باربادوس: باربادوس با ملکه خداحافظی می کند و به جمهوری تبدیل می شود

سن خوان: باربادوس روز سه‌شنبه وفاداری خود را با ملکه الیزابت دوم متوقف کرد زیرا بقایای دیگری از گذشته استعماری خود را رها کرد و برای اولین بار در تاریخ به جمهوری تبدیل شد.
چند تن از رهبران و مقامات بلندپایه، از جمله شاهزاده چارلز، در مراسمی که اواخر روز دوشنبه در میدانی مردمی آغاز شد، شرکت کردند، جایی که مجسمه یک لرد مشهور بریتانیایی در سال گذشته در میان تلاش های جهانی برای پاک کردن نمادهای ظلم و ستم برداشته شد.
آتش بازی نیمه شب آسمان را تشدید کرد، زیرا باربادوس رسماً به جمهوری تبدیل شد، با نمایش هایی در سراسر جزیره برپا شد تا مردم بتوانند مراسمی را تماشا کنند که در آن ارکستری با بیش از 100 نوازنده فولاد و هنرمندان متعدد حضور داشت. همچنین به صورت آنلاین پخش شد و پیام‌های هیجان‌انگیزی را از سوی باجان‌هایی که در ایالات متحده، کانادا و فراتر از آن زندگی می‌کنند، برانگیخت.
یکی از بینندگان نوشت: “روز استقلال و آزادی بر همه مبارک.”
تلاش برای تبدیل شدن به جمهوری بیش از دو دهه پیش آغاز شد و با انتخاب پارلمان جزیره در ماه گذشته با اکثریت دو سوم آرا، اولین رئیس جمهور تاریخ خود را انتخاب کرد. ژنرال ساندرا میسون، فرماندار باربادوس، قرار بود پیش از طلوع فجر روز سه‌شنبه در حالی که این جزیره پنجاه و پنجمین استقلال خود از بریتانیا را جشن می‌گرفت، سوگند یاد کند.
میسون، 72 ساله، یک وکیل و قاضی است که به عنوان سفیر در ونزوئلا، کلمبیا، شیلی و برزیل نیز خدمت کرده است. او به نخست وزیر میا موتلی کمک خواهد کرد تا جزیره ثروتمندی در دریای کارائیب با بیش از 300000 نفر را رهبری کند که به گردشگری، تولید و امور مالی وابسته است.
باربادوس برای تبدیل شدن به جمهوری نیازی به مجوز از بریتانیا نداشت، اگرچه این جزیره همچنان عضو قلمرو مشترک المنافع خواهد بود. این رویدادی است که کارائیب از دهه 1970، زمانی که گویان، دومینیکا و ترینیداد و توباگو به جمهوری تبدیل شدند، تجربه نکرده است.
باربادوس در نوامبر 1966، بیش از سه قرن پس از ورود مهاجران انگلیسی و تبدیل این جزیره به یک مستعمره شکر ثروتمند بر اساس کار صدها هزار برده آفریقایی، از بریتانیا مستقل شد.
در دهه های اخیر، این جزیره شروع به فاصله گرفتن از گذشته استعماری خود کرده است. در سال 2005، باربادوس شورای خصوصی مستقر در لندن را کنار گذاشت و دادگاه دادگستری کارائیب مستقر در ترینیداد را به عنوان دادگاه تجدیدنظر نهایی خود انتخاب کرد. سپس در سال 2008، پیشنهاد رفراندوم در مورد مسئله جمهوری شدن را داد، اما برای مدت نامحدودی به عقب رانده شد. سال گذشته، باربادوس اعلام کرد که قصد دارد از سلطنت مشروطه خودداری کند و مجسمه نایب دریاسالار بریتانیایی هوراتیو نلسون را از میدان قهرمانان ملی، محل برگزاری مراسم جشن جمهوری شدن، برداشت.
به گفته سلیمان بولبولیا، ستون نویس روزنامه باربادوس تودی، پرچم، نشان و سرود ملی باربادوس ثابت خواهند ماند، اما برخی از ارجاعات تغییر خواهند کرد. او نوشت که اصطلاحات «سلطنتی» و «تاج» دیگر استفاده نخواهند شد، بنابراین نیروی پلیس سلطنتی باربادوس به خدمات پلیس باربادوس و «زمین تاج» به «زمین دولتی» تبدیل خواهد شد.
او نوشت: «این آغاز یک دوره جدید است. اکنون هر باربادیایی می تواند آرزو کند که رئیس دولت ما باشد.