ایران در بحبوحه مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی موشک های خود را به نمایش می گذارد

دبی: در حالی که مذاکرات در وین با هدف احیای توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی دست و پا می‌زند، ایران سه موشک بالستیک را در یک میدان نماز در فضای باز در مرکز تهران به نمایش گذاشت.
سپاه پاسداران اعلام کرد: موشک‌های دزفول، قیام و ذوالفقار با برد رسمی تا 1000 کیلومتر (620 مایل) نمونه‌های شناخته شده‌ای بودند.
دیپلمات‌های کشورهایی که در توافق هسته‌ای 2015 باقی مانده‌اند – بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین – با تهران برای احیای این توافق همکاری می‌کنند، توافقی که به دنبال محدود کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران در ازای تجارت بود.
دیپلمات های آمریکایی در وین حضور دارند اما با ایرانی ها گفتگوی مستقیم ندارند. این توافق در سال 2018 زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا به طور یکجانبه ایالات متحده را خارج کرد و تحریم ها علیه ایران را مجدداً اعمال کرد، از بین رفت.
در گزارش تلویزیون دولتی این کشور آمده است که موشک های نمایش داده شده همان موشک هایی هستند که برای حمله به پایگاه های آمریکا در عراق استفاده می شوند.
این نمایش در دومین سالگرد حملات موشکی بالستیک به پایگاه‌های آمریکایی در عراق در تلافی حمله پهپادی آمریکا که منجر به کشته شدن ژنرال ارشد ایرانی قاسم سلیمانی در بغداد در سال 2020 شد، انجام شد.
پس از این حملات، ارتش ایران به اشتباه پرواز PS752 خطوط هوایی اوکراین را با دو موشک زمین به هوا سرنگون کرد و تمامی 176 سرنشین آن کشته شدند. پس از روزها انکار، گارد علنا ​​عذرخواهی کرد و اپراتور دفاع هوایی را که به گفته مقامات، بوئینگ 737-800 را با یک موشک کروز آمریکایی اشتباه گرفته بود، مقصر دانست.
دادگاه نظامی ایران در ماه دسامبر برای 10 نفر مظنون به نقش داشتن در سرنگونی هواپیمای اوکراینی جلسه دادرسی برگزار کرد.
تلویزیون دولتی گفت که مراسم بزرگداشت قربانیان در قبرستان اصلی تهران با حضور خانواده های آنها و همچنین مسئولان برگزار شد.