ایران: مذاکرات هسته‌ای ایران در میان نگرانی‌های اروپایی متوقف می‌شود

تهران: در حالی که دیپلمات‌های اروپایی نسبت به آخرین پیشنهادات ایران ابراز ناامیدی و نگرانی کرده‌اند، رسانه‌های ایرانی اعلام کردند که مذاکرات در وین با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران روز جمعه به حالت تعلیق در می‌آید.
خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا گفت که مذاکرات “به احتمال زیاد” روز دوشنبه از سر گرفته خواهد شد، اما امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هشدار داد که ممکن است وقفه طولانی تری در مذاکرات وجود داشته باشد، مذاکراتی که تنها در 29 نوامبر پس از یک وقفه پنج ماهه از سر گرفته شد.
ایران گفت که دو پیش نویس پیشنهادی برای توافق هسته ای ارائه کرده است که از زمان خروج ایالات متحده در سال 2018 در حال فروپاشی بوده است.
پس از تحویل متن پیشنهاد ایران به گروه 1+4 (انگلیس، چین، فرانسه و روسیه به اضافه آلمان) و اتحادیه اروپا، نشست کمیته مشترک توافق هسته‌ای روز جمعه برگزار می‌شود. خبرگزاری رسمی ایران ایرنا اعلام کرد.
این خبرگزاری افزود: «این جلسه قبل از بازگشت نمایندگان این کشور به پایتخت‌های خود برای بررسی متن پیشنهادی ایران از سوی طرف اروپایی درخواست شد».
دیپلمات‌های ارشد گروه E3 بریتانیا، فرانسه و آلمان روز جمعه پس از تحلیل دقیق و دقیق تغییرات پیشنهادی ایران در متن مذاکره شده در شش دور قبلی که در اوایل سال جاری انجام شد، ابراز ناامیدی و نگرانی کردند.
رئیس‌جمهور فرانسه در سفر به امارات متحده عربی، درست در آن سوی خلیج فارس، گفت: «نباید این دور از گفتگوها «به سرعت بازگشایی شود».
علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، روز پنج‌شنبه گفت این پیشنهادها مربوط به دو موضوع اصلی پیش‌روی توافق 2015 موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام است.
باقری به تلویزیون دولتی گفت: سند اول دیدگاه جمهوری اسلامی در مورد لغو تحریم ها را خلاصه می کند و سند دوم درباره اقدامات هسته ای ایران است.
حالا طرف مقابل باید این اسناد را بررسی کند و خود را برای مذاکره با ایران بر اساس این اسناد آماده کند.»
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در تماس تلفنی با جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، گفت که مذاکرات به خوبی پیش می رود “اما در همه مسیرها به کندی”.
وزیر امور خارجه گفت: «ما فکر می‌کنیم که یک توافق خوب امکان‌پذیر است، اما این مستلزم تغییر رویکرد برخی از طرف‌ها است که باید زبان تهدیدآمیز خود را کنار بگذارند و متون متمرکز بر همکاری، احترام متقابل و نتایج را انتخاب کنند.»
با این حال، مکرون در اظهاراتی که احتمالاً میزبانان خود در خلیج فارس را خشنود می کند اما ایران را خشمگین می کند، گفت که یک چارچوب گسترده تر ممکن است به نفع مذاکرات برای بازگرداندن واشنگتن به توافق باشد.
رئیس جمهور فرانسه گفت: فکر می کنم همه از این واقعیت آگاه هستند که صحبت نکردن، تلاش نکردن برای یافتن چارچوبی جدید در مورد مسائل هسته ای و منطقه ای، همه را تضعیف می کند و عاملی برای افزایش درگیری است.
او افزود: «همچنین مهم است که پویایی کمی گسترده‌تر را درگیر کنیم و قدرت‌های منطقه‌ای را نیز درگیر کنیم».
اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، اسرائیل و همه کسانی که امنیت آنها مستقیماً تحت تأثیر قرار می گیرد، درگیر نباشند، دستیابی به توافق دشوار است».
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه با متهم کردن ایران به “باج خواهی هسته ای” خواستار “توقف فوری” مذاکرات هسته ای شد.
بنت در یک تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، خواستار اتخاذ «اقدامات مشخص» علیه جمهوری اسلامی شد.
مذاکرات روز دوشنبه در پایتخت اتریش پس از توقف آن توسط ایران در ژوئن پس از انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور افراطی محافظه کار، از سر گرفته شد.
هدف برجام این است که ساخت بمب اتمی را برای ایران عملا غیرممکن کند و در عین حال به ایران اجازه دهد برنامه هسته ای غیرنظامی را دنبال کند. ایران همواره خواستار داشتن زرادخانه هسته ای را رد کرده است.