این ما نیستیم که کسی را تهدید می کنیم: ولادیمیر پوتین از ناتو می خواهد تعهد کند

مسکو: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه از غرب خواست تا “فورا” به درخواست روسیه برای تضمین‌های امنیتی که مانع گسترش ناتو به اوکراین و استقرار تسلیحات ائتلاف نظامی در آنجا می‌شود، پاسخ دهد.
رهبر روسیه طی سخنانی در یک کنفرانس خبری سالانه ماراتن، از مذاکرات با ایالات متحده که قرار است ماه آینده در ژنو آغاز شود، استقبال کرد، اما به شدت هشدار داد که مسکو انتظار دارد این گفتگو نتایج سریعی را به همراه داشته باشد.
پوتین گفت: «ما به وضوح و به طور دقیق به آنها اطلاع داده‌ایم که هرگونه گسترش بیشتر ناتو به شرق غیرقابل قبول است.
هفته گذشته، مسکو پیش نویس اسناد امنیتی را ارائه کرد که در آن از ناتو خواسته بود عضویت اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را رد کند و استقرار نظامی این ائتلاف در اروپای مرکزی و شرقی را متوقف کند. یک اصل کلیدی اتحاد ناتو این است که عضویت برای هر کشور واجد شرایط آزاد است.
آیا این ما هستیم که در نزدیکی مرزهای آمریکا موشک می‌زنیم؟» پوتین گفت. “نه، این ایالات متحده است که با موشک های خود به خانه ما آمده است. آنها در آستانه خانه ما هستند. آیا این درخواست بیش از حد است که هیچ سیستم تهاجمی را در نزدیکی خانه ما قرار ندهیم؟”
مسکو تقاضای خود را در بحبوحه تنش های فزاینده بر سر تجمع نیروهای روسی در نزدیکی اوکراین که ترس از تهاجم احتمالی را برانگیخته است، ارائه کرد. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در اوایل ماه جاری در یک کنفرانس تلفنی به پوتین هشدار داد که روسیه در صورت حمله به اوکراین با “عواقب شدید” روبرو خواهد شد.
پوتین قبلاً داشتن برنامه برای حمله را رد کرده بود، اما گسترش ناتو و استقرار تسلیحات در اوکراین را “خط قرمز” توصیف کرد.
پوتین روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند تضمینی بدهد که روسیه به اوکراین حمله نمی‌کند، پوتین در پاسخ گفت: “این شما هستید که باید به ما ضمانت‌هایی بدهید و فوراً در حال حاضر آنها را بدهید و ده‌ها سال در مورد آن صحبت‌های بیهوده نداشته باشید.”
اگر ما موشک های خود را در مرزهای ایالات متحده با کانادا یا مکزیک قرار دهیم، آمریکایی ها چه پاسخی خواهند داشت؟ او فریاد زد.
ایالات متحده و متحدانش گفته اند که آن گونه تضمینی که پوتین می خواهد در قبال اوکراین به روسیه نخواهند داد. مقامات آمریکایی در حال گفتگو با متحدان اروپایی قبل از مذاکرات ژنو هستند.
رهبر روسیه در جریان کنفرانس خبری خود متهم کرد که غرب با ارائه تعهدات شفاهی در دهه 1990 برای عدم گسترش حضور ناتو در شرق و سپس گسترش به کشورهای بلوک اتحاد جماهیر شوروی سابق در اروپای مرکزی و شرقی و کشورهای سابق، مسکو را “فریب داده، به طور آشکار کلاهبرداری کرده است”. جمهوری های شوروی در بالتیک.
لهستان، مجارستان و جمهوری چک در سال 1999 به ناتو پیوستند و پس از آن در سال 2004 بلغارستان، رومانی، اسلواکی، اسلوونی و جمهوری‌های شوروی سابق استونی، لتونی و لیتوانی وارد ناتو شدند. در سال‌های بعد، آلبانی، کرواسی، مونته‌نگرو و مقدونیه شمالی نیز به عضویت آن درآمدند و عضویت 30 کشور ناتو را افزایش دادند.
پوتین گفت: این ما نیستیم که کسی را تهدید می کنیم. “آیا این ما هستیم که به مرزهای آمریکا یا انگلیس آمدیم؟ نه، آنها پیش ما آمده اند و اکنون می گویند که اوکراین در ناتو خواهد بود.”
او غرب را متهم کرد که سعی دارد اوکراین را “ضد روسیه” کند، که دائماً با سلاح های مدرن تقویت می شود و مردم را شستشوی مغزی می دهد.
پوتین گفت که روسیه نمی تواند با پیش بینی تهدیدات امنیتی احتمالی ناشی از استقرار احتمالی سلاح های غربی در اوکراین به زندگی خود ادامه دهد.
«آیا روسیه باید دائماً با نگاه کردن به آنچه در حال رخ دادن است و سیستم‌های تسلیحاتی جدیدی در آنجا قرار می‌گیرد زندگی کند؟» او فریاد زد. ما باید به فکر تامین امنیت خود باشیم.
او استدلال کرد که تسلیحات غربی می‌تواند نیروهای جنگ‌طلب در اوکراین را تشویق کند تا با زور کنترل مناطق جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه را به دست آورند و حتی سعی کنند کریمه را که روسیه در سال 2014 از اوکراین ضمیمه کرد، پس بگیرند.
رهبر روسیه مدعی شد که ابراز نگرانی غرب در مورد تهاجم ادعایی روسیه می تواند مقدمه ای برای تلاش احتمالی اوکراین برای حمله به شورشیان در شرق پس از دو تلاش ناموفق در گذشته باشد.
او گفت: “این تصور وجود دارد که آنها در حال آماده سازی سومین عملیات نظامی هستند و به ما هشدار می دهند که دخالت نکنیم.”
مقامات اوکراینی قصد حمله به جدایی طلبان را رد کرده اند.
روسیه در سال 2014 شبه جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه کرد و مدت کوتاهی پس از آن حمایت خود را از شورش جدایی طلبان در شرق این کشور انجام داد. این درگیری ها که بیش از هفت سال پیش آغاز شد، بیش از 14000 نفر را کشته و مرکز صنعتی اوکراین موسوم به دونباس را ویران کرده است.
کنفرانس خبری پوتین نزدیک به چهار ساعت به طول انجامید و طیفی از مسائل داخلی را نیز پوشش داد. او انتقاد از روسیه را رد کرد که تعداد زیادی از رسانه‌ها و فعالان منتقد را به عنوان «عوامل خارجی» معرفی می‌کند، برچسبی توهین‌آمیز که مستلزم نظارت بیشتر دولت است و قصد دارد اعتبار افراد تعیین‌شده را تضعیف کند.
پوتین در پاسخ به سوالی درباره دشمن اصلی سیاسی خود، رهبر زندانی اپوزیسیون، الکسی ناوالنی، بار دیگر این اتهامات را رد کرد که مقامات روسیه پشت مسمومیت ناوالنی با عامل اعصاب در سال گذشته بوده اند.
او متعهد شد که مقاماتی که در شکنجه زندانیان در زندان های روسیه دست دارند به دست عدالت سپرده خواهند شد، اما گفت که سایر کشورها نیز با مشکلات مشابهی روبرو هستند.
پوتین که قرار است در بازی های المپیک زمستانی در چین در اوایل سال آینده شرکت کند، همچنین از تحریم سیاسی ایالات متحده در بازی های پکن انتقاد کرد و آن را یک اشتباه و بخشی از تلاش های واشنگتن برای مهار قدرت رو به رشد چین توصیف کرد.