ایالات متحده عملیات ویژه ای را در نزدیکی اتیوپی برای کمک بالقوه سفارت ایالات متحده مستقر کرده است

فعال شدن برخی از تکاوران ارتش از گردان 1/75 نشان می دهد که ایالات متحده به طور فزاینده ای نسبت به وخامت اوضاع امنیتی نگران است زیرا گروه های مسلح متحد علیه دولت اتیوپی به سمت جنوب به سمت پایتخت آدیس آبابا پیشروی کرده اند.

در آنچه که یک مقام دفاعی با آگاهی مستقیم از موضوعات به عنوان “برنامه ریزی محتاطانه” توصیف شده است، سه کشتی جنگی در خاورمیانه نیز در حالت آماده باش قرار گرفته اند تا در صورت لزوم از تخلیه پشتیبانی کنند، اگرچه مقامات وزارت خارجه هشدار داده اند که هیچ قصد دارد یک تخلیه نظامی در مقیاس بزرگ در اتیوپی انجام دهد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «هیچ برنامه‌ای برای پرواز ارتش ایالات متحده به اتیوپی برای تسهیل تخلیه یا تکرار تلاش‌های احتمالی که اخیراً در افغانستان انجام دادیم وجود ندارد، که به دلایل زیادی یک وضعیت منحصر به فرد بود». بلافاصله با استفاده از پروازهای تجاری موجود حرکت کنید.

آنها گفتند: “البته ما همیشه درگیر برنامه ریزی اضطراری برای فرضیات هستیم، اما باز هم، با باز بودن فرودگاه ها، هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد.”

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شهروندان آمریکایی که برای خروج از اتیوپی از طریق پروازهای تجاری نیاز به کمک دارند باید با سفارت آمریکا تماس بگیرند، خاطرنشان کرد: سفارت آمریکا هم اکنون می‌تواند خدمات کنسولی را ارائه دهد، اما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه زمانی و آیا شرایط ممکن است تغییر کند.

در اوایل نوامبر، وزارت امور خارجه دستور خروج پرسنل غیر اضطراری دولت ایالات متحده و اعضای خانواده آنها را از سفارت ایالات متحده در آدیس آبابا “به دلیل درگیری مسلحانه، ناآرامی های داخلی و کمبود احتمالی تدارکات” صادر کرد.

این مقام دفاعی با اطلاعات مستقیم روز دوشنبه به CNN گفت که سه کشتی جنگی آبی خاکی در حال حاضر در خاورمیانه – USS Essex، USS Portland و USS Pearl Harbor – در حالت آماده باش هستند و می توانند برای تلاش های احتمالی تخلیه غیرنظامیان مورد استفاده قرار گیرند. این مقام گفت که در این مرحله، ایالات متحده پیش بینی تخلیه گسترده آمریکایی ها را ندارد، اما این نگرانی افزایش یافته است که حتی تعداد کمی ممکن است نتوانند به فرودگاه بروند و پرواز تجاری انجام دهند.

سفارت ایالات متحده هشدارهای مکرری صادر کرده و به شهروندان آمریکایی هشدار داده است که آنها را ترک کنند، و در اوایل نوامبر، وزارت امور خارجه توصیه سفر خود به اتیوپی را به سطح 4 ارتقا داد: سفر نکنید و برای کسانی که قصد سفر یا ماندن در این کشور را داشتند، راهنمایی های دقیق صادر کرد. تهیه وصیت نامه، واگذاری نمونه های DNA به یک ارائه دهنده پزشکی، و انتصاب شخصی به عنوان نقطه تماس در صورت گروگان گرفتن فرد.