ایالات متحده دوازده شرکت چینی را به لیست سیاه تجاری خود اضافه کرد

وزارت بازرگانی ایالات متحده روز چهارشنبه ده ها شرکت چینی را به لیست سیاه تجاری اضافه کرد و گفت که برخی از شرکت ها از مدرن سازی ارتش چین حمایت کرده اند.

مقامات آمریکایی این اقدام را بخشی از تلاش برای جلوگیری از استفاده از فناوری‌های نوظهور ایالات متحده برای محاسبات کوانتومی که از ارتش چین پشتیبانی می‌کنند، مانند «برنامه‌های ضد پنهان کاری و ضد زیردریایی» نامیدند.

وزارت بازرگانی همچنین به نگرانی در مورد “توانایی چین برای شکستن رمزگذاری یا توسعه رمزگذاری نشکن” اشاره کرد. و گفت که چندین نهاد از چین و پاکستان به دلیل مشارکت در فعالیت‌های هسته‌ای یا برنامه موشک‌های بالستیک پاکستان به فهرست اضافه شده‌اند.

تنش ها بین ایالات متحده و چین که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تشدید شده بود، در زمان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همچنان ادامه دارد. و علیرغم اولین نشست مجازی اخیر با رئیس جمهور شی جین پینگ، و همکاری در مورد بحران آب و هوا و ذخایر نفت، دولت او تاکنون کاری برای کاهش فشار بر پکن انجام نداده است.
در ماه آوریل، دولت بایدن هفت شرکت چینی مرتبط با ارتش را به فهرستی اضافه کرد که شرکت های آمریکایی را از معامله با این شرکت ها محدود می کند. در آن زمان، وزارت بازرگانی گفت که این شرکت‌ها در زمینه ابررایانه‌ها فعالیت می‌کنند و به دولت چین کمک کرده‌اند تا ارتش خود را مدرن کند یا روی برنامه‌های سلاح‌های کشتار جمعی کار کرده‌اند.

وزارت خارجه چین روز پنجشنبه تحریم های جدید را محکوم کرد و گفت که این کشور “تمام اقدامات لازم را برای محافظت قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت های چینی انجام خواهد داد.”

سخنگوی ژائو لیجیان، ایالات متحده را متهم کرد که به طور مکرر امنیت ملی را تعمیم داده و از قدرت دولتی برای سرکوب شرکت های چینی سوء استفاده کرده است.

در مجموع، 27 نهاد و شخص خارجی به لیست سیاه تجاری وزارت بازرگانی ایالات متحده اضافه شدند. در کنار شرکت های چینی، اهداف دیگری نیز در پاکستان، ژاپن و سنگاپور مستقر بودند.

جینا ام. ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده در بیانیه ای گفت: “تجارت و تجارت جهانی باید از صلح، رفاه و مشاغل با درآمد خوب حمایت کند، نه خطرات امنیت ملی.”

– دفتر CNN در پکن در این گزارش مشارکت داشت.