ایالات متحده به فهرست سالانه دموکراسی‌های «پس‌رونده» پیوست

استکهلم: اندیشکده بین‌المللی IDEA روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده برای اولین بار به فهرست سالانه دموکراسی‌های «پس‌رونده» ملحق شده و به «وخامت مشهود» اشاره کرد که از سال 2019 آغاز شد.
به گفته مؤسسه بین المللی دموکراسی و کمک در انتخابات مستقر در استکهلم، در سطح جهانی، بیش از یک نفر از هر چهار نفر در یک دموکراسی رو به عقب زندگی می کنند، نسبتی که با اضافه شدن رژیم های استبدادی یا “ترکیبی” به بیش از دو نفر از سه نفر می رسد.
این موسسه در گزارش خود با عنوان “وضعیت جهانی دموکراسی 2021” گفت: امسال برای اولین بار ایالات متحده را به عنوان عقبگرد رمزگذاری کردیم، اما داده های ما نشان می دهد که دوره عقبگرد حداقل در سال 2019 آغاز شده است.
«ایالات متحده یک دموکراسی با عملکرد بالا است و حتی عملکرد خود را در شاخص‌های مدیریت بی‌طرفانه (فساد و اجرای قابل پیش‌بینی) در سال 2020 بهبود بخشیده است. با این حال، کاهش آزادی‌های مدنی و کنترل‌های دولت نشان می‌دهد که مشکلات جدی با اصول اساسی وجود دارد. الکساندر هادسون، یکی از نویسندگان این گزارش به خبرگزاری فرانسه گفت.
در این گزارش آمده است: «یک نقطه عطف تاریخی در سال‌های 2020-2021 زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مشروعیت نتایج انتخابات 2020 در ایالات متحده را زیر سؤال برد، رخ داد.
علاوه بر این، هادسون به «کاهش کیفیت آزادی تشکل و تجمع در جریان اعتراضات تابستانی 2020» پس از قتل جورج فلوید توسط پلیس اشاره کرد.
بین‌المللی IDEA ارزیابی‌های خود را بر اساس 50 سال شاخص‌های دموکراتیک در حدود 160 کشور انجام می‌دهد و آنها را به سه دسته تقسیم می‌کند: دموکراسی‌ها (از جمله آنهایی که در حال عقب‌نشینی هستند)، دولت‌های «ترکیبی» و رژیم‌های استبدادی.
وی گفت: «وخامت مشهود دموکراسی در ایالات متحده، همانطور که در گرایش فزاینده به رقابت با نتایج معتبر انتخابات، تلاش برای سرکوب مشارکت (در انتخابات) و دوقطبی شدن فراری دیده می شود، یکی از نگران کننده ترین تحولات است. کوین کاساس زامورا، دبیر کل بین المللی IDEA.
وی نسبت به تأثیر ضربه‌ای هشدار داد و خاطرنشان کرد: رقابت‌های خشونت‌آمیز انتخابات 2020 بدون هیچ گونه شواهدی دال بر تقلب به روش‌های مختلف در مکان‌هایی مانند میانمار، پرو و ​​اسرائیل تکرار شده است.
تعداد دموکراسی‌های رو به عقب در دهه گذشته دو برابر شده است و اکنون یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. علاوه بر “دموکراسی های مستقر” مانند ایالات متحده، این فهرست شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا مجارستان، لهستان و اسلوونی است.
دو کشوری که سال گذشته در این فهرست قرار داشتند – اوکراین و مقدونیه شمالی – امسال پس از بهبود وضعیتشان حذف شدند.
دو نفر دیگر، مالی و صربستان، فهرست را ترک کردند، زیرا آنها دیگر دموکراسی محسوب نمی شوند.
در حالی که میانمار از یک دموکراسی به یک رژیم استبدادی حرکت کرد، افغانستان و مالی از برچسب قبلی دولت های ترکیبی وارد این مقوله شدند.
برای پنجمین سال متوالی، در سال 2020، تعداد کشورهایی که به سمت استبداد می روند، از کشورهایی که از دموکراسی برخوردار بودند، بیشتر شد.
بین المللی IDEA انتظار دارد این روند تا سال 2021 ادامه یابد.
بر اساس ارزیابی موقت این گروه، برای سال 2021، جهان 98 کشور دموکراسی – کمترین تعداد در سال‌های اخیر – و همچنین 20 دولت “ترکیبی” از جمله روسیه، مراکش و ترکیه، و 47 رژیم استبدادی از جمله چین، عربستان سعودی، دارد. اتیوپی و ایران
کاساس زامورا به خبرگزاری فرانسه گفت: با افزودن دموکراسی های عقب گرد به دولت های ترکیبی و اقتدارگرا، “ما در مورد 70 درصد جمعیت جهان صحبت می کنیم.”
او افزود: «این به شما می‌گوید که اتفاقی اساساً جدی با کیفیت دموکراسی در حال رخ دادن است.
در این گزارش آمده است که روند به سمت فرسایش دموکراتیک از زمان شروع همه گیری کووید-19 “حادتر و نگران کننده تر” شده است.
در این گزارش آمده است: «برخی کشورها، به‌ویژه مجارستان، هند، فیلیپین و ایالات متحده، تدابیری را اعمال کرده‌اند که به نقض دموکراتیک می‌رسد – یعنی اقداماتی که نامتناسب، غیرقانونی، نامشخص یا غیر مرتبط با ماهیت وضعیت اضطراری بوده است». گفت.
کاساس-زامورا گفت: «این همه‌گیری مطمئناً برخی از روندهای منفی را تسریع و بزرگ‌تر کرده است، به‌ویژه در مکان‌هایی که دموکراسی و حاکمیت قانون قبل از شیوع بیماری همه‌گیر بودند.»