ایالات متحده تقاضای روسیه در مورد اوکراین را رد می کند، اما گفتگوها حیات تازه ای را می بیند

واشنگتن: ایالات متحده روز چهارشنبه درخواست کلیدی روسیه برای ممنوعیت اوکراین از عضویت ناتو را رد کرد و گفت که معتقد است مسکو آماده حمله است اما آنچه را که “مسیر دیپلماتیک” جدید برای خروج از این بحران خواند، پیشنهاد کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که در روزهای آینده دوباره با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه صحبت خواهد کرد، زیرا ابتکار عمل جداگانه ای از سوی فرانسه، وعده مسکو را برای ادامه گفتگو با دولت اوکراین به همراه داشت.
یک ماه پس از ارائه پیشنهادهای امنیتی گسترده روسیه، با اعزام ده ها هزار نیرو به مرز اوکراین، ایالات متحده با هماهنگی متحدان ناتو پاسخی را ارائه کرد و گفت برای هر احتمالی آماده است.
بلینکن درباره پاسخ آمریکا به خبرنگاران گفت: «این یک مسیر دیپلماتیک جدی رو به جلو را در صورت انتخاب روسیه تعیین می کند.»
او پیشنهادی درباره اقدامات «متقابل» برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی متقابل، از جمله کاهش موشک‌ها در اروپا و شفاف‌سازی تمرین‌های نظامی و کمک‌های غرب به اوکراین را تجدید کرد.
اما او به صراحت گفت که ایالات متحده از خواسته اصلی روسیه مبنی بر اینکه اوکراین هرگز اجازه نداشته باشد به ناتو، ائتلاف نظامی مورد حمایت ایالات متحده بپیوندد، تسلیم نخواهد شد.
بلینکن گفت: «از منظر ما، نمی‌توانم واضح‌تر باشم – درهای ناتو باز است، باز می‌ماند و این تعهد ماست.»
روسیه که روابط تاریخی پیچیده ای با اوکراین دارد، به شورش در شرق این جمهوری سابق شوروی دامن زده است که از سال 2014 تاکنون بیش از 13000 کشته برجای گذاشته است.
روسیه در آن سال کریمه را نیز پس از سرنگونی دولتی در کیف که در برابر تلاش‌ها برای نزدیک‌تر شدن به اروپا مقاومت کرده بود، تصرف کرد.
ایالات متحده نسبت به عواقب شدید و سریع در صورت حمله روسیه هشدار داده است، از جمله تحریم های شخصی احتمالی بر رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، و ناتو 8500 سرباز را در حالت آماده باش قرار داده است.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: «در حالی که امیدواریم و برای یک راه حل خوب – کاهش تنش – کار می کنیم، برای بدترین اتفاقات نیز آماده هستیم».
وندی شرمن، معاون بلینکن، که دور قبلی مذاکرات با روسیه را رهبری می کرد، گفت که پوتین علیرغم هشدارهای ایالات متحده به نظر آماده حمله است.
شرمن در یک فروم گفت: “من نمی دانم که آیا او تصمیم نهایی را گرفته است یا خیر، اما ما مطمئناً همه نشانه هایی را می بینیم که او احتمالاً (بین) اکنون تا اواسط فوریه از نیروی نظامی استفاده خواهد کرد.
در تلاش دیگری برای کاهش تنش، مقامات ارشد روسیه و اوکراین به مدت هشت ساعت در پاریس با نمایندگان فرانسه و آلمان دیدار کردند.
دیمیتری کوزاک، معاون رئیس دفتر کرملین، گفت که مذاکرات “ساده” نیست اما دور دیگری در دو هفته دیگر در برلین برگزار خواهد شد.
فرانسه پس از مذاکرات موسوم به فرمت نرماندی گفت که فرستادگان به آتش بس شکننده ژوئیه 2020 در شرق اوکراین بین نیروهای دولتی و جدایی طلبان طرفدار مسکو متعهد شدند.
کوزاک گفت: “ما به یک مکث تکمیلی نیاز داریم. امیدواریم که این روند طی دو هفته به نتیجه برسد.”
یکی از دستیاران امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، تاکید کرد که مذاکرات درباره حل و فصل جنگ جدایی طلبان در شرق اوکراین بوده است نه تهدید حمله روسیه.
او گفت: اما «سوال این بود که آیا روس‌ها می‌خواهند نشانه‌ای از گرم شدن هوا باشند یا خیر؟» و افزود که بحث‌های «سخت» در نهایت به نتیجه مثبتی منجر شده است.
وی گفت: در شرایط فعلی سیگنال خوبی دریافت کردیم.
فرانسه و آلمان در هشدار به روسیه در مورد تهاجم به ایالات متحده پیوسته‌اند، اما در مورد تحریم‌ها کمتر مستقیم صحبت کرده‌اند.
دولت ائتلافی جدید آلمان سیگنال‌های متفاوتی در مورد اینکه آیا خط لوله نورد استریم 2 را که به زودی افتتاح می‌شود از روسیه قطع می‌کند، ارسال کرده است و این خط لوله اوکراین را برای تامین گاز به بزرگترین اقتصاد اروپا دور می‌زند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، که روز سه‌شنبه از طریق ویدئو کنفرانس با رهبران اروپایی صحبت کرد، گفت که هرگونه حمله نظامی روسیه به اوکراین «عواقب عظیمی» خواهد داشت و حتی می‌تواند جهان را تغییر دهد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در حالی که این تاثیر را از بین می برد، هشدار داد که تلاش برای تنبیه شخص پوتین “مخرب” خواهد بود.
ایالات متحده بار دیگر شهروندان خود را تشویق کرد که اوکراین را ترک کنند و هشدار داد که ممکن است تهاجم قریب الوقوع باشد.
اما دولت اوکراین، به امید جلوگیری از هراس، خطرات را کم اهمیت جلوه داده و به دنبال ارائه راه‌هایی برای خروج از این وضعیت است.
دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین به خبرنگاران گفت که نیروهای روسی “تهدیدی برای اوکراین” هستند اما تعداد اعزام شده “برای یک حمله تمام عیار کافی نیست.”
آندری یرماک، مشاور رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی که در مذاکرات پاریس شرکت داشت، در توییتر نوشت که این نشست “یک سیگنال قوی از آمادگی برای حل و فصل صلح آمیز” بود.
در اقدام اولیه برای کاهش تنش که توسط فرانسه پیش‌بینی شده بود، دولت اوکراین این هفته لایحه‌ای را در پارلمان پس گرفت که وضعیت استان‌های جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه در شرق این کشور را که مسکو آن را ناقض تعهدات قبلی می‌دانست، پس گرفت.
فرانسه امیدوار است که روسیه نیز به نوبه خود با اقدامات بشردوستانه مانند مبادله زندانیان در شرق اوکراین و گشایش پست های بازرسی توسط جدایی طلبان موافقت کند.
اما زلنسکی در برابر پیشنهاد دیگر فرانسه مبنی بر گفتگوهای مستقیم بین دولت اوکراین و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه محکم ایستاده است.