ایالات متحده تلاش ترامپ برای لغو قوانین آلایندگی خودروهای کالیفرنیا را لغو کرد

واشنگتن: دولت بایدن روز سه‌شنبه لغو قانونی صادر شده در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا را نهایی کرد که به دنبال جلوگیری از مقررات آلایندگی خودرو در کالیفرنیا بود.
وزارت حمل و نقل گفت که قوانین نهایی را صادر می کند که اقدام ترامپ را لغو می کند، که به دنبال جلوگیری از پرجمعیت ترین ایالت در کشور از تنظیم قوانین وسایل نقلیه است که ممکن است با اختیارات دولت فدرال برای تعیین الزامات میانگین مصرف سوخت شرکتی (CAFE) در تضاد باشد.
این برنامه که از سال 1975 در حال اجراست، الزامات بهره وری سوخت خودرو را تعیین می کند.
پیت بوتیگیگ، وزیر حمل و نقل در بیانیه ای گفت: «ایالت ها اکنون می توانند فعالانه راه حل هایی را برای مقابله با بحران آب و هوا و چالش های زیست محیطی در جوامع خود دنبال کنند.
حدود دوجین ایالت ایالات متحده برای جلوگیری از دو اقدام ترامپ که به دنبال حذف کالیفرنیا از مقررات آلایندگی خودرو بود، شکایت کردند، در حالی که خودروسازان بزرگ از این تلاش حمایت کرده بودند. رئیس جمهور جمهوری خواه اغلب با کالیفرنیا درگیر می شد.
بلافاصله پس از اینکه جو بایدن دموکرات در نوامبر 2020 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، شرکت جنرال موتورز مسیر خود را تغییر داد و تصمیم گرفت دیگر از تلاش دولت ترامپ برای منع کالیفرنیا از تعیین قوانین انتشار گازهای گلخانه ای حمایت نکند.
آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) به طور جداگانه اقدام به لغو تصمیم دولت ترامپ در سال 2019 برای لغو اختیارات قانونی کالیفرنیا برای تنظیم قوانین آلایندگی خودرو و تعیین دستورات خودروهای بدون آلایندگی کرده است.
EPA در سال 2013 به کالیفرنیا برای انتشار گازهای گلخانه ای لوله اگزوز و مقررات خودروهای بدون آلایندگی معافیت داد.
در مجموع 14 ایالت قوانین آلایندگی خودرو کالیفرنیا را پذیرفته اند و 11 ایالت دستورات خودروهای آلایندگی صفر آن را پذیرفته اند.
روز دوشنبه، EPA الزامات جدید آلایندگی وسایل نقلیه را تا سال 2026 نهایی کرد که کاهش آلایندگی خودروها توسط ترامپ را معکوس می‌کند و حرکت ایالات متحده به سمت وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) بیشتر را سرعت می‌بخشد. EPA گفت: این قانون مصرف بنزین ایالات متحده را تا سال 2050 15 درصد کاهش می دهد یا بیش از 440 میلیون بشکه.
اگر بر حسب نیازهای مایل در هر گالن (mpg) بیان شود، قوانین EPA منجر به میانگین سرعت واقعی خودروها و کامیون‌های جدید در سال 2026 در حدود 40 مایل در هر گالن خواهد شد، در مقابل 38 مایل بر گالن بر اساس پیشنهاد ماه اوت و 32 مایل بر گالن تحت قوانین ترامپ.
بایدن می خواهد 50 درصد از تمام خودروهای جدید فروخته شده در سال 2030 خودروهای برقی یا پلاگین هیبریدی باشد، اما طرح کالیفرنیا برای حذف تدریجی خودروهای سبک بنزینی جدید تا سال 2035 را تایید نکرده است.
انتظار می رود که وزارت حمل و نقل در سال آینده بازنویسی استانداردهای CAFE را نهایی کند.