ایالات متحده 308 میلیون دلار کمک بشردوستانه به افغانستان می دهد

کمک‌های بشردوستانه و واکسن‌ها ماه‌ها پس از تکمیل خروج نظامی آمریکا از این کشور ارائه می‌شود. دولت بایدن همچنین با فشار برای انجام اقدامی مواجه شده است زیرا کشور با یک بحران انسانی وخیم مواجه است.

“کمک های بشردوستانه جدید توسط آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) مستقیماً از طریق سازمان های بشردوستانه مستقل جریان خواهد یافت و به ارائه حفاظت و سرپناه نجات دهنده، مراقبت های بهداشتی ضروری، کمک های زمستانی، کمک های غذایی اضطراری، آب، بهداشت، و خدمات بهداشتی کمک می کند. امیلی هورنای سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه ای گفت: پاسخ به نیازهای بشردوستانه فزاینده ناشی از COVID-19 و کمبود مراقبت های بهداشتی، خشکسالی، سوء تغذیه و فصل زمستان تشدید شده است.

ایالات متحده همچنین یک میلیون دوز اضافی واکسن کووید-19 را از طریق COVAX، برنامه جهانی اشتراک واکسن ارائه خواهد کرد.

هورنای گفت که ایالات متحده از اکتبر 2021 782 میلیون دلار کمک بشردوستانه به این کشور ارائه کرده است که شامل کمک های جدید نیز می شود.

قانونگذاران از دولت بایدن خواسته اند تا برای جلوگیری از یک فاجعه اقتصادی در افغانستان اقدام کند و اقداماتی را پیشنهاد داده اند که می تواند کمک کند.

گروهی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری، به دولت توصیه کردند که وجوه مسدود شده افغانستان را «به یک آژانس مناسب سازمان ملل متحد برای پرداخت حقوق معلمان و تأمین غذای کودکان در مدارس تا زمانی که آنها همچنین به مقامات توصیه کردند که معافیت های تحریمی برای کمک های بشردوستانه را روشن کنند، “به سازمان های چندجانبه ای که تلاش می کنند به کارمندان دولتی افغان کمک کنند”، به موسسات مالی اجازه دهند تا سرمایه را به اقتصاد افغانستان تزریق کنند و “آماده سازی برای جمع آوری کمک کنندگان سهم عادلانه خود را به درخواست آتی سازمان ملل متحد برای افغانستان کمک کنند.
در ماه دسامبر، دولت بایدن اعلام کرد که برخی از محدودیت‌ها را بر روی انواع کمک‌هایی که سازمان‌های بشردوستانه می‌توانند به افغانستان ارائه دهند، لغو می‌کند تا از برنامه‌های آموزشی، از جمله پرداخت حقوق معلمان، حمایت شود.
سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی نیز زنگ خطر را به صدا در می‌آورند که افغانستان در آستانه فاجعه قرار دارد، زیرا سیستم‌های اقتصادی و پزشکی آن از هم پاشیده شده و میلیون‌ها نفر پس از تسلط طالبان و خروج ایالات متحده با گرسنگی مواجه هستند.
کمیته بین المللی نجات افغانستان را در فهرست نظارتی سالانه اضطراری خود از کشورهایی که انتظار می رود بحران های بشردوستانه آنها در سال 2022 وخیم تر شود، رتبه یک را به خود اختصاص داد.