ایالات متحده در حال بررسی ارسال تسلیحات اضافی به اوکراین با افزایش نگرانی ها از حمله احتمالی روسیه است

بحث در مورد بسته کمک کشنده پیشنهادی در حالی انجام می شود که اوکراین به طور علنی هشدار داده است که حمله ممکن است در ژانویه اتفاق بیفتد. این منابع گفتند که این بسته می تواند شامل موشک های جدید ضد تانک و ضد زره جاولین و همچنین خمپاره باشد.

سامانه‌های دفاع هوایی، مانند موشک‌های استینگر نیز در دست بررسی هستند و وزارت دفاع بر برخی تجهیزاتی که می‌توانست به افغانستان می‌رفت – مانند هلیکوپترهای Mi-17 – به جای آن به اوکراین فرستاده شود. Mi-17 یک هلیکوپتر روسی است که در ابتدا ایالات متحده آن را برای دادن به افغان ها خریداری کرد. پنتاگون اکنون در حال بررسی است که پس از خروج ایالات متحده از افغانستان در ماه اوت با آنها چه کند.

اما برخی دیگر در دولت نگران هستند که ارسال استینگر و هلیکوپتر توسط روسیه به عنوان یک تشدید تنش بزرگ تلقی شود. مردم گفتند، در حالی که آنها آماده فرستادن برخی از مشاوران نظامی به منطقه هستند، مشخص نیست که آیا مشاوران نظامی به خود اوکراین خواهند رفت یا خیر.

سرهنگ بازنشسته سدریک لیتون به سی ان ان گفت که موشک های ضد تانک جاولین “در برابر تانک های T-80 که روس ها در حال حاضر در این تلاش ها علیه اوکراین استفاده می کنند کاملا موثر هستند.” اما وی خاطرنشان کرد که هرگونه کمک اضافی به اوکراین بدون شک خطر “افزایش بیشتر تنش ها” با مسکو را به همراه دارد.

بحث تحریم ها

به گفته این منابع، در همین حال، مقامات ایالات متحده با متحدان اروپایی درباره تنظیم یک بسته تحریمی جدید که در صورت حمله روسیه به اوکراین اجرایی می شود، گفتگو کرده اند. و قانونگذاران همچنین در حال بررسی زبان تحریم های جدید برای گنجاندن در قانون مجوز دفاع ملی هستند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به سوالی درباره فعالیت نظامی روسیه، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که دولت نگران است و «در هفته‌های اخیر تعاملات گسترده‌ای با متحدان و شرکای اروپایی ما از جمله با اوکراین داشته است». وی افزود که ایالات متحده «همچنین با مقامات روسی درباره اوکراین و به طور کلی روابط آمریکا و روسیه گفتگو کرده است». ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش اوکراین نیز روز دوشنبه تلفنی با سپهبد والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین گفتگو کرد.

این بحث ها نشان می دهد که دولت بایدن و کنگره چقدر این احتمال را جدی می گیرند که روسیه بتواند برای دومین بار در کمتر از یک دهه به اوکراین، متحد استراتژیک ایالات متحده حمله کند. و مقامات ایالات متحده مصمم هستند که توسط عملیات نظامی روسیه غافلگیر نشوند، همانطور که دولت اوباما در سال 2014 به کریمه حمله کرد و شورش را در بخش هایی از شرق اوکراین تقویت کرد.

آنتونی، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: نگرانی ما این است که روسیه ممکن است اشتباهی جدی مرتکب شود و تلاش کند آنچه را که در سال 2014 متعهد شد، زمانی که نیروهای خود را در امتداد مرز جمع آوری کرد، وارد خاک اوکراین مستقل کرد و این کار را با ادعای دروغین تحریک شده انجام داد، دوباره تکرار کرد. بلینکن هفته گذشته گفت.

در حالی که روسیه نیروهای خود را در نزدیکی اوکراین نیرو می دهد، ایالات متحده با نقاط کور اطلاعاتی دست و پنجه نرم می کند

سرویس اطلاعات خارجی روسیه، SVR، هشدارهای ایالات متحده در مورد تهاجم احتمالی را رد کرد و در بیانیه ای در روز دوشنبه آنها را “کاملا نادرست” خواند.

سرگئی ایوانف، رئیس دفتر مطبوعاتی SVR گفت: “وزارت امور خارجه آمریکا از طریق مجاری دیپلماتیک اطلاعات کاملا نادرست در مورد تمرکز نیروها در خاک کشورمان برای تهاجم نظامی به اوکراین را به متحدان و شرکای خود می رساند.”

برای هفته‌ها، ایالات متحده اطلاعاتی را با شرکای ناتو و متحدان اروپایی در مورد تحرکات غیرعادی نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین به اشتراک می‌گذارد که مقامات نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند می‌تواند مقدمه‌ای برای عملیات نظامی در جناح شرقی این کشور باشد. منابع آمریکایی، اروپایی و اوکراینی که با این بحث ها آشنا هستند گفتند که جلسات توجیهی از نظر سطح هشدار و ویژگی بسیار فراتر از گذشته بوده است.

لحن اوکراین نیز از زمان اطلاع رسانی توسط ایالات متحده به طور قابل توجهی تغییر کرده است. در آغاز ماه، مقامات اوکراینی گزارش هایی مبنی بر جمع آوری نیروهای روسیه در نزدیکی مرز را نادیده گرفتند. اکنون، پس از دیدارهای گسترده بین مقامات ایالات متحده و اوکراین، رئیس اطلاعات دفاعی اوکراین سرتیپ. ژنرال کایرلو بودانوف علناً هشدار می دهد که روسیه در حال ایجاد ظرفیت برای حمله به زودی در ژانویه است – جدول زمانی مطابق با ارزیابی های ایالات متحده.

“اسلحه سیگار ممنوع”

با این حال، مقامات می گویند که برنامه نهایی روسیه همچنان نامشخص است. یکی از مقامات دفاعی گفت: «هیچ تفنگ دودی یا نشانه قاطعی از نیات پوتین وجود ندارد. و ممکن است این مانورها تلاشی برای ایجاد سردرگمی یا وادار کردن غرب به دادن امتیاز باشد، نه مقدمه ای برای تهاجم.

اما ایالات متحده همچنان نسبت به احتمال بدترین سناریو هشدار می دهد که مسکو تلاش می کند رژیم در کی یف را تغییر دهد، که عمدتاً به دلیل عزم پوتین برای جلوگیری از نزدیک شدن اوکراین به غرب و پیوستن احتمالی به ناتو تحریک شده است.

بلینکن می‌گوید ایالات متحده نگران است که روسیه ممکن است

یکی از افراد آشنا به اطلاعات گفت: «شما با ساختن بخش دیگری از منطقه شرقی دونتسک به این هدف نمی رسید. “باید چیزی بیشتر از این باشد. اگر اینطور باشد [Putin’s] هدف، پس با انجام یک کار کوچک این کار را انجام ندهید.”

مقامات ایالات متحده همچنین شواهدی را با مقامات ارشد اوکراینی به اشتراک گذاشته اند که نشان می دهد روسیه از طریق FSB – جانشین روسیه برای KGB – در حال انجام فعالیت های بی ثبات کننده در داخل اوکراین برای دامن زدن به مخالفت ها علیه دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است. آنها همچنین به حضور نیروهای ویژه اسپتسناز و عوامل اطلاعاتی GRU و SVR در نزدیکی مرزهای اوکراین اشاره کرده اند.

بر اساس ارزیابی‌های نظامی اوکراینی ارائه شده به The Military Times، مقامات دفاعی اوکراین پیش‌بینی کرده‌اند که روسیه می‌تواند از ده‌ها گروه تاکتیکی گردانی که در حال حاضر در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر هستند برای حمله از چندین طرف، از جمله از کریمه ضمیمه شده، استفاده کند.

مقامات ایالات متحده از نزدیک فعالیت روسیه در کریمه را مشاهده می کنند، جایی که روسیه در بهار به عنوان بخشی از آنچه که ادعا می کرد، سربازان و واحدهای نظامی خود را اعزام کرد. بر اساس ارزیابی‌های اوکراینی و منابع آگاه، اگرچه وزارت دفاع روسیه دستور خروج دست‌کم برخی از نیروها را در ماه آوریل صادر کرد، اما برخی از عناصر باقی ماندند.

در کنگره حرکت می کند

در همین حال، قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه اصلاحاتی را به قانون مجوز دفاع ملی 2022 اضافه کرده اند که به آخرین تحریکات روسیه می پردازد، اما هنوز نسخه نهایی را امضا نکرده اند.

اصلاحیه پیشنهادی باب منندز، رئیس روابط خارجی سنا، که توسط سی‌ان‌ان بررسی شد، می‌گوید در صورت تشدید تنش نظامی روسیه، جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن، «تحریم‌های جدید قابل توجهی» علیه مقامات ارشد کرملین – از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه – اعمال کند. در برابر اوکراین این اصلاحیه همچنین خواستار تحریم‌های اضافی بر خط لوله گاز روسیه نورد استریم 2 است که اوکراین برای آن فشار آورده است.

مدیر سیا هفته گذشته در مسکو با پوتین گفتگوی نادری داشت

به گفته منابع، جمهوریخواهان کمیته، زبان تحریم‌های نورد استریم را گامی مثبت می‌دانند، اما می‌خواهند این اصلاحیه به‌جای واگذاری تصمیم به دست دولت، در صورت تهاجم روسیه، تحریم‌ها را به‌طور خودکار آغاز کند.

آلمان که در پروژه خط لوله با روسیه مشارکت داشته است، اخیراً اعلام کرد که به طور موقت روند صدور گواهینامه خط لوله را متوقف می کند. مشاور زلنسکی به سی ان ان گفت، اما اوکراین همچنین می خواهد ببیند که ایالات متحده اقدامات بیشتری برای ممانعت از خط لوله انجام می دهد، زیرا به گفته او روسیه در حال استفاده از آن برای تضعیف اوکراین با قطع منابع انرژی و درآمد در فصل زمستان است.

مشاور گفت: «در حالی که دولت بایدن درباره تهاجم روسیه به اوکراین هشدار می‌دهد، مقامات ارشد آن در کاپیتول هیل تلاش می‌کنند از خط لوله نورد استریم ۲ روسیه با لابی کردن علیه گنجاندن تحریم‌ها علیه آن در لایحه دفاعی سالانه محافظت کنند».

اورن لیبرمن از سی ان ان در گزارشی مشارکت داشت.