اوکراین: مایکروسافت بدافزار «مخرب» پیدا کرد

پس از اینکه بسیاری از وب‌سایت‌های آنها در این هفته هک شد و با پیام‌های تهدیدآمیز به اوکراینی‌ها مبنی بر به خطر افتادن داده‌هایشان جایگزین شد، این افشاگری یک نگرانی اضافی برای سازمان‌های دولتی اوکراین است.

در حالی که مشخص نیست چه کسی مسئول حوادث دوگانه امنیت سایبری بوده است، اما این حوادث در حالی رخ می‌دهند که روسیه ده‌ها هزار نیرو را در مرز اوکراین جمع‌آوری کرده است و پس از گفتگوهای غرب و مسکو در کاهش تنش‌ها شکست خورده است.

مایکروسافت در یک پست وبلاگی روز شنبه گفت: کد رایانه ای “مخرب” نشان دهنده “خطری برای هر سازمان دولتی، غیرانتفاعی یا شرکتی است که در اوکراین قرار دارد یا دارای سیستمی است.”

محققان مایکروسافت گفتند که این کد کامپیوتری به گونه‌ای طراحی شده است که شبیه باج‌افزار باشد، اما برخی از ویژگی‌های مشترک باج‌افزار را ندارد و «با فعالیت‌های باج‌افزار مجرمان سایبری ناسازگار است».

تعداد زیادی از وب سایت های دولتی اوکراین بین پنجشنبه و جمعه هک شدند که بسیاری از آنها ظاهراً از طریق یک ارائه دهنده نرم افزار به نام Kitsoft هک شدند.

پوتین تهدیدی عمیق برای صلح در اروپا به عنوان

این شرکت مستقر در کیف روز جمعه گفت که به وب سایت های دولتی کمک می کند تا اتصال را بازیابی کنند. مقامات اوکراینی گفته اند که هیچ اطلاعات شخصی در این هک ها به بیرون درز نکرده است.

سرهی دمدیوک، معاون دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین به رویترز گفت که اوکراین یک گروه هکر مرتبط با اطلاعات بلاروس را مسئول هک وب سایت می داند. CNN برای اظهار نظر با وزارت خارجه بلاروس تماس گرفته است.

گروه های هکری مرتبط با روسیه سابقه طولانی در ایجاد ویرانی در اوکراین دارند. وزارت دادگستری ایالات متحده آژانس اطلاعات نظامی روسیه GRU را به حملات سایبری در سال‌های 2015 و 2016 که منجر به قطع برق در بخش‌هایی از اوکراین و یک بدافزار فلج‌کننده به نام NotPetya شد، مقصر دانسته است.

در سال 2017، NotPetya روی یک شرکت نرم‌افزار حسابداری اوکراینی راه‌اندازی شد، اما کد مخرب به شرکت‌های چندملیتی مانند غول کشتیرانی مرسک سرایت کرد و میلیاردها دلار برای اقتصاد جهانی هزینه کرد.