ایالات متحده واردات سین کیانگ را ممنوع می کند و شرکت ها را مجبور می کند دیپلماسی سختگیرانه را دنبال کنند

واشنگتن: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پنجشنبه قانونی را امضا کرد که تقریباً تمامی واردات از منطقه سین کیانگ چین را در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد کار اجباری ممنوع می‌کند، زیرا شرکت‌های آمریکایی خود را درگیر جنگ دیپلماتیک می‌بینند.
این لایحه که هفته گذشته توسط کنگره تصویب شد، واردات همه کالاها از منطقه را ممنوع می کند، مگر اینکه شرکت ها شواهد قابل تاییدی ارائه دهند که تولید شامل کار اجباری نیست.
قانون پیشگیری از کار اجباری اویغورها به طور خاص سه محصول را مورد توجه قرار داده است: پنبه، که سین کیانگ یکی از تولیدکنندگان عمده آن در جهان است. گوجه فرنگیها؛ و پلی سیلیکون، ماده ای که برای تولید پنل های خورشیدی استفاده می شود.
در اقدامی نادر دو حزبی، مجلس سنا هفته گذشته به اتفاق آرا رای داد تا ایالات متحده را به اولین کشوری تبدیل کند که تقریباً همه واردات از منطقه را ممنوع می کند.
این رای علیرغم لابی‌گری شرکت‌های آمریکایی که بسیاری از آنها به شدت به تامین‌کنندگان چینی وابسته هستند و در حال حاضر به دلیل اختلالات تجاری ناشی از همه‌گیری کروناویروس با اختلالات گسترده مواجه هستند، صادر شد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: این قانون ابزار جدیدی به دولت می‌دهد تا از ورود کالاهای ساخته شده با کار اجباری در سین کیانگ به بازارهای ایالات متحده جلوگیری کند و مسئولیت‌پذیری افراد و نهادهای مسئول این سوء استفاده‌ها را افزایش دهد. پایان دادن به “نسل کشی و جنایات علیه بشریت”.
این قانون همچنین رئیس جمهور آمریکا را ملزم می کند تا مقامات چینی را که مسئول نقض حقوق بشر در منطقه هستند، تحریم کند.
پکن روز جمعه این اقدام را به شدت محکوم کرد و ایالات متحده را به “نقض قوانین بین المللی” و “تهمت بدخواهانه” به چین متهم کرد.
وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای از ایالات متحده خواست که «فوراً اشتباهات خود را اصلاح کند» و تهدید کرد که «پاسخ بیشتری خواهد داد».
تخمین زده می شود که 20 درصد از پوشاک وارداتی به ایالات متحده هر سال شامل مقداری پنبه از سین کیانگ است.
کارشناسان حقوق، شاهدان و دولت ایالات متحده می گویند که بیش از یک میلیون اویغور و سایر مسلمانان ترک زبان در اردوگاه ها زندانی هستند تا سنت های فرهنگی اسلامی خود را ریشه کن کنند و به زور آنها را در اکثریت هان چین جذب کنند.
واشنگتن این کمپین را نسل کشی توصیف کرده است.
اپوزیسیون جمهوریخواه از کاخ سفید به دلیل حرکت کند در این زمینه انتقاد کرده است.
روز پنجشنبه، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در مورد صلاحدید نسبی امضای متن بایدن، علیرغم اینکه مقابله با چین را به محور اصلی سیاست خارجی خود تبدیل کرده بود، سوال شد.
کاخ سفید تنها عکسی از امضای قرارداد در توییتر منتشر کرد، در حالی که بایدن قانونی را امضا کرد – با دوربین‌های در حال چرخش – با هدف حمایت از تحقیقات علیه یک بیماری نادر عصبی.
ساکی گفت: او لوایح را امضا می‌کند: “گاهی (و گاهی اوقات جلوی دوربین).
واشنگتن قبلاً برخی از مقامات و شرکت های چینی را تحریم کرده و در اعتراض به شرایط سین کیانگ، المپیک پکن را تحریم کرده است.
پکن این مکان‌ها را مراکز آموزش حرفه‌ای توصیف می‌کند و می‌گوید که به دنبال کاهش جذابیت اسلام رادیکال پس از حملات مرگبار است.
اجرای این قانون و تهاجم ایالات متحده علیه برخی از منافع اقتصادی چین باعث ایجاد اصطکاک برای برخی از شرکت ها شده است، مانند غول نیمه هادی ایالات متحده اینتل که روز پنجشنبه به دلیل نامه ای به تامین کنندگان خود عذرخواهی کرد.
در پی تصویب لایحه ایالات متحده در سنا، این شرکت از تامین کنندگان خواسته بود از تامین منابع در منطقه خودداری کنند.
پس از اعتراض عمومی در چین، این سازنده تراشه در بیانیه ای که در Weibo، پلتفرم رسانه اجتماعی چینی منتشر شد، تاسف خود را از اظهارنظرها ابراز کرد.
ساکی با استفاده از مخفف جمهوری خلق چین گفت: «ما معتقدیم بخش خصوصی و جامعه بین‌الملل باید با تسلیحات چینی در بازارهایش برای سرکوب حمایت از حقوق بشر مخالفت کنند.»
او افزود: «ما همچنین فکر می‌کنیم که شرکت‌های آمریکایی هرگز نباید به دلیل دفاع از حقوق اساسی بشر یا مخالفت با سرکوب، نیاز به عذرخواهی را احساس کنند.»