ایران متهم به تعلیق جبران خسارت هواپیمای سقوط کرده اوکراین است

اتاوا: کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین روز چهارشنبه ایران را به توقف رسیدگی به خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی متهم کردند و گفتند تهران هنوز با مذاکره موافقت نکرده است.
جمهوری اسلامی پرواز PS752 خطوط هوایی اوکراین را اندکی پس از برخاستن از تهران پایتخت خود در 8 ژانویه 2020 سرنگون کرد و همه 176 سرنشین آن از جمله 85 شهروند کانادایی و ساکنان دائمی آن کشته شدند.
سه روز بعد، اعتراف کرد که نیروهایش به اشتباه هواپیمای بوئینگ 737-800 را هدف قرار داده اند.
ما وزرای کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا، ناامیدی عمیق خود را از اینکه جمهوری اسلامی ایران درخواست‌های متعدد ما برای دیدار در 22 نوامبر 2021 برای مذاکره در مورد غرامت برای سرنگونی هواپیما را نپذیرفته است، ابراز می‌کنیم. پرواز PS752،” چهار کشور در بیانیه ای مشترک گفتند.
روز جمعه، ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، با همتای بریتانیایی خود الیزابت تراس گفت‌وگو کرد و به طور مشترک متعهد شد «از طریق پاسخگو کردن ایران، عدالت جویی را دنبال کنیم».
چهار کشور خواهان جبران خسارت روز چهارشنبه گفتند که اگر ایران به “پرهیز از مذاکره با این گروه ادامه دهد، (آنها) چاره ای جز بررسی جدی سایر اقدامات و اقدامات برای حل این موضوع در چارچوب قوانین بین المللی نخواهند داشت.
روز یکشنبه دادگاه 10 سرباز در ارتباط با سرنگونی هواپیمای مسافربری در تهران افتتاح شد.
در گزارش نهایی در ماه مارس، سازمان هواپیمایی کشوری ایران (CAO) به حملات موشکی و “هوشیاری” نیروهای خود در زمین در بحبوحه تشدید تنش ها بین ایران و ایالات متحده در آن زمان اشاره کرد.
جمهوری اسلامی به تازگی در واکنش به کشته شدن سردار قاسم سلیمانی به یک پایگاه آمریکایی در عراق حمله کرده بود و منتظر پاسخ واشنگتن بود.
اوکراین که 11 شهروند خود را در این فاجعه از دست داد، گفت که این گزارش “تلاش بدبینانه ای برای پنهان کردن دلایل واقعی” فاجعه است، در حالی که کانادا گفت که حاوی “هیچ حقایق یا مدرک محکمی نیست” و متعهد شد که به زودی نتایج این فاجعه را منتشر کند. تحقیق خودش