باخموت: روسیه عقب نشینی در شمال باخموت را تصدیق می کند، رئیس واگنر آن را “مصارف” می خواند

کیو/کوستیانتینیوکا: مسکو روز جمعه اعتراف کرد که نیروهایش در شمال شهر میدان نبرد اوکراین عقب‌نشینی کرده‌اند. باخموت پس از یک حمله جدید اوکراینی، در عقب نشینی که رئیس ارتش خصوصی واگنر روسیه آن را شکست نامید.
شکست روسیه، که به دنبال گزارش‌های مشابه از پیشروی‌های اوکراینی در جنوب شهر است، حاکی از تلاش هماهنگ کیف برای محاصره نیروهای روسی در باخموت، هدف اصلی مسکو برای ماه‌ها در طول خونین‌ترین درگیری‌های جنگ است.
سرهی چرواتی، سخنگوی گروه “شرق” نیروهای اوکراینی گفت: “در سه روز فعالیت ضد تهاجمی، نیروهای مسلح اوکراین در بخش باخموت 17.3 کیلومتر مربع (6.6 مایل مربع) از خاک را آزاد کردند. اپلیکیشن پیام رسان تلگرام
هر دو طرف اکنون بزرگترین دستاوردهای اوکراین در شش ماه گذشته را گزارش می‌کنند، اگرچه اوکراین جزئیات کمی ارائه کرده و پیشنهادات را نادیده گرفته است که یک ضدحمله بزرگ و برنامه‌ریزی شده طولانی رسما آغاز شده است.
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که اوکراین با بیش از 1000 سرباز و 40 تانک حمله به شمال باخموت را آغاز کرده است، مقیاسی که در صورت تایید به بزرگترین حمله اوکراین از نوامبر تا کنون تبدیل خواهد شد.
کوناشنکوف گفت که روس‌ها 26 حمله را دفع کرده بودند، اما سربازان در یک منطقه عقب‌نشینی کردند تا در مواضع مطلوب‌تری در نزدیکی مخزن برخیوکا در شمال غربی باخموت جمع شوند.
یوگنی پریگوژینرئیس نیروهای واگنر که این کمپین را در شهر رهبری می‌کنند، در پیامی صوتی گفت: آنچه کوناشنکوف توصیف کرد، متأسفانه «مسیر» نامیده می‌شود و نه یک گروه‌بندی مجدد».
پریگوژین در یک پیام ویدئویی جداگانه گفت که اوکراینی ها ارتفاعات مشرف به باخموت را تصرف کرده و بزرگراه اصلی منتهی به شهر از غرب را باز کرده اند.
پریگوژین گفت: “از دست دادن مخزن برخیوکا – از دست دادن این قلمرو که آنها از دست دادند – 5 کیلومتر مربع است، فقط امروز.”
پریگوژین که بارها محکوم کرده بود، گفت: “دشمن جاده چاسیو یار-باخموت را که ما مسدود کرده بودیم، به طور کامل آزاد کرده است. دشمن اکنون می تواند از این جاده استفاده کند و ثانیاً آنها ارتفاعات تاکتیکی را که زیر آن باخموت قرار دارد گرفته اند.” ارتش عادی روسیه در هفته گذشته به دلیل عدم تامین نیروهای خود در باخموت.
مقامات مستقر در روسیه گفتند که دو موشک به یک مجتمع صنعتی در لوهانسک در منطقه تحت اشغال روسیه در حدود 100 کیلومتر (60 مایل) پشت جبهه اصابت کرد. ویدئوی منتشر شده در اینترنت ستون های بزرگ دود را در بالای شهر نشان می دهد. این حمله، درست فراتر از برد موشک‌های اصلی میدان نبرد که اوکراین قبلاً مستقر کرده بود، یک روز پس از آن صورت گرفت که بریتانیا اعلام کرد موشک‌های کروز دوربردتر ارسال می‌کند.
به نظر می رسد پیشروی اوکراین در نزدیکی باخموت روز سه شنبه زمانی آغاز شده است که یک واحد اوکراینی در جنوب غربی شهر اعلام کرد که یک تیپ روسی را شکست داده و بخشی از زمین را بازپس گرفته است. پریگوژین همچنین گفت که تیپ روسی آنجا فرار کرده است.
رویترز نتوانسته است به طور مستقل وضعیت منطقه را تأیید کند.
فرماندهی ارتش اوکراین در گزارش عصر روز جمعه خود، جنگ در باخموت و گلوله باران روسیه از شهرهای اطراف را توصیف کرد، اما هیچ اشاره ای به پیشروی یا عقب نشینی روسیه نکرد.
پریگوژین که جنگنده‌هایش برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی از حومه غربی باخموت می‌جنگند، گفته است که جناح‌های شمالی و جنوبی که توسط نیروهای عادی روسیه محافظت می‌شوند، در حال فروپاشی هستند. وزارت دفاع روسیه این موضوع را رد می کند.
رئیس جمهور در سخنرانی شبانه خود ولودیمیر زلنسکی گفت: روس‌ها از قبل آماده شکست هستند.
آنها قبلاً در این جنگ در ذهن خود شکست خورده اند. ما باید هر روز آنها را تحت فشار قرار دهیم تا احساس شکست آنها تبدیل به فرار، اشتباهات و باخت های آنها شود.
نقطه عطف
در کوستیانتینیوکا، در حدود 20 کیلومتری (12 مایلی) جنوب غربی باخموت، آتش نشانان در حال مبارزه با آتش سوزی در خانه ای بودند که پس از اصابت گلوله های روسی به آتش کشیده شد.
الکساندر لازورکا، که در همسایگی زندگی می کند، گفت: “به سقف برخورد کرد و سقف فرو ریخت. همسایه من با عجله به بیرون رفت و شروع به داد و فریاد کرد و درخواست کمک کرد.” ما یک زن نابینا – یک زن سالخورده و نابینا – را از زیر آوار بیرون آوردیم و سپس آتش فوران کرد.
جنگ 15 ماهه در اوکراین در نقطه عطفی قرار دارد، پس از شش ماه که کیف نیروهای خود را در حالت تدافعی نگه داشت در حالی که روسیه عملیات زمستانی را آغاز کرد که خونین‌ترین نبرد زمینی را در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به ارمغان آورد، اما دستاوردهای اندکی داشت.
از آغاز سال جاری، کیف صدها تانک و خودروی زرهی جدید غربی دریافت کرده است که آنها را در آماده سازی برای یک ضد حمله برای بازپس گیری سرزمین های اشغالی عقب نگه داشته است.
مقامات اوکراینی این پیشنهاد را که حمله آنها در حال انجام است را کم اهمیت جلوه داده اند: زلنسکی در مصاحبه ای در این هفته گفت که کیف برای رسیدن تجهیزات به زمان بیشتری نیاز دارد. پریگوژین آن را فریبنده خواند و گفت که پیشروی های باخموت به منزله آغاز مبارزات انتخاباتی کیف بود.