اویغورها: پاکستان به سرکوب اویغورهای چین در سین کیانگ کمک می کند: گزارش

اسلام آباد: پاکستان هرگز از محکوم کردن کشورهای دیگر به دلیل جنایات علیه جوامع مسلمان ابایی نکرده است، اما خود این کشور در مورد نقض حقوق بشر اویغور در سین کیانگ بی تعهد مانده است.
رشد اقتصادی و حضور رو به رشد چین در پاکستان به دلیل سرمایه‌گذاری به‌ویژه در کریدور اقتصادی چین پاکستان (CPEC) به پکن فضای بی‌سابقه‌ای برای رفع «سرکوب فراملی» در این کشور از جمله نقض حقوق بشر و آزار و اذیت اقلیت‌های اویغور در سین‌کیانگ داده است. انجمن بین المللی حقوق و امنیت (IFFRAS) اندیشکده مستقر در کانادا گزارش داد.
مقامات چینی پاکستان را در فهرست 26 کشور در لیست سیاه منطقه خودمختار سین کیانگ (XAR) قرار داده بودند.
اندیشکده گزارش داد، قرار گرفتن در لیست سیاه به این معنی است که افرادی که با هر کسی تماس دارند یا ملاقات کرده اند یا دارای روابط خانوادگی یا هر گونه ارتباطی در این کشورهای لیست سیاه هستند قابل اعتماد نیستند و تحت نظر مقامات XAR باقی خواهند ماند.
قابل توجه است که برای سال‌ها اتباع پاکستانی و اویغورها ازدواج کرده‌اند، زیرا تجارت فرامرزی بین دو کشور در سراسر بزرگراه قراقورام در جریان بوده است.
در یکی از حوادث پاکستان، سیکندر حیات و غلام درانی از همسران خود که اتفاقا اویغور بودند جدا شدند. این همسران در XAR توسط مقامات چینی در حالی که در حال بازدید از آنجا بودند بازداشت شدند.
پس از آن، پسر حیات که برای حمایت از مادرش به XAR رفت تا دو سال نتوانست پدرش را ملاقات کند.
علاوه بر این، همسر درانی از سال 2017 همچنان در بازداشت به سر می برد.
نیروهای امنیتی پاکستان در یک قسمت شنیع که بی‌حساسیت و دخالت اسلام‌آباد در “سرکوب” چین را افشا می‌کرد، 14 دانشجوی اسلامی اویغور را که مظنون به تروریست بودن توسط چین بودند، اخراج کردند.
پس از تحویل به چین، مقامات بی‌رحمانه تمام دانش‌آموزان را در مرز کشتند.
جامعه بین المللی در مورد رفتار با مسلمانان اویغور در سین کیانگ بسیار پر سر و صدا بوده است و اخیراً پارلمان فرانسه روز پنجشنبه در قطعنامه ای که می تواند روابط بین پاریس و پکن را تنها دو هفته مانده به زمستان، “نسل کشی” مردم مسلمان اویغور چین را به شدت محکوم کرد. المپیک.
این قطعنامه همچنین از دولت فرانسه می خواهد که از اقلیت قومی در منطقه سین کیانگ محافظت کند و “اقدامات لازم را در جامعه بین المللی و در سیاست خارجی خود در قبال جمهوری خلق چین” اتخاذ کند.
تقریباً 60 اویغور تا سال 2014 توسط نیروهای امنیتی پاکستان اخراج یا زندانی شدند. پس از ناآرامی ها در ارومچی، تعداد زیادی از اویغورها تلاش کردند از چین از طریق پاکستان به ترکیه خارج شوند.
اویغورها در مسیرشان به ترکیه توسط مقامات پاکستانی دستگیر و اخراج شدند. در یک نمونه، پنج اویغور بی گناه در سال 2010 از بلوچستان به چین اخراج شدند، علیرغم اینکه هیچ ارتباطی با هیچ گروه تروریستی نداشتند.