اینترپل با نادیده گرفتن اعتراض گروه های حقوق بشر، یک مقام امارات را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد

رئیسی که از سال 1980 بخشی از نیروی پلیس امارات متحده عربی است و به عنوان بازرس کل در وزارت کشور این کشور خدمت می کند، 68.9 درصد از آرا را در مجمع عمومی اینترپل در استانبول به دست آورد. این نقش عمدتاً تشریفاتی است — او ریاست مجمع عمومی و همچنین سه جلسه کمیته اجرایی را برای هر یک از چهار سال تصدی خود بر عهده خواهد داشت.

با وجود پرونده های جنایی که توسط بازداشت شدگان سابق ایجاد شده بود، رأی صادر شد. متیو هجز که به مدت هفت ماه در امارات در بازداشت بود، در دادگاه عالی لندن علیه رئیسی و چند مقام ارشد دیگر اماراتی شکایت کرد. او آنها را به تعرض، شکنجه و حبس کاذب متهم کرد.

هجز در نوامبر 2018 پس از عفو حبس ابد به دلیل جاسوسی به بریتانیا بازگشت. امارات ویدئویی منتشر کرده بود که ظاهراً او را در حال اعتراف به عضویت در آژانس اطلاعاتی MI6 بریتانیا نشان می‌داد.

هجز روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: «انتخاب اجتناب‌ناپذیر رئیسی به ریاست اینترپل، یک حمله جدی به ارزش‌هایی است که از آن دفاع می‌کند». همدستی او در شکنجه و آزار سیستماتیک از طریق اینترپل مشروعیت می یابد و به دیگر دولت های مستبد چراغ سبز نشان می دهد که می توانند بدون معافیت از مجازات عمل کنند.

امارات ادعاهایی مبنی بر اینکه هجز در دوران بازداشت تحت آزار جسمی یا روانی قرار گرفته است را رد کرده است.

هجز این هفته گفت که او و یکی دیگر از بازداشت شدگان سابق به نام علی عیسی احمد نیز پرونده جنایی را نزد دادستان ترکیه تشکیل داده اند. احمد، 29 ساله، گفت که در سال 2019 در یک تعطیلات در امارات به دلیل پوشیدن تی شرتی با پرچم قطر در جریان درگیری دیپلماتیک بین دو کشور بازداشت شد. او گفت که دچار برق گرفتگی و ضرب و شتم و همچنین محرومیت از غذا، آب و خواب شده است.

احمد برای حضور در جام ملت های آسیا در کشور حضور داشت.

وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هر گونه شکایت حقوقی که ممکن است علیه الرئیسی مطرح شود، بی‌اساس است و رد خواهد شد».

در بیانیه آمده است: «او قویاً معتقد است که بدرفتاری یا بدرفتاری پلیس با مردم منفور و غیرقابل تحمل است.

در همین حال، رئیسی قول داده است که اینترپل “شفاف تر، متنوع تر و قاطع تر” بسازد.

رئیسی در بیانیه‌ای گفت: «خوشحالم که امروز به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدم و خدمت به شهروندان در سراسر جهان از طرف امارات متحده عربی باعث افتخار من است.»

انتخابات به دلیل همه گیری یک سال به تعویق افتاده است. در اکتبر 2020، 19 گروه حقوق بشری از نامزدی رئیسی برای ریاست اینترپل انتقاد کردند و گفتند که ریاست وی “هم ماموریت و شهرت اینترپل را تضعیف می کند و هم به شدت بر توانایی سازمان برای انجام ماموریت خود به طور مؤثر و با حسن نیت تأثیر می گذارد.”