ایران: آمریکا به دلیل نقض حقوق، شهروندان ایرانی، سوری و اوگاندا را تحریم می کند.

واشنگتن: ایالات متحده روز سه‌شنبه بیش از ده‌ها فرد و نهاد در ایران، سوریه و اوگاندا را به اتهام ارتباط با نقض جدی حقوق بشر و اقدامات سرکوبگرانه تحریم کرد.
در اقدامی به مناسبت هفته اجلاس سران ایالات متحده برای دموکراسی، وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرکوب و تضعیف دموکراسی را هدف قرار داده و افراد و نهادهایی را که به سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز در ایران و حملات مرگبار تسلیحات شیمیایی علیه ایران مرتبط هستند، هدف قرار داده است. غیرنظامیان در سوریه، از جمله.
آندریا گاکی، مدیر دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری در بیانیه ای گفت: «خزانه داری به دفاع در برابر اقتدارگرایی ادامه خواهد داد و مسئولیت سرکوب خشونت آمیز افرادی را که به دنبال اعمال حقوق بشر و آزادی های اساسی خود هستند، ترویج خواهد کرد.
این اقدام هر گونه دارایی ایالات متحده را در لیست سیاه مسدود می کند و عموماً آمریکایی ها را از معامله با آنها منع می کند.
بر اساس این بیانیه، واشنگتن دو افسر ارشد نیروی هوایی سوریه را که متهم به حملات شیمیایی به غیرنظامیان و سه افسر ارشد در دستگاه امنیتی و اطلاعاتی سوریه هستند، در لیست سیاه قرار داد.
سرلشکر آبل کاندیهو، رئیس اطلاعات نظامی اوگاندا نیز به دلیل ادعای نقض حقوق بشر که تحت نظارت وی انجام شده بود، مورد تحریم قرار گرفت. ارتش اوگاندا روز سه‌شنبه اعلام کرد که از این تصمیم ناامید شده است.
در ایران، ایالات متحده یگان‌های ویژه نیروهای انتظامی و نیروهای ویژه ضد ترور و همچنین تعدادی از مقامات آن‌ها و غلامرضا سلیمانی را که فرماندهی شبه‌نظامیان بسیج تندرو ایران را بر عهده دارد، تعیین کرد. دو زندان و یک مدیر زندان نیز به دلیل اتفاقاتی که در آنها رخ داده است در لیست سیاه قرار گرفتند.
ایران چند روز قبل از از سرگیری مذاکرات در وین برای نجات توافق هسته ای ایران در سال 2015، از آمریکا به دلیل اعمال تحریم های جدید انتقاد کرد.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توییتر خود نوشت: «حتی در بحبوحه مذاکرات وین، آمریکا نمی‌تواند تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند». دوبرابر کردن تحریم ها اهرمی ایجاد نمی کند – و چیزی جز جدیت و حسن نیت است.
این گفتگوها روز جمعه به پایان رسید، زیرا مقامات اروپایی نسبت به خواسته های گسترده دولت جدید و تندرو ایران ابراز ناراحتی کردند.
هفتمین دور مذاکرات در وین اولین دور با نمایندگانی است که توسط رئیس جمهور ضدغربی ایران ابراهیم رئیسی در مورد چگونگی احیای توافقی که بر اساس آن ایران برنامه هسته ای خود را در ازای رهایی از تحریم های اقتصادی محدود می کند، فرستاده شده است.