بارش برف: تعداد قربانیان طوفان برف در موری پاکستان به 23 نفر رسید

لاهور: روز یکشنبه پس از آنکه یک دختر خردسال که از سرماخوردگی شدید و ذات الریه رنج می برد، جان باخت که به دلیل عدم امکان انتقال به موقع به بیمارستان، بر اثر بارش بی سابقه برف و هجوم گردشگران در ایستگاه تپه محبوب موری پاکستان به 23 نفر رسید.
هزاران نفر پس از اینکه شهر زیبا در راولپندی در استان پنجاب شاهد بارش رکوردشکنی برف بود، از موری دیدن کردند که دولت محلی را درمانده کرد و بیش از 20 نفر را در وسایل نقلیه سرگردان خود به کام مرگ برد.
مرگ یک دختر چهار ساله تلفات را به 23 نفر رساند. دختر خردسال در جیکا گالی جان باخت. به گفته منابع امدادی، وی از سرماخوردگی شدید و ذات الریه رنج می برد و افزودند که جان خود را از دست داده است زیرا نمی توان به موقع به بیمارستان منتقل شد.
مقامات امداد و نجات به ژئو نیوز گفتند که تاکنون حداقل 23 نفر جان خود را از دست داده اند زیرا خودروها همچنان در چند فوت برف گیر افتاده اند. این تلفات بعداً توسط شیخ رشید احمد وزیر کشور در بیانیه ای در شنبه شب تایید شد.
وزیر گفت که وضعیت را فقط می توان به عنوان یک “فاجعه طبیعی” توصیف کرد و این منطقه شاهد “بارش شدید برف” بوده است.
او گفت که از حرکت خودروها به سمت موری جلوگیری شد، مردم پیاده به آنجا حرکت کردند و آنها نیز متوقف شدند. وزیر گفت که مرگ و میر ناشی از “خفگی” بوده است.
شهباز گیل، دستیار نخست‌وزیر در امور ارتباطات سیاسی گفت که مردم خودروهای خود را در جاده‌ها رها کردند تا در هتل‌ها سرپناهی پیدا کنند، وقتی برف شدید شروع شد که منجر به اختلال در جریان ترافیک شد.
او گفت: “دولت همچنان فعال است و تمام تلاش خود را می کند تا اطمینان حاصل شود که همه جاده ها برای تردد آزاد هستند.”
فواد چودری، وزیر اطلاعات و رادیو و تلویزیون فدرال، گفت که بارش بی سابقه برف همراه با هجوم بی سابقه گردشگران، مدیریت محلی را غیرممکن کرده است.
وی گفت: روند تخلیه مردم از مناطق آسیب دیده در حال انجام است و همه ملت در غم جان باختن جان های گرانبهای انسانی عزادار شدند.
او گفت که بدیهی است که نمی توان چنین هجوم عظیمی از مردم را به راحتی مدیریت کرد.
پلیس پنجاب روز یکشنبه اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته بیش از 500 خانواده در موری مصیبت زده نجات یافته و به محل امن منتقل شده اند.
«بارش سنگین برف در بزرگراه‌های اصلی موری باعث افتادن 20 تا 25 درخت بزرگ شد که جاده‌ها را مسدود کرده بودند. سخنگوی پلیس پنجاب گفت: همه گردشگران قبل از شب نجات یافتند و به مکان های امن منتقل شدند.
به گزارش اکسپرس تریبون، سردار عثمان بوزدار، وزیر ارشد پنجاب، روز یکشنبه پس از اعلام “فاجعه زده” منطقه از مناطق آسیب دیده از برف موری بازدید خواهد کرد.
هر پاکستانی از حادثه غم انگیزی که در موری رخ داد ناراحت است. تمام همدردی دولت پنجاب با خانواده‌های آن مرحوم است.»
به گزارش روزنامه داون، ادارات دولتی مربوطه، از جمله اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی (NDMA) و مدیریت منطقه راولپندی، علیرغم هشدارهای بارش شدید برف که چند روز قبل از فاجعه در موری صادر شده بود، هیچ اقدام پیشگیرانه ای انجام ندادند.
این بیانیه گفت که هیچ جلسه قبلی توسط NDMA با ادارات ولسوالی راولپندی، اسلام آباد و سایر ادارات برای بحث در مورد ترافیک و اسکان در ایستگاه تپه برگزار نشده است. اداره هواشناسی در 5 ژانویه هشدار داده بود که بارش برف سنگین ممکن است باعث بسته شدن جاده در موری، گالیات، ناتیگاالی، کاغان، ناران و سایر مناطق از 6 ژانویه تا 9 ژانویه بعد از ظهر شود.
اداره هواشناسی اعلام کرد: “به همه مقامات مربوطه توصیه می شود در طول دوره پیش بینی “هشیار” باشند.
موری در 5 ژانویه (چهارشنبه) 6.5 اینچ بارید و روز بعد 8.5 اینچ بارید و از صبح 7 ژانویه (جمعه) تا صبح شنبه 16.5 اینچ بارید.
یکی از مقامات اداره هواشناسی به این روزنامه گفت: “این بارش برف برای موری عادی است.”
نخست وزیر عمران خان روز شنبه گفت که از مرگ غم انگیز گردشگران در جاده موری شوکه و ناراحت است.
خان در توییتی گفت: “بارش بی‌سابقه برف و هجوم مردم بدون بررسی شرایط آب‌وهوایی، مدیر منطقه را ناآمادگی گرفتار کرد. دستور تحقیق و وضع مقررات قوی برای اطمینان از جلوگیری از چنین فجایع را صادر کرده‌ایم.”
دولت پنجاب روز شنبه موری را به عنوان منطقه آسیب دیده پس از بارش برف سنگین در شهر اعلام کرد.
اداره هواشناسی پاکستان بارش سنگین برف در موری و گالیات را از 6 تا 9 ژانویه پیش بینی کرده بود.
رهبران سیاسی اپوزیسیون از دولت به دلیل برخورد با هجوم گردشگران و آمادگی ناکافی انتقاد کردند.
شهباز شریف، رهبر اپوزیسیون در مجلس ملی و رئیس PML-N گفت که از فاجعه موری دلشکسته است و این سوال را مطرح می کند که چه کسی مسئول این قتل ها بوده است.
او در توییتر نوشت: “دولت در تمام مدت کجا بود؟ چه ترتیبی برای مقابله با چنین هجومی انجام داد؟ بی کفایتی به سرعت در حال تبدیل شدن به جنایت است. ترتیبات قبلی و نظارت شبانه روزی، SOPهای عادی در گذشته بودند.”
شری رحمان، معاون رئیس PPP، با ابراز ناراحتی این مرگ و میر گفت که دولت ها “باید مراقب سیل گردشگران در مسیرهای گالیات” باشند.
او افزود: “دولت به جای جستجوی گردشگران بیشتر، باید در مورد جاده های مسدود شده هشدار می داد. این خسارات غم انگیز و قابل اجتناب بود که هیچ کس قصد آن را نداشت، اما هیچ کس نیز به موقع اقدام نکرد. باید درس گرفت.”
«وظیفه دولت‌ها نه تنها شمارش گردشگران، بلکه ایجاد مقدمات و تدابیر امنیتی برای آنهاست […] مریم نواز، معاون رئیس جمهور PML-N در توییتی نوشت: این مرگ‌ها به دلیل بارش برف نیست، بلکه به دلیل سهل انگاری دولت است.
به دلیل بارش مداوم برف و ازدحام ترافیک در موری، اداره ولسوالی ممنوعیت ورود خودروهای بیشتر را اعلام کرد.
بارش برف که از سه شنبه شب آغاز شد، با فواصل منظم ادامه یافت و هزاران گردشگر را به خود جذب کرد. با این حال، به دلیل عجله بازدیدکنندگان، بسیاری از خانواده ها در جاده ها گیر افتادند. گزارش شده است که بیش از 100000 وسیله نقلیه وارد ایستگاه تپه شده اند.
در بیانیه ای، تیمور خان، افسر ارشد ترافیک روز شنبه گفت که ورود وسایل نقلیه به موری از جمعه شب به بعد ممنوع شده است و خودروها از عوارضی و سایر ورودی ها منحرف می شوند.
وی گفت از زمان شروع بارش برف از صبح روز دوشنبه، بیش از 155000 وسیله نقلیه وارد شهر موری شده و 135000 دستگاه نیز تاکنون از آن خارج شده اند.