اوکراین: اسلواکی سومین کشوری شد که با اتحادیه اروپا مخالفت کرد و واردات مواد غذایی از اوکراین را ممنوع کرد

ورشو: اسلواکی به سومین کشور اتحادیه اروپا تبدیل شد که واردات مواد غذایی از اوکراین را در روز دوشنبه ممنوع کرد و این چالش را برای این اتحادیه تشدید کرد زیرا برای کمک به اوکراین برای انتقال غلات خود به بازارهای جهانی تلاش می کند.
اسلواکی از لهستان و مجارستان پیروی کرد که هر دو روز شنبه ممنوعیت را اعلام کردند اوکراینی واردات مواد غذایی تا 30 ژوئن. آنها این کار را در پاسخ به خشم فزاینده کشاورزان انجام دادند که می گویند غلات فراوان در کشورهایشان برای آنها مشکلات اقتصادی ایجاد می کند.
شعبه اجرایی اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا، تجارت را به نمایندگی از 27 کشور عضو مدیریت می کند و با اقدامات یکجانبه یا ناهماهنگ آنها مخالفت می کند.
در یک نشست توجیهی در بروکسل، دو سخنگوی بر قدردانی از لهستان و دیگر کشورهای اروپای مرکزی برای حمایت از اوکراین تاکید کردند، اما گفتند که باید راه حلی پیدا شود که به چارچوب قانونی اتحادیه اروپا احترام بگذارد. اریک مامر، سخنگوی ارشد این سازمان گفت: “ما با یک جنگ روبرو هستیم، درست است؟ و این جنگ، بدیهی است که پیامدهایی بر کشاورزان و به طور کلی تر، جمعیت اوکراین و اتحادیه اروپا و اعضای آن دارد.”
پنج کشور اتحادیه اروپا که همسایه اوکراین هستند از اتحادیه اروپا خواسته اند که با موضوع غذای اوکراینی با فوریت برخورد کند. لهستان، بلغارستان، جمهوری چک، مجارستان و اسلواکی استدلال می‌کنند که نمی‌توانند به کشاورزان خود اجازه دهند هزینه اختلالاتی را که غلات و سایر محصولات کشاورزی اوکراین در بازارهایشان ایجاد می‌کنند، متحمل شوند. بر اساس گزارش ها، بلغارستان در حال بررسی یک ممنوعیت مشابه است. جمهوری چک می گوید که اینطور نیست.
در همین حال، هیئتی از مقامات اوکراینی روز دوشنبه برای رایزنی های دولتی در مورد این موضوع از ورشو بازدید کردند. لهستان در پاییز با انتخابات روبرو است و گروه های کشاورز اخیراً با اعتراضات مکرر بر دولت فشار آورده اند. وزیر کشاورزی مجارستان، استفان نگیوی گفت که افزایش محصولات اوکراینی در بازارهای اروپایی، رقابت را برای کشاورزان مجارستانی “غیر ممکن” کرده است.