ایالات متحده هشدار می دهد که کمبود تراشه می تواند کارخانه ها را تعطیل کند

واشنگتن: وزارت بازرگانی روز سه‌شنبه گزارش داد که عرضه تراشه‌های رایانه‌ای ایالات متحده به سطح نگران‌کننده‌ای کاهش یافته است و احتمال تعطیلی کارخانه‌ها را افزایش داده است.
بر اساس نظرسنجی دپارتمان از 150 شرکت، شرکت‌هایی که از نیمه‌رساناها استفاده می‌کنند به کمتر از پنج روز موجودی کاهش می‌یابند – کاهش شدیدی نسبت به 40 روز در سال 2019. تراشه های مورد استفاده در تولید خودرو و تجهیزات پزشکی به ویژه کمیاب هستند.
به گفته این وزارتخانه، تقاضا برای تراشه ها در سال گذشته 17 درصد نسبت به سال 2019 افزایش یافته است.
با استناد به نتایج، دولت بایدن از کنگره خواست قانونی را تصویب کند که 52 میلیارد دلار برای تولید نیمه هادی داخلی تامین می کند.
جینا ریموندو، وزیر بازرگانی، در بیانیه ای گفت: “زنجیره تامین نیمه هادی ها شکننده است و ضروری است که کنگره در اسرع وقت بودجه تراشه ها را تصویب کند.” با افزایش تقاضا و استفاده کامل از امکانات تولیدی موجود، واضح است تنها راه حل برای حل این بحران در درازمدت، بازسازی توانمندی های تولید داخلی است.»
کمبود تراشه تولید خودرو را مختل کرده و قیمت خودرو را افزایش داده است و به طور قابل توجهی به افزایش 7 درصدی قیمت مصرف کننده نسبت به سال گذشته کمک کرده است که داغ ترین تورم در چهار دهه اخیر است. با این حال، سال ها طول می کشد تا کارخانه های نیمه هادی شروع به کار کنند.