنها تصمیم دارند این کار را در مرزهای غربی، اگر بخواهید، اتحادیه اروپا، در سواحل ایرلند انجام دهند، چیزی است که از نظر ما به سادگی قابل استقبال نیست.»
اعضای ناتو، استونی، لتونی و لیتوانی اعلام کردند که قصد دارند موشک های ضد تانک و ضدهوایی ساخت آمریکا را به اوکراین بفرستند، اقدامی که واشنگتن نیز آن را تایید کرد.
در گفتگو با متحدان اروپایی در طول بحران، مقامات دولت گفتند که آنها آگاه مانده اند که تجارت، انرژی و ارتباطات مالی اروپا با روسیه بسیار مهمتر از روابط ایالات متحده است.
اقتصاد شکننده روسیه بیش از حد متکی به صادرات انرژی است. پرزیدنت ولادیمیر پوتین جاه طلبی خود را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد به ویژه در بخش هایی مانند دفاع و هوانوردی غیرنظامی به وضوح بیان کرده است، اما متحدان ایالات متحده و اروپایی در تولید و صادرات فناوری ها، نرم افزارها و تجهیزات حیاتی برای روسیه در این بخش ها موقعیت مسلط دارند.
به گفته یکی از مقامات ارشد دولت دوم، مقامات اروپایی در طول این گفتگوها بر داشتن “تحلیل و درک مشروع از … آنچه که واقعاً روسیه را متضرر می کند” و “هزینه های جانبی” آن چه می تواند باشد، تاکید کرده اند.