ایران: نماینده عربستان در سازمان ملل: ایران در حال «بازی» در مذاکرات با پادشاهی است

دبی: نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد گفت که پادشاهی خواهان گفتگوهای اساسی تر با ایران است، اما تهران تا کنون به وقت خود عمل کرده و در این گفتگوها “بازی” می کند.
عربستان سعودی و ایران، قدرت‌های مسلمان سنی و شیعه منطقه، گفت‌وگوهای مستقیمی را در سال جاری آغاز کردند، زمانی که قدرت‌های جهانی در تلاش برای نجات توافق هسته‌ای با تهران و تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به توقف جنگ یمن هستند.
پادشاهی که در سال 2016 روابط خود را با تهران قطع کرد، این مذاکرات را صمیمانه اما اکتشافی توصیف کرد، در حالی که یک مقام ایرانی در ماه اکتبر گفت که آنها “فاصله خوبی” را طی کرده اند.
عبدالله المعلمی، فرستاده ریاض در سازمان ملل در مصاحبه ای ویدئویی که روز دوشنبه منتشر شد، به روزنامه سعودی عرب نیوز گفت که هیچ نتیجه مهمی حاصل نشده است.
معلمی گفت: ما می خواهیم این بحث ها را به سمت موضوعات اساسی سوق دهیم که رفتار دولت ایران در منطقه را در بر می گیرد.
او گفت: «اما تا زمانی که ایرانی‌ها به بازی با این مذاکرات ادامه دهند، راه به جایی نخواهند برد.» ایرانی ها نگرش بلندمدتی نسبت به این مذاکرات دارند. ما علاقه ای به گفت وگو به خاطر گفتگو نداریم.
تنش بین این دو دشمن در سال 2019 پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که ریاض آن را به گردن ایران می‌اندازد، افزایش یافت، اتهامی که تهران آن را رد می‌کند و همچنان بر سر یمن، جایی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حال نبرد با گروه حوثی‌های همسو با ایران است، ادامه دارد.
معلمی با تکرار اتهامی که هم ایران و هم این گروه آن را رد می کنند، گفت: «این (یمن) ثابت کرده است که صرفاً به این دلیل که حوثی ها همچنان به دریافت مداوم تسلیحات و مهمات از خیرین خود، به ویژه ایران ادامه می دهند، غیرقابل حل است.
این درگیری به طور گسترده به عنوان یک جنگ نیابتی بین ریاض و تهران تلقی می شود که برای نفوذ در سراسر منطقه رقابت می کنند.