ایالات متحده: گروه واگنر روسیه تسلیحات را از طریق مالی به اوکراین منتقل می کند

واشنگتن: آمریکا به شرکت مزدور روسیه مظنون است گروه واگنر به گفته متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، تلاش می کند از طریق کشور مالی در غرب آفریقا برای جنگجویان اوکراینی سلاح ارسال کند.
میلر در جلسه توجیهی روز دوشنبه گفت: «ما معتقدیم که واگنر تلاش می‌کند تا تلاش‌های خود را برای دستیابی به تجهیزات نظامی برای استفاده در اوکراین، از جمله با کار در کشورهای شخص ثالثی که در آن جا پایی دارد، پنهان کند.
میلر گفت: «به ما اطلاع داده شده است که واگنر به دنبال ترانزیت خریدهای مادی برای کمک به جنگ روسیه از طریق مالی است و مایل است از اسناد نادرست برای این معاملات استفاده کند.
میلر گفت، ایالات متحده معتقد است که گروه واگنر تلاش کرده است تا سیستم های نظامی را از «تامین کنندگان خارجی» بخرد و این تسلیحات را از طریق مالی عبور دهد، و افزود هیچ نشانه ای وجود ندارد که این خریدهای تسلیحاتی نهایی یا اجرا شده باشد.
سفارت مالی در واشنگتن بلافاصله به ایمیلی که به دنبال اظهار نظر بود، پاسخ نداد.
مقامات ارشد ایالات متحده مکرراً فعالیت های گروه واگنر در آفریقا – به ویژه در مالی و جمهوری آفریقای مرکزی – را به دلیل بی ثبات کردن بیشتر کشورهایی که با مناقشه دست و پنجه نرم می کنند، محکوم کرده اند.
وزیر امور خارجه آنتونی بلینککه این گروه و رئیس آن را تحریم کرده است یوگنی پریگوژینگفت که این گروه مزدور از منابع آفریقا سوء استفاده می کند و “آفتی بر سر مردم کشورهایی است که انتخاب کرده اند با آنها کار کنند.”
اظهارات میلر در مورد مالی کمتر از دو هفته پس از آن است که سفیر ایالات متحده در آفریقای جنوبی درگیری دیپلماتیک را به راه انداخت و گفت که یک کشتی باری روسی پس از پهلوگیری در اواخر سال گذشته در پایگاه دریایی Simon’s Town در کیپ تاون، تسلیحات جمع آوری کرده است.
این اتهامات که سرمایه گذاران را نگران کرد که ایالات متحده می تواند آفریقای جنوبی را مجازات کند، باعث شد تا دولت در پرتوریا سفیر روبن بریگیتی را برای جلسه ای فراخواند و آفریقای جنوبی در بیانیه ای پس از آن گفت که او “اعتراف کرد که از خط خطی عبور کرده و عذرخواهی کرد. بی قید و شرط.»
بریجیتی در 11 مه گفت که با این ادعا که اسلحه در یک کشتی باری روسی به نام لیدی آر در ماه دسامبر بارگیری شده است، “زندگی من” را شرط بندی خواهد کرد. ودانت پاتل، یکی دیگر از سخنگویان وزارت امور خارجه، در 15 مه، در پاسخ به سوالی درباره این اتهامات، گفت که ایالات متحده “نگرانی های جدی” در مورد پهلو گرفتن کشتی تحریم شده در کیپ تاون دارد.
میلر روز دوشنبه نگرانی های وزارتخانه در مورد حادثه در آفریقای جنوبی را تکرار کرد، اما از گفتن اینکه آیا گروه واگنر مشکوک به دست داشتن است یا اینکه آیا مسائل در دو کشور مرتبط است یا خیر، خودداری کرد.