اوکراین: روسیه و اوکراین توافق کردند آتش بس را حفظ کنند، مذاکرات جدید در ماه آینده

پاریس: نمایندگان مسکو و کیف روز چهارشنبه در جریان مذاکرات در پاریس به آتش بس شکننده در شرق اوکراین متعهد شدند و موافقت کردند که گفتگوهای خود را در پس زمینه هشدارهایی مبنی بر اینکه روسیه ممکن است برای حمله به همسایه خود آماده می شود، ادامه دهند.
تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرز با شرق اوکراین این نگرانی را ایجاد کرده است که کرملین قصد دارد در همسایه طرفدار اتحادیه اروپا مداخله کند تا گسترش ناتو در شرق اروپا را متوقف کند.
یک دیپلمات فرانسوی گفت که بیش از هشت ساعت گفتگو با میانجیگری فرانسه و آلمان “سیگنال خوبی” ارسال کرده است.
یک منبع دولتی آلمان بعداً تأیید کرد که دور بعدی در هفته دوم فوریه در برلین برگزار خواهد شد.
یکی از دستیاران امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که گفتگوها درباره حل و فصل جنگ جدایی طلبان در شرق اوکراین از سال 2014 بوده است، نه تهدید حمله روسیه.
او گفت، اما «سوال این بود که آیا روس‌ها می‌خواهند نشانه‌ای از گرم شدن هوا باشند یا خیر»، و افزود که بحث‌های «سخت» در نهایت به نتیجه مثبتی منجر شده است.
وی گفت: در شرایط فعلی سیگنال خوبی دریافت کردیم.
برای اولین بار از سال 2019، اوکراین و روسیه برای امضای بیانیه مشترک به همراه فرانسه و آلمان درباره درگیری ادامه دار میان نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان در شرق این کشور توافق کردند.
این چهار کشور از سال 2014 برای دستیابی به یک توافق صلح برای شرق اوکراین تلاش می کنند و در مجموع به عنوان گروه نرماندی شناخته می شوند.
این دستیار فرانسوی گفت: «هرچقدر هم که مذاکرات از دسامبر 2019 تاکنون دشوار بوده است، گروه نرماندی توانسته است در مورد چند نکته کلیدی به توافق برسد.
بیانیه مشترک هر دو طرف را متعهد به “احترام بی قید و شرط به آتش بس” کرد و همچنین گفت که آنها دو هفته دیگر در برلین دیدار خواهند کرد.
توافق آتش‌بس در سال 2014 – که در سال 2020 تقویت شد – به پایان دادن به بدترین درگیری‌ها بر سر دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین کمک کرد که حدود 13000 کشته بر جای گذاشته است.
کشورهای غربی نگران هستند که روسیه از شعله ور شدن درگیری در امتداد جبهه بین سربازان اوکراینی و جدایی طلبان به عنوان بهانه ای برای حمله به همسایه خود استفاده کند.
دیمیتری کوزاک فرستاده کرملین گفت که نتیجه اصلی مذاکرات چهارجانبه توافق بر سر حفظ آتش بس است.
وی گفت: «علیرغم همه تفاوت‌ها در تفاسیر، ما توافق کردیم که آتش‌بس (در شرق اوکراین) باید توسط همه طرف‌ها در راستای توافق‌ها حفظ شود».
وی گفت: ما به یک مکث تکمیلی نیاز داریم. امیدواریم این روند تا دو هفته دیگر به نتیجه برسد.»
وی با بیان اینکه مذاکرات برلین در همان سطح نشست پاریس برگزار خواهد شد، افزود که در حال حاضر نشستی با حضور سران کشورها “در دستور کار نیست”.
کوزاک که معاون رئیس جمهور ولادیمیر پوتین نیز هست، گفت: امیدواریم همکاران ما استدلال های ما را درک کرده باشند و ظرف دو هفته به نتایجی دست یابیم.
وی تاکید کرد که وضعیت در شرق اوکراین – جایی که جدایی‌طلبان طرفدار روسیه مناطق جدا شده را اعلام کرده‌اند – و تنش‌ها در امتداد مرز “دو موضوع جداگانه” هستند.
آندری یرماک، فرستاده اوکراین به طور جداگانه با خبرنگاران گفت که این مذاکرات “آسانی” نبود.
وی گفت: «حمایت از آتش‌بس پایدار بسیار مهم است» و افزود که بر سر تفسیر توافقنامه مینسک که به بدترین جنگ در سال 2014 پایان داد، اختلافاتی وجود دارد.
«نکته بسیار مهم این است که بیانیه امروز اولین سند معناداری است که از دسامبر 2019، زمانی که پوتین و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود در پاریس ملاقات کردند، موفق شدیم روی آن به توافق برسیم.