ایران سه قاچاقچی مواد مخدر را به دار آویخت

تهران: ایران روز یکشنبه سه مرد را که به اتهام قاچاق مواد مخدر محکوم شده بودند اعدام کرد که آخرین مورد از صدها نفری است که از ابتدای سال جاری در این کشور به دار آویخته شده اند.
این سه مرد که به عنوان اعضای یک “اتحادیه مواد مخدربه گزارش خبرگزاری میزان، قوه قضائیه اعلام کرد، پس از محکومیت به اتهام «افساد فی الارض» به دلیل تولید نزدیک به 40 کیلوگرم هروئین به دار مجازات آویخته شدند.
این اعدام ها یک روز پس از آن صورت می گیرد که مردی به دلیل محکومیت به رهبری یک باند قاچاق انسان و فحشا به دار آویخته شد.
روز جمعه، سه مرد دیگر به دلیل کشتن اعضای نیروهای امنیتی در ماه نوامبر در جریان اعتراضات ناشی از مرگ در بازداشت اعدام شدند. مهسا امینی.
پس از مرگ امینی ۲۲ ساله، یک کرد ایرانی که به اتهام نقض قوانین سختگیرانه لباس جمهوری اسلامی برای زنان دستگیر شده بود، ایران شاهد موجی از اعتراضات سراسری بود.
در جریان اعتراضات، که تهران آنها را «شورش» با تحریک خارجی توصیف کرد، هزاران ایرانی دستگیر و صدها نفر از جمله ده ها پرسنل امنیتی کشته شدند.
اعدام های روز جمعه توسط کشورهای غربی و گروه های حقوق بشر مستقر در خارج از ایران محکوم شد.
به گفته گروه‌های حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل، ایران بیش از هر کشور دیگری به جز چین، سالانه افراد بیشتری را اعدام می‌کند.
گروه حقوق بشر ایران (IHR) مستقر در نروژ و با هم علیه مجازات اعدام (ECPM) مستقر در پاریس در گزارشی مشترک در ماه آوریل اعلام کردند که این کشور در سال 2022 75 درصد بیشتر از سال قبل از آن به دار آویخته شد.
این دو گروه گفتند که حداقل 582 نفر در سال گذشته در ایران اعدام شده‌اند که بالاترین تعداد اعدام‌ها در کشور از سال 2015 و بسیار بالاتر از 333 اعدام ثبت شده در سال 2021 است.
اما سرعت اعدام‌ها در سال جاری تا کنون حتی بالاتر بوده است، به طوری که حقوق بین‌الملل حقوق بشر از ابتدای سال تاکنون حداقل 260 اعدام را شمارش کرده است.